Štvrtok18. apríl 2024, meniny má Valér, zajtra Jela

Českí vedci opäť bodovali: Vedia včas odhaliť neviditeľný nádor!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: dreamstime.com)

PRAHA - Smrteľný nádor lymfatických uzlín často lekár neodhalí včas ani pod röntgenom alebo mikroskopom. Vedcom z lekárskej fakulty Masarykovej univerzity v Brne sa pomocou analýzy DNA podarilo nahliadnuť do "budúcnosti" ľudského organizmu. Dokážu rozpoznať, že už čelí ataku tohto druhu rakoviny.

Svoj unikátny objav si českí vedci nechali patentovať. "Lymfómy plášťových buniek patria k najzákernejším a taktiež veľmi ťažko liečiteľných typom nádorov. Aj keď sa ich podarí pomocou chemoterapi ci ožarovania potlačiť, tak nad nimi nikdy úplne nezvíťazíme a oni začnú časom  - bez toho, aby ohrození ľudia pociťovali sebemenšie problémy  - opäť útočiť. Niekedy už do šiestich mesiacov, inokedy za päť rokov. Vracajú sa ale vždy," vysvetľuje šéf tímu Boris Tichý.

Jeho metóda analýzy DNA umožňuje až v 80 percentách prípadov s veľkou presnosťou a najmä s neporovnateľne väčším predstihom než doposiaľ predpovedať, že v krvi už raz liečeného či stabilizovaného pacienta opäť kolujú nádorové bunky.

Brnenský objav je veľmi významný aj preto, že metóda je mimoriadne presná. Chorobu včas odhalia v 80 percentách prípadov. To je o 20 percent viac, než doterajšie spôsoby.

Dôležitá správa pre takto zasiahnutých pacientov je, že hematoonkologická klinika Masarykovej univerzity už s výsledkami výskumu tímu Borisa Tichého pracuje.