Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Kauza tunela Branisko patrí do minulosti, verí rezort dopravy

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy verí, že prípad tunelovania a predraženia výstavby tunela Branisko na diaľnici D1 patrí do minulosti.

"Proces verejného obstarávania je dnes transparentný a v súlade s európskou legislatívou. Pripravuje sa aj nový zákon o verejnom obstarávaní, ktorý by mal tieto procesy ešte viac zlepšiť," uviedol v pondelok hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Popritom existujú viaceré kontrolné mechanizmy a inštitúcie, ako objednávateľ diela, Úrad pre verejné obstarávanie či súdy.

"Navyše, drvivá väčšina projektov dopravnej infraštruktúry je dnes financovaná z eurofondov," vyhlásil Kóňa. Či ministerstvo dopravy vedelo o predražení výstavby tunela Branisko, sa súčasné vedenie rezortu nemôže ani nevie vyjadriť za vtedajšie vedenie. "K prebiehajúcemu vyšetrovaniu sa taktiež nemôžeme a nebudeme vyjadrovať," dodal. Tieto otázky podľa neho môže zodpovedať len vtedajšie vedenie ministerstva alebo politický subjekt, ktorý mu dal mandát.

Ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán Operačného programu Doprava (OPD) overuje dodržiavanie pravidiel a princípov verejného obstarávania, vyplývajúcich zo Zmluvy o Európskom spoločenstve a definovaných príslušnými právnymi aktmi Európskeho spoločenstva a zákona o verejnom obstarávaní. "Čo zahŕňa celý proces verejného obstarávania od prípravy podkladov až po podpis zmluvy a jej dodatkov a monitorovanie priebehu zmluvných prác, dodávok prostredníctvom svojich zmluvných odborných útvarov. Je zabezpečená ex-ante administratívna kontrola verejného obstarávania, od zverejnenia predbežného oznámenia až po podpis zmluvy, kde sa súborom kontrolných listov a zoznamov zisťujú možné pochabenia v jednotlivých fázach verejného obstarávania," informoval Kóňa. Ak sa chyby vyskytnú, sú následne v procese pripomienkovania odstránené. Po uzavretí zmluvy riadiaci orgán OPD vykonáva kontroly priamo na mieste realizácie projektu a monitoruje plnenie zmluvy z vecnej i finančnej stránky.

S kauzou tunela Branisko, ktorý bol odovzdaný do užívania v júni 2003 s ďalšou časťou 13,8-kilometrovom úseku D1 Beharovce - Fričovce, sa spomínajú viacerí bývalí poprední predstavitelia Slovenskej správy ciest. Podľa denníka SME ide o vtedajšieho šéfa správy ciest Dušana Matonku, bývalého ekonomického riaditeľa Romana Veselku a exriaditeľa pre investičnú prípravu a výstavbu Valeriána Horvátha. Všetci traja boli nominantmi SDKÚ.
Slovenská správa ciest vtedy zastrešovala aj výstavbu a prevádzku diaľnic, keďže Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vznikla až v roku 2005.

Časť tejto diaľnice medzi Spišom a Šarišom, obchvat obce Široké, bola v plnom profile sprevádzkovaná už v septembri 2001. Tunel Branisko s jednou rúrou má dĺžku 4 975 metrov a nahrádza náročný horský priechod v rovnomennom pohorí. Stavebné náklady na diaľničný úsek sa výrazne predražili o 38 % a vyše 2 mld. Sk (66,39 mil. eur) z pôvodných 5,5 mld. Sk (182,57 mil. eur) na 7,6 mld. Sk (252,27 mil. eur). K zmluve bolo podpísaných 76 dodatkov, práce realizovalo Združenie Branisko v zložení Vodohospodárska výstavba, š.p., Váhostav - SK, a.s., Inžinierske stavby, a.s. a PSJ - Chemkostav, a.s.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu