Piatok, 30. september 2022. Meniny má Jarolím, zajtra Arnold.

Odpovede: Najčastejšie problémy bankových klientov (16.)

Eva ČernáGaléria fotiek (1)
Eva Černá

Odpovede na vaše otázky, ktoré vám pomôžu prežiť hypotéku a iné operácie spojené s bankami, vám dáva Eva Černá – banková ombudsmanka. V prípade, že i vy potrebujete poradiť, napíšte nám na e-mailovú adresu ombudsman@topky.sk.


1. Dobrý deň, chcela by som sa opýtať, či mám nejakú možnosť získať od banky vyjadrenie, prečo mi nebol schválený bezúčelový úver. Zdá sa mi to veľmi neseriózne voči klientom. Určite si nemyslím, že by mali schváliť každý úver a ani môj nie, ale niekedy je to možno maličkosť alebo dokonca chyba v informáciách a človek nemá šancu to napraviť. Som dlhoročný klient jednej banky, nikdy som nemala problém s platením úverov, čerpala som v tejto banke aj hypotéku, ktorá je splatená bez problémov. Som zamestnaná na dobu neurčitú. Mám 43 rokov, som vydatá s jedným dieťaťom. Mám jednu kreditnú kartu, na ktorej zostáva splatiť 200 eur. Iné splátky v súčasnosti nemám. Nedávno som požiadala o úver vo výške 4000 eur. Banka mi žiadosť zamietla, pracovníci pobočky začali na mňa čudne pozerať, keď som sa dožadovala informácie to tom, ktoré kritérium nespĺňam. Nakoniec mi vedúca povedala, že mám zrejme v úverovom registri záznam, že mám niekde podlžnosť. Takýto prístup ma uráža, aby niekto na mňa pozeral cez prsty, keď nie je schopný mi povedať nič konkrétne. Zašla som na úverový register a zaplatila 14 eur za výpis na počkanie. Pracovníčka registra mi povedala, že moja banka zaslala o mne chybné dáta, moje úvery majú status anomália a z toho dôvodu sa moje splátky javia ako neuhradené. Napísala som do banky reklamáciu, po 2 týždňoch som dostala písomné ospravedlnenie, údaje preverili a dali opraviť, malo by byť všetko v poriadku. Počkala som ďalšie 2 týždne a zašla sa opäť informovať či dostanem úver. Opäť bol zamietnutý, nedozvedela som sa ani to, či už sú dáta o mojej osobe aktualizované. Opäť som na začiatku, neviem, či je niekde o mne evidovaná chybná informácia alebo či niektoré moje kritérium nevyhovuje. Našťastie ja úver nepotrebujem súrne, mala som len v pláne niečo porobiť v byte. Prístupom banky som natoľko rozčarovaná, že uvažujem o zmene banky. Akurát neviem, či to inde bude lepšie. Banka chce byť chránená, chce od nás nemalé poplatky a úroky, ale ako je chránený klient? Ďakujem Weismanová

Vážená pani Weismanová, banka podľa Etického kódexu Vám na základe Vašej žiadosti vysvetlí dôvody zamietnutia. Odporúčam Vám písomne podať na banku žiadosť na oznámenie dôvodu neschválenia úveru. V odpovedi je banka povinná uviesť dôvody jeho neposkytnutia. V prípade, že vás odôvodnenie banky neuspokojí, obráťte sa písomne na náš úrad na kontaktnej adrese: Rajská 15/A, 811 01 Bratislava, tel. 02/ 57205 309, 02/ 57205 309, fax. 02/ 57205 315, e-mail: ombudsman@bankovyombudsman.sk, prípadne nás navštívte osobne každú stredu od 9.00 – 17.00 hod. Písomná korešpondencia s bankou bude slúžiť ako povinná dokumentácia k podaniu na bankového ombudsmana.

 

2. Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, keď som sestre, ktorá si brala hypotekárny úver, založila byt, ktorého som vlastníčka ja a teraz mi prišlo, že neplatí úver, aby som to zaplatila, inak mi dajú byt do dražby. Chcem vyplatiť celý zostatkový úver, musí byť aj ona pri tom, aby sa zrušilo záložné právo na byt? V zmluve je uvedené, že záložné právo zaniká vyplatením celej pohľadávky. Ďakujem za odpoveď Cabaniková

Áno, máte pravdu, záložné právo zaniká splatením celej pohľadávky s príslušenstvom, teda aj s úrokmi z omeškania a zmluvnými sankciami. Návrh na výmaz záložného práva môže podať záložca – vlastník nehnuteľnosti a to v prípade ak žiadosť doloží písomným potvrdením o splatení dlhu. Platí teda, že ak vyplatíte celú pohľadávku, nemusí byť Vaša sestra pri zrušení záložného práva na Váš dom.

 

3. Dobrý deň, chcela by som sa len informovať, či banky nie sú zo zákona povinné informovať svojich klientov o zmene sadzobníka poplatkov. Stalo sa, že som išla vkladať na účet do banky, kde mi bolo povedané, že od februára sú zmenené poplatky a za tento vklad mi bude účtovaný poplatok 2,32 eur, čo ma zaskočilo, nakoľko sme žiadnu informáciu o zmene poplatkov k februáru neobdržali, na čo mi pracovníčka povedala, že si to mám sledovať na internete. Keďže som vo svojej banke zvyknutá na informovanie zmeny sadzobníka, takýto pristup spomínanej banky ma zaskočil. Ďakujem za Vašu odpoveď. S pozdravom Monika Matinová

Banky majú zo zákona povinnosť informovať svojich klientov o poplatkoch za služby a o ich zmenách a to v písomnej podobe na pobočkách a v elektronickej podobe na svojej internetovej stránke. Banka sa môže s klientom dohodnúť aj na iných spôsoboch komunikácie o zmene poplatkov, napríklad prostredníctvom telefonickej asistenčnej služby, osobných konzultácií, listom, mailom a pod. Formy vzájomnej komunikácie sú uvedené vo všeobecných obchodných podmienkach alebo v zmluve o poskytovaní bankového produktu alebo služby.

 

4. Dobrý deň prajem! Mám na Vás jednu otázku. Mám hypotekárny úver asi pol roka a po tretej a štvrtej splátke mi neoprávnene banka vygenerovala upomienku i napriek tomu, že na účte bolo dostatok finančných prostriedkov na ich stiahnutie (túto skutočnosť teraz preveruje back office u nich) a chcem sa spýtať, či aj toto je popud k tomu, aby som bol v tzv. registri neplatičov a či je spôsob, ako to zistiť. V banke ma uisťujú, že tam nie som, ale žiadny dôkaz mi nepredložili. A takisto tieto upomienky poslali aj mojej priateľke, ktorá mi ručí za úver, vzťahuje sa to aj na ňu? Vopred ďakujem! S pozdravom Ivan Ivanič 

Dobrý deň, banka musí v prípade neodôvodneného konania vo Vašom prípade učiniť nápravu. Čo znamená, že ak sa informácia do registra dlžníkov dostala, má povinnosť uviesť veci na pravú mieru a teda vymazať túto informáciu z registra. Či máte Vy, resp. Váš ručiteľ záznam v úverovom registri, si môžete za poplatok preveriť aj sám. Stačí o takúto informáciu požiadať prevádzkovateľa registra - SBCB – Slovak Banking Credit Bureau. Tu sa môžete dozvedieť aj to, ako môžete postupovať, ak údaje v registri nezodpovedajú skutočnosti. Banky aktualizujú údaje zo svojich databáz raz mesačne. Samozrejme, odporúčame vám počkať na vyjadrenie banky, čo spôsobilo, že nepostupovala podľa dohodnutých pravidiel a prečo konala vo Váš neprospech a podľa toho postupovať ďalej.

 

5. Dobrý deň, máme záujem čerpať mladomanželskú pôžičku. Chceli by sme sa opýtať, aké podmienky platia pre prípad, ak by sme nedokázali úver splácať? Ako bude banka postupovať? Nikde sme sa nedočítali napríklad to, čo ak sa manželia rozvedú? Dúfam, že to nebude náš prípad? 

Pri nesplácaní bonifikovaného úveru platia štandardné podmienky a postupy ako pri bežných úveroch. V každom prípade však platí, že v prípade, že zistíte, že môže nastať problém so splácaním úveru, komunikujte s bankou. Môže tiež nastať situácia, že sa manželia počas čerpania úveru rozvedú. Zanikne im tak nárok na zvýhodnený úrok a pôžičku so štátnym príspevkom. Napríklad jednou z možností riešenia situácie je, že na základe rozhodnutia o bezpodielovom spoluvlastníctve nude úver prevedený na jedného z manželov, ktorý bude pokračovať v plnení záväzkov voči banke. Úver bude splácať ďalej, ale už pri štandardnej úrokovej sadzbe.

 

6. Dobrý deň, máme v banke hypotekárny úver, ktorý budeme splácať ešte sedem rokov. Uvažujeme o predčasnom splatení. Aké máme možnosti? L.K.

Ak máte nasporené prostriedky a chcete ich využiť na splatenie úveru alebo jeho časti, mali by ste si v prvom rade zistiť, za akých podmienok je to pre neho výhodné. To znamená, že si zistíte, či sa na predčasné splatenie vzťahuje poplatok, aká je jeho výška a či je nižší ako úspora na úrokoch, ktoré zaplatíte banke. Hypotekárny úver je možné predčasne splatiť kedykoľvek, v niektorých prípadoch je však bankou presne stanovené, kedy najskôr môže klient o predčasné splatenie požiadať. Predčasné splatenie sa realizuje len na základe písomnej žiadosti klienta. Následne banka stanoví termín splatnosti a výšku sumy, ktorú je potrebné v danom termíne uhradiť.



 
 

Súvisiace články

Najčítanejšie články