Nedeľa28. apríl 2024, meniny má Jarmila, zajtra Leo, Lea

Množia sa sťažnosti na zľavové portály: Váš príbeh a na čo si dať pozor!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: int)

BRATISLAVA - Podľa štatistík Slovenskej obchodnej inšpekcie počet spotrebiteľských podnetov zameraných na zľavové portály neustále rastie, rovnako ako aj počet tých, ktoré boli vyhodnotené ako opodstatnené. Nepríjemnú skúsenosť s niektorými z nich mal aj náš čitateľ Martin, ktorému už pretiekol pohár trpezlivosti.

Vaše tipy

Martin neodolal pokušeniu prezrieť si aktuálne zľavy a keďže mu dosluhovala žiletka, potešilo ho, že ju našiel na jednom z portálov za polovičnú cenu. "Vravím si super, akurát to potrebujem, tak som to hneď aj objednal, doručenie malo byť do 14 dní ale vravím si toľko ešte vydržím. Na moje prekvapenie mi prišla zásielka z východu (...) už do dvoch dní. Nechápal som čo je to vlastne za zásielka, ale otvoril som a bol som milo prekvapený až dovtedy, kým som žiletky nepoužil. Bol to nezabudnuteľný pocit! Musel som sa doholiť vlastnou asi 5 mesačnou žiletkou, pretože každý pohyb novou žiletkou nerezal, ale trhal moje fúzy," napísal čitateľ, ktorý sa hneď sťažoval nielen u predajcu a aj na zľavovom portáli, ale vraj mu na jeho výzvy nikto neodpovedal.

Ani zďaleka to však nebola jeho jediná trpká skúsenosť. "Predtým to bolo zase s kobercami, 90% zľava na koberec, vravím si super za 10tinu ceny si hádam vyberiem nejaký aj drahší. Hneď ma ale kontaktovali, že taký koberec už nemajú a že mi pošlú iný ale už po zľave 3 krát drahší s rozmerom na jednej strane o 10 cm dlhší," dodal Martin, ktorý má ťažké srdce aj na takto zakúpené dovolenkové pobyty, kde v hoteli v zime netiekla teplá voda, dvere sa sami otvárali a museli ich neustále zamykať.

Keďže podobné nepríjemné problémy mali aj ďalší Slováci, oslovili sme Slovenskú obchodnú inšpekciu, podľa ktorej vlani zaevidovali 58 podnetov, z ktorých bolo 7 opodstatnených. V tomto roku však ich počet stúpa, keďže len k 31. marcu ich už dostali 37 a z nich bolo opodstatnených až 19, čo predstavuje takmer 3-násobok oproti celému minulému roku. Topky informovala tlačová hovorkyňa Ústredého inšpektorátu SOI Danuša Krkošová, ktorá prezradila aj to, ako by mal Martin v prvom prípade postupovať. 

"Ak sa na zakúpenom tovare vyskytla chyba v záručnej dobe, spotrebiteľ má právo uplatniť reklamáciu. Ak na reklamáciu predávajúci neodpovedá, má možnosť podať podnet na kontrolu na príslušný krajský inšpektorát SOI v územnej pôsobnosti, kde sa predajca nachádza," dodala Krkošová. Lepšie je však overiť si niektoré skutočnosti vopred, ako neskôr plakať do vankúša.

Čo spraviť pred objednaním tovaru alebo služby formou zmluvy na diaľku

 

SOI odporúča, aby si každý spotrebiteľ:

 

  • overil adresu a sídlo predajcu, (pozor: prenajímateľ domény s koncovkou “sk”, môže byť mnohokrát aj zo zahraničia),
  • prečítal všeobecné obchodné podmienky predajcu,
  • uprednostnil možnosť platby na dobierku alebo platby pri osobnom odbere,
  • veľmi dôsledne zvážil platbu vopred pri neoverenom predajcovi,
  • vyhľadal referencie o predajcovi a jeho serióznosti,napríklad z diskusného fóra,
  • prečítal názory a skúsenosti iných spotrebiteľov na predajcu.

 

Podnety, ktoré rieši Slovenská obchodná inšpekcia

 

  • prevádzkovateľ webu neuvádza úplné informácie o podmienkach zakúpenia a dodania kupónov,
  • spotrebiteľovi nie je umožnené vrátiť kupón do 7 pracovných dní,
  • nedodanie kupónu v dohodnutej lehote,
  • nevybavenie reklamácie v súvislosti s kúpou kupónov,
  • klamlivé informácie o podmienkach kúpy kupónov a jeho následného použitia,
  • klamlivé informácie o podmienkach zakúpenia tovaru po predložení kupónu u predávajúceho,
  • chýbajúce informácie o obchodnom mene a sídle spoločnosti jednak u prevádzkovateľa portálu alebo informácie o predávajúcom,
  • problémy po zakúpení kupónov s jeho reálnym použitím – najmä v prípadoch služieb – nemožnosť uskutočnenia alebo dohodnutia termínu na čerpanie služieb, alebo oneskorené dodanie tovaru,
  • nedodanie zaplateného produktu vôbec,
  • nevrátenie peňazí za neposkytnuté služby – tovary,
  • nemožnosť uplatnenia reklamácie alebo jej nevybavenie v prípadoch nekvality dodaného produktu.

 

V prípade však, že sa stanete obeťou podvodu zo strany zľavového portálu, SOI odporúča tieto skutočnosti oznámiť na prokuratúre, alebo na polícii. K podaniu je potrebné pripojiť doklady o zaplatení ponúkanej služby, resp. ponúkaného tovaru. Problémy s platbou cez internet by zase mala riešiť Národná banka Slovenska – elektronické platobné systémy.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu