Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Slovenský miliardár má plán na utečeneckú krízu: Chce potápať lode, tvrdá kritika NATO

Andrej Babiš
Andrej Babiš (Zdroj: SITA)

PRAHA - Český minister financií a podnikateľ slovenského pôvodu Andrej Babiš má rázny plán, ako zakročiť proti nelegálnym utečencom. Pašerákom by malo NATO potápať lode, aby im prekazilo biznis. Podľa neho sú pašeráci zlodeji a vrahovia, ktorí ohrozujú životy utečencov a samotnú Európu. Obul sa aj do Severoatlantickej aliancie a kancelárky Merkelovej.

Andrej Babiš si nedáva servítku pred ústa. "Chcem pána generálneho tajomníka vyzvať k akcii. NATO by malo spoločnými silami ochrániť tureckú hranicu a Stredozemné more, malo by pomôcť pri potápaní prázdnych lodí pašerákov a pomáhať pri ďalších akciách proti týmto nebezpečným zločincom a vrahom, ktorých biznis ohrozuje utečencov aj Európu," nechal sa počuť Babiš.

Tak ako NATO zakročilo proti pirátom, tak by malo zakročiť aj proti pašerákom. "Správanie sa pašerákov ľudí, ktorí sa neštítia ničoho, je naviac zrovnateľné s chovaním somálskych pirátov, proti nim NATO v septembri 2009 zahájilo operáciu Ocean Shield. Prečo teda teraz neurobí operáciu Mediterranean Shield?", pýta sa šéf ANO.

Vicepremiér a predseda hnutia ANO Andrej Babiš tiež zvolal po okamžitom zvolaní mimoriadneho európskeho summitu, na ktorom by špičky únie konkrétne riešili zastavenie prílivu utečencov do Európy. Babiš tak reagoval na oznámenie Nemecka, že obnovuje kvôli utečencom kontroly na nemecko-rakúskej hranici.

Babiš kritizuje aj Merkelovú

Babiš podotkol, že nemecká kancelárka Angela Merkelová najprv vyhlásila, že prijme všetkych Sýrčanov, a vlastne pozvala hlavne ekonomických migrantov a porušila dublinskú dohodu. Rozlíšiť Sýrčanov od iných národností na Blízkom východe je podľa Babišovho názoru prakticky nemožné. "Nemecko príliv nezvláda, a preto zavádza kontroly na hraniciach s Rakúskom. Schengenské štáty mali spoločne uzavrieť vonkajšie hranice schengenského priestoru a dať jasne najavo, že nemôžeme neobmedzene prijímať hlavne ekonomických migrantov," povedal pre ČTK Babiš.

Viac o téme: UtečenciLodeNATOAndrej Babiš