Štvrtok25. apríl 2024, meniny má Marek, Marko, Markus, zajtra Jaroslava

Rok 2016 bude bohatý na astronomické úkazy: Na oblohe uvidíme tieto krásy

Pozorovanie oblohy sa vyplatí
Pozorovanie oblohy sa vyplatí (Zdroj: sita, thinkstock, nasa)

BRATISLAVA - Končiaci sa rok 2015 bol veľmi bohatý na rôzne astronomické udalosti. Ten nasledujúci však nebude o nič chudobnejší. Pozrite si prehľad vesmírnych úkazov, na ktoré sa môžeme tešiť v najbližších dvanástich mesiacoch.

JANUÁR

2.1. sobota - Zem v perihéliu o 23:48 SEČ.  Zem v najmenšej vzdialenosti od Slnka 147,1 milión km.

4.1. pondelok - maximum meteorického roja Kvadrantidy. Aj rok 2016 odštartuje meteorickým rojom Kvadrantíd, ktorého aktivita začína koncom decembra a končí v polovici januára. Roj patrí medzi priemerné s výdatnosťou asi 40 meteorov za hodinu v čase maxima, ktoré tento rok pripadá na skoré ranné hodiny 4. januára. Sú predpoklady, že hodinová frekvencia meteorov by mohla dosiahnuť tento rok aj viac než 100. Radiant roja sa nachádza v súhvezdí Pastier.
V čase maxima bude oblohu narúšať svojím svitom Mesiac krátko po poslednej štvrti. Ale juhovýchodnú a južnú oblohu budú nádherne dopĺňať štyri planéty - Jupiter, Mars, Venuša a Saturn.

9.1. sobota - tesné zoskupenie Venuše a Saturnu na rannej oblohe.

MAREC

20.3. nedeľa - jarná rovnodennosť o 05:31 SEČ, začiatok astronomickej jari.

27.3. nedeľa ráno - prechod na LSEČ, hodinky budú posunuté o hodinu dopredu

APRÍL

22.4. piatok - maximum meteorického roja Lyrydy. Ich aktivita začína od 16. apríla a končí približne 25. apríla. V roku 2016 sa maximum predpovedá na noc až ráno medzi 22. - 23. aprílom s produkciou priemerne 20 meteorov za hodinu. Roj Lyríd svoje meno získal po súhvezdí Lýra, v ktorom sa nachádza aj radiant, t.j. pomyselný bod na oblohe, z ktorého akoby meteory vylietavajú. Mesiac v čase maxima dosiahne fázu splnu a prakticky tak znemožní pozorovanie Lyríd.

MÁJ

5.5. štvrtok - maximum meteorického roja Eta Akvaridy. Aktivita roja sa prejavuje od 19. apríla a končí 28. mája. Maximum sa dosiahne v noci medzi 5. - 6. májom, presnejšie prvú polovicu noci. Ide o meteorický roj s produkciou priemerne 40 meteorov za hodinu v čase maxima. Je lepšie viditeľný z viac južnejších krajín než Slovensko, na ktorého území vidíme meteory akoby vyletujúce spod obzoru. Meteory sa pohybujú v protismere obehu Zeme a vnikajú do jej atmosféry veľkými rýchlosťami až 66 kilometrov za sekundu. Mesiac bude v čase maxima roja v nove, takže na pozorovanie Eta Akvaríd budú z tohto hľadiska ideálne podmienky.

9.5. pondelok - hlavná astronomická udalosť roka, prechod Merkúru pred diskom Slnka, začiatok o 13:12 LSEČ a pozorovateľný až do západu Slnka o 20:15 LSEČ.

JÚN

21.6. utorok - letný slnovrat o 00:35 LSEČ, začiatok astronomického leta.

JÚL

4.7. pondelok - Zem v aféliu o 6:16 LSEČ. Najväčšia vzdialenosť Zeme od Slnka 152,1 milión km.

29.7. piatok - maximum meteorického roja Južné Delta Akvaridy. Mesiace jún a júl neprinášajú bohatšie meteorické roje. No spomenúť môžeme aspoň Južné Delta Akvaridy, ktorých produkcia je okolo 20 meteorov za hodinu v čase maxima, ktoré by malo nastať 30. júla. Ide o prachové častice pravdepodobne z rozpadnutej kométy, ktorá bola súčasťou Marsdenovej a Krachtovej skupiny komét (sú to skupiny komét, ktoré sa v perihéliu dostávajú extrémne blízko k Slnku, často za cenu úplného vyparenia). Roj je obyčajne aktívny od polovice júla do polovice augusta.

AUGUST

11.8. štvrtok - maximum meteorického roja Perzeidy. Augustové Perzeidy sú samé osebe najznámejším a najobľúbenejším meteorickým rojom s poetickým názvom slzičky svätého Vavrinca. Aktivita roja začína v polovici júla a končí v druhej polovici augusta. Maximum sa predpokladá 12. augusta, ale na poobedňajšie hodiny. Početnosť sa odhaduje až nad 150 meteorov za hodinu. Noci pred a po 12. auguste by mohli priniesť pekný zážitok, no s menšou početnosťou ako v maxime. Meteory prelietavajú po celej oblohe, ale vždy v smere od radiantu. Rýchlosť Perzeíd je pred vstupom do atmosféry Zeme až 59 kilometrov za sekundu, vďaka čomu sú jasné a často za sebou zanechávajú výraznejšiu žiariacu stopu. Okrem Perzeíd na oblohe môžeme zazrieť aj meteory z rojov Kappa Cygnidy, Severné a Južné Delta Akvaridy. Mesiac v období okolo maxima bude v prvej štvrti a zvečera bude rušiť svojím svitom, no okolo polnoci zmizne na západe. Dominovať bude juhozápadnej oblohe spolu s Marsom, Saturnom a Antaresom.

SEPTEMBER

22.9. štvrtok - jesenná rovnodennosť o 16:21 LSEČ, začiatok astronomickej jesene.

OKTÓBER

8.10. sobota - maximum meteorického roja Drakonidy. Aktivita roja trvá asi len päť dní od 6. do 10. októbra, pričom maximum pripadá na 8. október. Vyznačuje sa výraznou premenlivou hodinovou frekvenciou meteorov. Záznamy hovoria, že v rokoch 2011 a 2012 bolo vizuálne pozorovaných aj vyše 300 meteorov za hodinu, no pomocou radaru bolo zaznamenaných aj cez 1000. Na rok 2016 sa nepredpovedá žiadna výrazná hodinová frekvencia, snáď len niečo vyše 10. Prachové častice roja pochádzajú z materskej kométy 21P/Giacobini-Zinner objavenej v roku 1900, ktorej obežná doba je 6,6 roka. Z názvu roja vyplýva aj jeho poloha na oblohe, teda v súhvezdí Draka.
Mesiac v prvej štvrti zvečera bude vadiť, ale ešte pred polnocou zapadne. Juhozápadný obzor bude zvečera obsadený Venušou a Saturnom, Mesiac bude robiť spoločnosť Marsu.

11.10. utorok - zoskupenie Merkúru a Jupiteru na rannej oblohe. Merkúr 1 stupeň severne od Jupitera.

21.10. piatok - maximum meteorického roja Orionidy. Október sa môže pochváliť aj prítomnosťou iného meteorického roja - Orionidov. Časový interval aktivity tohto roja sa pohybuje od 2. októbra do 7. novembra. Maximum aktivity sa tento rok predpokladá na noc 21. - 22. október s priemernou produkciou asi 20 meteorov za hodinu. Radiant sa nachádza v blízkosti súhvezdia Orión, ktoré vychádza na oblohu v druhej polovici októbra už pred polnocou. Mesiac v poslednej štvrti vyjde zakrátko po východe radiantu, čiže obloha bude presvetlená, aj jasnejšie meteory ťažšie pozorovateľné.

30.10. nedeľa ráno - prechod na SEČ, hodinky budú posunuté o hodinu dozadu

NOVEMBER

17.11. štvrtok - maximum meteorického roja Leonidy. Aktivitu majú od 6. do 30. novembra s predpokladaným maximom 17. novembra. Je to jeden z rojov s kolísavou aktivitou. Predpovedá sa opäť slabá aktivita s početnosťou okolo 15 - 20 meteorov za hodinu. Leonidy sú však výnimočné svojou opakujúcou sa výraznou aktivitou každých 33 rokov s hodinovým počtom, resp. výdatnosťou až niekoľko 100 meteorov za hodinu. Napríklad, v noci 17. novembra 1966 za 20 minút bolo vtedy pozorovaných až 100-tisíc meteorov. Vtedy sa taktiež pomocou radarových pozorovaní zistilo, že priemer prúdu Leoníd je zhruba 35 tisíc kilometrov. Posledná výrazná aktivita bola zaznamenaná v roku 2001. Priemerná rýchlosť meteorov roja Leoníd je asi 71 kilometrov za sekundu. Mesiac len pár dní po splne bude výrazne presvetľovať oblohu. Nadránom sa pod Levom v Panne objaví planéta Jupiter.

DECEMBER

14.12. streda - maximum meteorického roja Geminidy. Patria k najaktívnejším a najpravidelnejším meteorickým rojom. Sú zaujímavé nielen kvôli svojej vysokej aktivite, ale aj z dynamického hľadiska. Materské telesá väčšiny meteorických rojov sú kométy, ale u Geminíd tomu tak nie je. Tu je materským telesom asteroid 3200 Phaethon objavený v roku 1982, ktorý okolo Slnka obieha s periódou 1,4 roka. Je pravdepodobné, že ani Phaethon nie je obyčajným asteroidom, ale je to jadro vyhasnutej kométy. Aktivita tohto roja trvá približne od 7. do 17. decembra. Hodinová frekvencia sa odhaduje na až 120 meteorov za hodinu v maxime, ktoré sa predpokladá na večer 13., resp. 14. decembra. Geminidy sú meteory, ktoré sa so zemskou atmosférou stretávajú rýchlosťou 35 kilometrov za sekundu. Farba Geminíd je rôznorodá, od zelenkavej, cez bežnú bielu, modrú až žltú. Zo všetkých meteorických rojov Geminidy prenikajú najhlbšie do zemskej atmosféry. Radiant roja sa nachádza v súhvezdí Blíženci pri hviezde Castor. Bohužiaľ, aj v tomto prípade bude Mesiac výrazne narúšať pozorovanie, pretože je v splne. Súhvezdie Blížencov u nás vychádza pred 18. hodinou večer, meteory tak budeme môcť vidieť už po zotmení.

21.12. streda - zimný slnovrat o 11:45 SEČ, začiatok astronomickej zimy.

22.12. štvrtok - maximum meteorického roja Urzidy. December a koniec roka zakončíme meteorickým rojom Urzíd. Ide skôr o minoritný roj s početnosťou 5 - 10 meteorov za hodinu, no v čase maxima krátko pred Vianocami v noci z 21. na 22. decembra môžeme zaznamenať frekvenciu až do 50 meteorov. Pôvodcom roja je kométa 8P/Tuttle objavená v roku 1790. Radiant roja je v súhvezdí Malý voz. Mesiac v tomto čase bude v prvej štvrti, na oblohe bude prekážať až po polnoci.

31.12. sobota - najväčšia zdanlivá jasnosť Venuše (-4,4 mag) na večernej oblohe.

Viac o téme: SlnovratMeteorAstronomický úkaz