BRATISLAVA - Takmer 92-tisíc živnostníkov čaká v najbližších dňoch dôležitá správa zo Sociálnej poisťovne. Dozvedia sa z nich, či im od 1. októbra 2026 vzniklo, zaniklo alebo naďalej trvá povinné sociálne poistenie. Zároveň v nich nájdu informáciu o vymeriavacom základe a výške poistného, ktoré budú v nasledujúcich mesiacoch uhrádzať do Sociálnej poisťovne. Kto si má skontrolovať poštu a na čo si dať pozor?
Ako priblížil hovorca Sociálnej poisťovne (SP) Martin Kontúr, najvyšší počet oznámení bude zo Sociálnej poisťovne smerovať tým SZČO, ktorým sa na základe odložených daňových priznaní za uplynulý rok zmenil vymeriavací základ pre platbu poistného. Ide o 60 579 ľudí.
"O vzniku povinného sociálneho poistenia od 1. októbra 2026 sa dozvie 29 815 SZČO. Naopak, povinné sociálne poistenie k 30. septembru 2026 zaniklo 1 370 SZČO," dodáva ďalej hovorca SP.
Pripomína, že SP všetky dôležité informácie zašle SZČO do 20. októbra 2026 a to buď poštou alebo do ich e-schránky, ak ju majú aktivovanú na doručovanie. "Poistné v novej výške potom prvý raz zaplatia za mesiac október so splatnosťou do 9. novembra 2026," upozorňuje.
Komu vzniká alebo zaniká sociálne poistenie a ako sa odvíja jeho výška
SZČO, ktoré mali predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2025, musia sledovať najmä výšku svojich príjmov. Ak k 1. októbru 2026 podnikali a za minulý rok zarobili aspoň 2 876,91 eura, vzniká im povinné sociálne poistenie alebo v ňom pokračujú. Ak ich príjem túto hranicu neprekročil, poistenie im nevznikne, prípadne im zanikne k 30. septembru 2026.
archívne video
Výška sociálnych odvodov závisí od príjmov za rok 2025. SZČO s príjmom od 2 876,91 do 9 144 eur platia v roku 2026 takzvaný mikroodvod vo výške 131,34 eura mesačne. Pri príjme od 9 144,01 eura sa minimálne mesačné odvody zvyšujú na 303,11 eura. Pre vybrané skupiny dôchodcov sú sumy nižšie, keďže neplatia poistné na invalidné poistenie. Sociálne odvody však môžu byť aj výrazne vyššie – maximálne poistné dosahuje v roku 2026 až 5 557,26 eura mesačne.
Pre špecifickú skupinu poistencov, a to starobných, predčasných starobných a výsluhových dôchodcov v dôchodkovom veku, platia znížené sadzby, keďže neplatia invalidné poistenie. Pri mikroodvode je ich mesačné poistné 107,57 eura, pri minimálnom vymeriavacom základe 248,25 eura a pri maximálnom vymeriavacom základe platia 4551,42 eura mesačne, doplnil Kontúr.