Streda8. máj 2024, meniny má Ingrida, zajtra Roland

Budúcoročných žiakov čakajú zmeny učiva

BRATISLAVA - Budúcoroční šiestaci sa už nebudú učiť o trojuholníku či zlomkoch, gymnazistom v druhom ročníku zas ubudne časť učiva o matematických funkciách.

Informovalo o tom ministerstvo školstva. Zmeny vo výučbe sú súčasťou prebiehajúcej reformy vzdelávania na základných a stredných školách, ktorá odštartovala v tomto školskom roku. Jej najväčším problémom sú podľa oslovených riaditeľov obmedzené možnosti škôl pri presadzovaní vlastných predmetov či chýbajúce učebnice.

Reforma, ktorá nabieha postupne, sa v tomto školskom roku podpísala pod zmeny v učive prvého i piateho ročníka základných škôl a prvého ročníka stredných škôl. Podľa ministerstva školstva znamenala zúženie povinného učiva o 20 až 30 percent. V budúcom školskom roku budú zmeny v učive pokračovať v druhom i šiestom ročníku základných škôl a v druhom ročníku stredných škôl.

"Počet faktografických údajov, ktoré si budú žiaci osvojovať, je vo veľkej miere redukovaný," tvrdili zhodne odborníci Štátneho pedagogického ústavu Monika Reiterová a Jozef Kuzma, ktorí majú na starosti zmeny v povinnom učive z matematiky na základných školách a gymnáziách. Pre školy záväzný štátny vzdelávací program počíta s tým, že výučba matematiky sa pre druhákov a šiestakov zníži týždenne o jednu hodinu.

Z druháckej i šiestackej slovenčiny by zas podľa ministerstva školstva mali vypadnúť nepopulárne gramatické poučky, dôraz sa bude klásť na vlastnú tvorbu textov či rozvoj kritického myslenia. Bifľovanie faktografických údajov v literatúre by mala nahradiť práca s textom.

Výrazne by sa mala zmeniť aj náplň učiva v dejepise; podľa experta ŠPÚ Samuela Jovankoviča sa faktografia v šiestom ročníku základných škôl zníži v závislosti od tematických okruhov aj o vyše dve tretiny, v druhom ročníku gymnázií je to takmer o tretinu. "V šiestackom dejepise sa napríklad zmenšil priestor pre svetové dejiny v praveku, staroveku a stredoveku, vytvorilo sa viac miesta pre osobnosti, osobitne v národných dejinách," doplnil Jovankovič.

Reforma, ktorá má zmodernizovať výučbu a priniesť väčšiu spätosť učiva s praxou, bude podľa odborníkov prebiehať aj niekoľko desiatok rokov. Oslovení riaditelia základných škôl a gymnázií kritizovali najmä to, že na výučbu po novom ich chýbali učebnice. "Knihy prišli neskoro alebo vôbec, pričom bez nich sa učí ťažko," povedala riaditeľka nitrianskej Základnej školy kniežaťa Pribinu Anna Kuklová. Jej kolegyňa zo základnej školy v Dubnici nad Váhom Jana Vargová upozornila, že výsledkom je často zdĺhavé písanie poznámok a vyhľadávanie potrebných informácií v pôvodných knihách na úkor tvorivej práce.

Väčšine opýtaných riaditeľov prekážalo, že na zavádzanie nových predmetov im nezostalo dostatok voľných hodín. "V niektorých predmetoch síce učivo ubudlo, skrátil sa však aj počet hodín určených na výučbu," zhodnotil riaditeľ popradskej základnej školy Š. Mnoheľa Štefan Hric. Mnohé školy tak boli nútené použiť hodiny pôvodne určené na výučbu podľa vlastných predstáv na povinné učivo.

Na Slovensku je v tomto roku takmer 3000 štátnych, súkromných a cirkevných základných i stredných škôl, ktoré navštevuje vyše 750.000 žiakov.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu