BRATISLAVA - Príchod informačných technológií zasiahol aj bežných ľudí, ktorí začali dôverné správy posielať rôznymi platformami z mobilu. Ich zabezpečenie zaručuje end-to-end enkrypcia. Túto technológiu už roky zabezpečuje aj známa služba spoločnosti Meta - WhatsApp, ktorú v práci, ale aj v bežnom živote, využívajú státisíce Slovákov. Tá však počas posledných dní viacerým leží v žalúdku a porucha, ktorá sa vyskytla, spôsobuje vrásky mnohým užívateľom. Prípady tejto poruchy sa množia už aj v zahraničí a riešenie je v nedohľadne.
Na poruchu nás upozornil čitateľ, ktorý si práve prešiel "softvérovou očistou" a operačný systém na svojom mobile si nanovo preinštaloval. Urobil tak v domnienke, že má všetky dáta (vrátane četov z WhatsAppu) bezpečne uložené na svojom cloude na Google Disk službe (treba však mať na pamäti aj to, že situácia sa môže vyskytnúť aj v prípade, keď si zadovážite nové mobilné zariadenie, pozn. red.).
Čitateľ využíva mobilný telefón, ktorý je poháňaný systémom Android a dá sa predpokladať, že táto porucha sa v dôsledku využívania samotného Google Disku vyskytuje prevažne u užívateľov s týmto operačným systémom.
Obnova zamrzne po pár kilobajtoch
Napriek tomu, že sa čitateľ snažil obnoviť svoje niekoľko rokov staré četové správy z cloudu, nedarilo sa mu to a systém ho pri obnovovaní správ nepustil cez viac ako 6 percent. Aplikácia vás na obnovu četov z cloudu vyzve len vtedy, ak si ju nanovo nainštalujete z obchodu Google Play. Po dosiahnutí tejto úrovne už obnova ďalej nepokračuje a ostane "zaseknutá" na šiestich percentách. Ide pritom len o zhruba 6-megabajtový na dnešnú dobu "mikro" súbor, ktorý v sebe obsahuje množstvo správ. Systém ich však nevie obnoviť, hoci užívateľ si týždennou periodicitou vytváral aktívne zálohy četov.
Aplikácia pritom sama pripomína a vyzýva na to, aby si používatelia v záujme zabezpečenia správ a údajov tieto zálohy presne týmto spôsobom vytvárali.
Okrem cloudu na Google Disk službe (či v prípade iCloudu na Apple zariadeniach, pozn. red.) majú však užívatelia na výber aj vytváranie lokálnych záloh priamo v telefóne, čo však čitateľ nemal. A tak sa musí spoliehať len na zálohu z cloudu. K nej sa však nevie dostať a napriek niekoľkohodinovému vyčkávaniu sa táto záloha nedokázala obnoviť a zotrváva v nekonečnom limbe.
Porucha je zrejme medzinárodnou záležitosťou
Ak by išlo o ojedinelý prípad, dalo by sa nad ním mávnuť rukou a prehliadnuť ho ako výnimočnú záležitosť. Ukazuje sa však, že na sociálnej sieti Reddit sa postupne objavujú ďalšie veľmi podobné prípady užívateľov, ktorí si tiež nevedia dať rady s obnovou záloh četov z Cloudu.
"Skúšal som stiahnuť staré verzie WhatsAppu, aktualizoval som ostatné služby, vymazal cache pamäť aplikácie, použil iný telefón, vymenil WiFi pripojenie za 5G dáta, nič nezabralo," posťažoval sa jeden z používateľov aplikácie WhatsApp.
Prípady sa líšia len v tom, že sa proces obnovenia zastaví na inom percente, no v princípe ide stále o to isté a zdá sa, že všetkých spája využívanie systému Android.
Našli sa aj takí, ktorí aplikáciu dokonca preinštalovali viackrát, no napriek tomu celému procesu nič nepomohlo. Proces obnovovania četov z cloudu je jednoducho zaseknutý.
V tejto chvíli sa k problémom oficiálne nevyjadrila ani spoločnosť Meta, ktorá službu WhatsApp prevádzkuje a v momente, keď sa zákazník obráti na podporu, mailovou komunikáciou je okamžite odkázaný na asistenta s umelou inteligenciou, na čo je hneď v hlavičke mailu upozornený.
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%
Spomínaný elektronický asistent sa po niekoľkých triviálnych otázkach napokon takmer vždy dopracuje k záveru, že na cloude je zrejme poškodená záloha, čo je pre mnohých používateľov nočnou morou. Otázkou na konci dňa je, či sa na tieto typy záloh dá vôbec spoľahnúť, a preto je na mieste rada pre ostatných.
Rada na záver - poistite si poistku
Okrem klasických cloudových záloh četov by ste rozhodne mali pristúpiť aj k ich lokálnym alternatívam, ktoré si aplikácia vytvorí priamo v úložisku vášho mobilu.
Pri následnej výmene za nový mobilný telefón, či pri preinštalovaní systému, na nich však treba vopred myslieť a z daného mobilu je potrebné ich potom manuálne preniesť do iného či nanovo preinštalovaného zariadenia.