Utorok11. február 2025, meniny má Dezider, zajtra Perla

Drucker otvára BOJ proti šikane na školách: Nové definície a postupy, nečinnosť si TVRDO odnesú riaditelia

Minister Tomáš Drucker a Lenka Svoradová, odborníčka na duševné zdravie z ministerstva školstva Zobraziť galériu (6)
Minister Tomáš Drucker a Lenka Svoradová, odborníčka na duševné zdravie z ministerstva školstva (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

BRATISLAVA - Minister školstva Tomáš Drucker predstavil dva nové kroky v prevencii a riešení šikanovania v školách. Prvým je nová smernica, ktorá poskytuje školám účinné nástroje na riešenie šikanovania. Rezort zároveň spustil historicky prvú databázu preventívnych programov pre školy. Tieto kroky majú pomôcť školám konať rýchlejšie a efektívnejšie, s cieľom vytvoriť bezpečnejšie prostredie pre všetkých žiakov. Minister zároveň hovorí o prísnych postihoch pre riaditeľov školy, ktorí zistené problémy neriešia.

Tlačová konferencia Ministerstva školstva na tému Prevencia a riešenie šikanovania a posilnenie celkovej prevencie v školách (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

Počet incidentov na školách vzrastá. Len od začiatku roka polícia po celom Slovensku evidovala viacero prípadov nebezpečného vyhrážania a šikany. Najviac však celou verejnosťou otriasol masaker na gymnáziu v Spišskej Starej Vsi, ku ktorému došlo 16. januára. Rukou študenta zomrela jeho spolužiačka (18) a zástupkyňa riaditeľky školy (51).

Nielen samotní pedagógovia a školy, ale aj zriaďovatelia škôl apelujú na kompetentných, aby sa podobným skutkom predchádzalo. Minister školstva Drucker si uvedomuje, že ide o vážny problém a preto prináša kroky k posilneniu prevencie na školách a riešeniu šikovania.

Nová smernica

Podľa slov Druckera vydali od 1. februára novú smernicu k šikanovaniu, ktorou odstraňujú "šedé zóny" šikanovania. To znamená, že sa veľmi jasne vymedzujú pojmy, čo šikanovanie je. "Už nepoznáme len priame, nepriame šikanovania a kyberšikanu, ale hovoríme o fyzickom, psychickom, verbálnom a emocionálnom šikanovaní," informoval minister.

Tomáš Drucker
Zobraziť galériu (6)
Tomáš Drucker  (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

Zároveň upozornil, že nejde o reakciu na nedávnu tragédiu, ale o výsledok dlhodobého úsilia odborníkov naprieč viacerými rezortmi. Už roky dostával rezort podnety z praxe, že pôvodná smernica z roku 2018 je neaktuálna, nejednoznačne definuje šikanovanie a neposkytuje školám účinné nástroje.

Drucker dodáva, že sa na šikanovanie pozerajú po novom komplexne - nie len na obeť a toho, kto spôsobuje šikanovanie, ale aj na ostatných účastníkov, ako sú svedkovia či žiaci, ktorí môžu aj nevedome napomáhať k takémuto konaniu. "Doterajší pohľad na šikanu bol z pohľadu intervencie - riešenia. My sa teraz pozeráme predovšetkým na prevenciu ako systematický nástrov a nie ako jednorazovú záležitosť a tiež na vyšetrovanie a riešenia," opísal Drucker.

Tomáš Drucker
Zobraziť galériu (6)
Tomáš Drucker  (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

Dôraz kladie na dlhodobé preventívne programy. Jednorazové aktivity totiž majú minimálny účinok. Dlhodobé programy však môžu znížiť rizikové správanie až o 30 %. Kľúčom je systematická práca so žiakmi, interaktívne vzdelávanie a zapojenie rovesníkov, ktoré budú prirodzenou súčasťou školského prostredia. Školy dostanú jasné metodiky a osvedčené preventívne programy na prácu so žiakmi, učiteľmi aj rodičmi.

Ak škola nebude konať, riaditeľ bude odvolaný

V prípade zistenia šikany majú školy dve možnosti. Prvou je uloženie opatrenia vo výchove -  udelenie poznámky, zníženie známky zo správania, vylúčenie zo školy, obrátenie sa na detskú kuratelu či podanie žiadosti o reedukáciu. Druhou je zavolanie policajného zboru. "Začíname riešiť aj šikanovanie voči učiteľom, zo strany učiteľov či rodičov," uviedol Drucker s tým, že to si ešte bude vyžadovať diskusiu v oblasti pracovného práva.

"Pokiaľ škola nebude riešiť šikanovanie, ktoré bolo zistené štátnou školskou inšpekciou, dôjde k povinnému odvolaniu riaditeľa školy a k zákazu, aby sa mohol uchádzať o funkciu riaditeľa," hovorí minister.

Ctitlivejší prístup

Rezort školstva zavádza citlivejší prístup k preverovaniu šikanovania. Namiesto označenia „agresor“ hovorí nová smernica o „potenciálne šikanujúcom“. Tento krok vychádza z poznatkov psychológov aj zahraničnej praxe. Ak je dieťa nálepkou stigmatizované, šanca na účinnú pomoc sa znižuje a môže spôsobiť ďalšie problémy. Smernica posilňuje aj informovanosť rodičov. Budú mať jasne stanovené pravidlá, ako riešiť podozrenie na šikanovanie a na koho sa môžu obrátiť.

Tomáš Drucker
Zobraziť galériu (6)
Tomáš Drucker  (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

„Chcem zdôrazniť, že názory na riešenie šikanovania sa rôznia. Niektorí odborníci žiadali ešte miernejší jazyk a viac pomoci pre šikanujúceho, iní volali po prísnejších trestoch. Našou prioritou bolo nájsť odborný konsenzus a pripraviť smernicu tak, aby bola okamžite použiteľná v praxi. Preto sme už nečakali. Jej potrebu nám odborníci hlásili už dávno pred tragédiou v Spišskej Starej Vsi,“ vysvetlil minister.

Rezort školstva pripravuje aj ďalšie opatrenia

Rezort aktualizuje Sprievodcu pre riešenie šikanovania, ktorý poskytne školám podrobné návody. Zaoberá sa aj šikanovaním voči učiteľom a zo strany učiteľov, čo si vyžaduje širšiu diskusiu aj v oblasti pracovného práva. Zároveň posilňuje podporu rodičov, aby mali lepší prístup k informáciám a nástrojom na riešenie problémov svojich detí.

Okrem smernice ministerstvo pilotuje anonymné nahlasovanie šikanovania. Na stredných školách v Banskobystrickom kraji a jednej základnej škole testuje českú aplikáciu „Nenech to být“, ktorá už v stovkách škôl v Česku úspešne funguje a je dostupná aj v slovenčine. Anonymný nástroj dáva žiakom bezpečný priestor, aby sa so svojimi obavami zverili bez hanby prostredníctvom digitálnej komunikácie.

Lenka Svoradová, odborníčka na duševné zdravie z ministerstva školstva
Zobraziť galériu (6)
Lenka Svoradová, odborníčka na duševné zdravie z ministerstva školstva  (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

Ďalším dôležitým krokom je historicky prvá databáza preventívnych programov na Slovensku, ktorú ministerstvo spustilo v spolupráci s Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie. Portál e-Poradenstvo je jediným centrálnym miestom, kde školy a odborníci nájdu overené metodiky, webináre a praktické nástroje na prevenciu.

„Šikanovanie v školách nie je problém, ktorý vyriešime jednou smernicou. Potrebujeme kombináciu prevencie, včasného riešenia a otvorenej komunikácie so žiakmi, rodičmi aj učiteľmi. Veríme, že tieto predstavené zmeny prinesú reálnu pomoc v praxi. Pretože bezpečné školské prostredie musí byť našou spoločnou prioritou,“ dodal Drucker. Lenka Svoradová, odborníčka na duševné zdravie z ministerstva školstva, doplnila, že v práci neprestávajú, prijímať budú ďalšie podnety a tiež sa zúčastňovať odborných diskusií na zlepšenie bezpečnosti na školách. 

Viac o téme: ŠkolyŠkolstvoPrevenciaŠikanaTomáš Drucker
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu