BRATISLAVA - Minister školstva Tomáš Drucker predstavil dva nové kroky v prevencii a riešení šikanovania v školách. Prvým je nová smernica, ktorá poskytuje školám účinné nástroje na riešenie šikanovania. Rezort zároveň spustil historicky prvú databázu preventívnych programov pre školy. Tieto kroky majú pomôcť školám konať rýchlejšie a efektívnejšie, s cieľom vytvoriť bezpečnejšie prostredie pre všetkých žiakov. Minister zároveň hovorí o prísnych postihoch pre riaditeľov školy, ktorí zistené problémy neriešia.
Počet incidentov na školách vzrastá. Len od začiatku roka polícia po celom Slovensku evidovala viacero prípadov nebezpečného vyhrážania a šikany. Najviac však celou verejnosťou otriasol masaker na gymnáziu v Spišskej Starej Vsi, ku ktorému došlo 16. januára. Rukou študenta zomrela jeho spolužiačka (18) a zástupkyňa riaditeľky školy (51).
Nielen samotní pedagógovia a školy, ale aj zriaďovatelia škôl apelujú na kompetentných, aby sa podobným skutkom predchádzalo. Minister školstva Drucker si uvedomuje, že ide o vážny problém a preto prináša kroky k posilneniu prevencie na školách a riešeniu šikovania.
Nová smernica
Podľa slov Druckera vydali od 1. februára novú smernicu k šikanovaniu, ktorou odstraňujú "šedé zóny" šikanovania. To znamená, že sa veľmi jasne vymedzujú pojmy, čo šikanovanie je. "Už nepoznáme len priame, nepriame šikanovania a kyberšikanu, ale hovoríme o fyzickom, psychickom, verbálnom a emocionálnom šikanovaní," informoval minister.
Zároveň upozornil, že nejde o reakciu na nedávnu tragédiu, ale o výsledok dlhodobého úsilia odborníkov naprieč viacerými rezortmi. Už roky dostával rezort podnety z praxe, že pôvodná smernica z roku 2018 je neaktuálna, nejednoznačne definuje šikanovanie a neposkytuje školám účinné nástroje.
Drucker dodáva, že sa na šikanovanie pozerajú po novom komplexne - nie len na obeť a toho, kto spôsobuje šikanovanie, ale aj na ostatných účastníkov, ako sú svedkovia či žiaci, ktorí môžu aj nevedome napomáhať k takémuto konaniu. "Doterajší pohľad na šikanu bol z pohľadu intervencie - riešenia. My sa teraz pozeráme predovšetkým na prevenciu ako systematický nástrov a nie ako jednorazovú záležitosť a tiež na vyšetrovanie a riešenia," opísal Drucker.
Dôraz kladie na dlhodobé preventívne programy. Jednorazové aktivity totiž majú minimálny účinok. Dlhodobé programy však môžu znížiť rizikové správanie až o 30 %. Kľúčom je systematická práca so žiakmi, interaktívne vzdelávanie a zapojenie rovesníkov, ktoré budú prirodzenou súčasťou školského prostredia. Školy dostanú jasné metodiky a osvedčené preventívne programy na prácu so žiakmi, učiteľmi aj rodičmi.
Ak škola nebude konať, riaditeľ bude odvolaný
V prípade zistenia šikany majú školy dve možnosti. Prvou je uloženie opatrenia vo výchove - udelenie poznámky, zníženie známky zo správania, vylúčenie zo školy, obrátenie sa na detskú kuratelu či podanie žiadosti o reedukáciu. Druhou je zavolanie policajného zboru. "Začíname riešiť aj šikanovanie voči učiteľom, zo strany učiteľov či rodičov," uviedol Drucker s tým, že to si ešte bude vyžadovať diskusiu v oblasti pracovného práva.
"Pokiaľ škola nebude riešiť šikanovanie, ktoré bolo zistené štátnou školskou inšpekciou, dôjde k povinnému odvolaniu riaditeľa školy a k zákazu, aby sa mohol uchádzať o funkciu riaditeľa," hovorí minister.
Ctitlivejší prístup
Rezort školstva zavádza citlivejší prístup k preverovaniu šikanovania. Namiesto označenia „agresor“ hovorí nová smernica o „potenciálne šikanujúcom“. Tento krok vychádza z poznatkov psychológov aj zahraničnej praxe. Ak je dieťa nálepkou stigmatizované, šanca na účinnú pomoc sa znižuje a môže spôsobiť ďalšie problémy. Smernica posilňuje aj informovanosť rodičov. Budú mať jasne stanovené pravidlá, ako riešiť podozrenie na šikanovanie a na koho sa môžu obrátiť.
„Chcem zdôrazniť, že názory na riešenie šikanovania sa rôznia. Niektorí odborníci žiadali ešte miernejší jazyk a viac pomoci pre šikanujúceho, iní volali po prísnejších trestoch. Našou prioritou bolo nájsť odborný konsenzus a pripraviť smernicu tak, aby bola okamžite použiteľná v praxi. Preto sme už nečakali. Jej potrebu nám odborníci hlásili už dávno pred tragédiou v Spišskej Starej Vsi,“ vysvetlil minister.
Rezort školstva pripravuje aj ďalšie opatrenia
Rezort aktualizuje Sprievodcu pre riešenie šikanovania, ktorý poskytne školám podrobné návody. Zaoberá sa aj šikanovaním voči učiteľom a zo strany učiteľov, čo si vyžaduje širšiu diskusiu aj v oblasti pracovného práva. Zároveň posilňuje podporu rodičov, aby mali lepší prístup k informáciám a nástrojom na riešenie problémov svojich detí.
Okrem smernice ministerstvo pilotuje anonymné nahlasovanie šikanovania. Na stredných školách v Banskobystrickom kraji a jednej základnej škole testuje českú aplikáciu „Nenech to být“, ktorá už v stovkách škôl v Česku úspešne funguje a je dostupná aj v slovenčine. Anonymný nástroj dáva žiakom bezpečný priestor, aby sa so svojimi obavami zverili bez hanby prostredníctvom digitálnej komunikácie.
Ďalším dôležitým krokom je historicky prvá databáza preventívnych programov na Slovensku, ktorú ministerstvo spustilo v spolupráci s Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie. Portál e-Poradenstvo je jediným centrálnym miestom, kde školy a odborníci nájdu overené metodiky, webináre a praktické nástroje na prevenciu.
„Šikanovanie v školách nie je problém, ktorý vyriešime jednou smernicou. Potrebujeme kombináciu prevencie, včasného riešenia a otvorenej komunikácie so žiakmi, rodičmi aj učiteľmi. Veríme, že tieto predstavené zmeny prinesú reálnu pomoc v praxi. Pretože bezpečné školské prostredie musí byť našou spoločnou prioritou,“ dodal Drucker. Lenka Svoradová, odborníčka na duševné zdravie z ministerstva školstva, doplnila, že v práci neprestávajú, prijímať budú ďalšie podnety a tiež sa zúčastňovať odborných diskusií na zlepšenie bezpečnosti na školách.