Utorok30. apríl 2024, meniny má Anastázia, zajtra

Veľká ANKETA je na konci, poznáme víťazov: TOTO sú najhoršie sexistické reklamy!

Zobraziť galériu (4)
(Zdroj: Sexistický kix)

BRATISLAVA – Šiesty ročník anticeny Sexistický kix pozná svojich víťazov. Odborná porota sa zhodla na cestovnej kancelárii BUBO, verejnosť zasa rozdala najviac dislajkov zadávateľovi Menssion Barbershop MT, ktorý bol nominovaný ešte pod starým názvom On Edge Martin - Barber shop. Naopak, ocenenie Kumšt bez sexizmu odovzdala iniciatíva spoločnosti Slovak Telekom za kampaň súvisiacu s minuloročnými tragickými udalosťami v Teplárni.

archívne video

Sexistická reklama? Po novom aj politika! (Zdroj: Natalia Jaburkova)

V šiestom ročníku bolo nominovaných celkovo 102 reklám. Do hlasovania sa zapojilo spolu 1918 ľudí, ktorí rozdali 35 255 dislajkov.

Takmer 40 % hlasov dostal od verejnosti za svoju reklamu  Menssion Barbershop MT. „Reklama zobrazuje proces holenia, v ktorom je polonahá žena v neprirodzenej sexualizovanej pozícii. Zároveň ukazuje nerovný vzťah zákazníka a holičky, ktorá pôsobí, akoby mu mala poskytovať aj iné služby a jasne signalizuje dostupnosť ako sexuálny objekt,“ opísali autori anticeny. V prvej päťke skončili aj Umyjeme.top, Alarmy & kamery, cestovná kancelária BUBO a Qwerty bikelife.

„Spomínané prvky násilia sú zjavné v reklame na alarmy nabádajúcej na kontrolu a prenasledovanie/stalking žien. Ženské telo je v nej explicitne zobrazené ako sexuálny objekt. Vizuál zadávateľa Qwerty bikelife nepokryte navádza na sexuálne obťažovanie a násilie. Žena v reklame je zároveň fragmentovaná, vidieť len jej polonahý zadok, ktorého sa dotýka mužská ruka,“ doplnila Michaela Jankovičová, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Veľká ANKETA je na
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: Sexistický kix)

Deväťčlenná odborná porota mala iný „vkus“ a za víťaza vybrala reklamu, ktorá spája sexizmus, rasizmus a kolonializmus. „Odborníčky a odborníci z oblasti rodovej rovnosti a marketingu sa zhodli na udelení anticeny reklame cestovnej kancelárie BUBO, ktorá tento rok vyvolala veľkú vlnu kritiky. Video, v ktorom majiteľ firmy Ľuboš Fellner ukazuje na skupinu žien a pozýva mužov z Európy do Afriky, údajne po odpore zo strany verejnosti stiahli. Zostalo však zverejnené na facebookovej stránke firmy, a preto sa ocitlo aj medzi nomináciami. K videu pribudli aj ďalšie spôsoby nevhodnej propagácie služieb, ktoré agentúra ponúka,“ uviedli.

„Kategória sama osebe, nemôže zostať bez kixu – biely pán prišiel navštíviť domorodé obyvateľky, predvádza ich svojej spoločnosti a ponúka na vyžitie ďalším bielym pánom. Navzájom sa tu znásobuje intenzita sexizmu s rasizmom, povýšeneckým kolonializmom a tzv. male gaze, hodnotiacim mužským pohľadom. Je v tom obchodovanie s ľuďmi, komodifikácia žien aj zápasu za ženské práva – hrubozrnné zneváženie významu Medzinárodného dňa žien,“ povedala porotkyňa Jana Cviková z feministickej organizácie ASPEKT.

Veľká ANKETA je na
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: Sexistický kix)

„Absurdné je aj nezmyselné tvrdenie, že v Spojených arabských emirátoch vládnu ženy. Pritom vraždy zo cti sú stále kultúrne akceptované a vydatá žena potrebuje povolenie manžela alebo súdu, aby mohla pracovať mimo domu. V Južnej Afrike patrí počet znásilnení k najvyšším vo svete. Kuba aj Južná Afrika sa nachádzajú na Gender Equality Indexe hlboko pod Slovenskom, ktoré je na pomerne neslávnom 45. mieste, kým Kuba na 69. a Juhoafrická republika na 93. mieste. Naozaj krajiny, kde vládnu ženy?,“ povedala Oľga Pietruchová, rodová expertka a porotkyňa anticeny.

Opakom je Kumšt bez sexizmu

Okrem anticien sa rozdávali aj ocenenia za reklamu z úplne opačného súdka. Iniciatíva aj tento rok udelila ocenenie pod názvom Kumšt bez sexizmu zadávateľovi za reklamu, ktorá podporuje diverzitu a inklúziu. V aktuálnom ročníku si cenu odniesla spoločnosť Slovak Telekom za reklamu Čakanie na odpoveď. „Reklama od Slovak Telekomu otvorene zobrazila obavy, ktoré LGBTI+ ľudia na Slovensku každodenne pociťujú v dôsledku teroristického útoku na Zámockej ulici. Pri príležitosti výročia tejto bolestivej udalosti firma priniesla silné, dôležité a citlivo podané posolstvo, ktoré poukazuje na to, že každý človek má právo na život v bezpečí a rešpekt. Oceňujeme aj to, že Slovak Telekom neostal iba pri slovách, ale aj finančne podporil organizácie, ktoré pomáhajú presadzovať práva LGBTI+ ľudí na Slovensku,“ uviedol kolektív iniciatívy v odôvodnení rozhodnutia venovať ocenenie Telekomu.

Veľká ANKETA je na
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: Sexistický kix)

Iniciatíva Sexistický kix vznikla v roku 2016 pod hlavičkou mimovládnej organizácie Aliancia žien – Cesta späť. Sexistický kix poukazuje na skutočnosť, že zobrazovanie ľudí znevažujúcim či stereotypizujúcim spôsobom na základe rodu nepatrí do verejného priestoru. Anticena sa zameriava najmä na aktívnu spoluprácu so širokou verejnosťou a vysiela signál reklamným zadávateľom, že naozajstná kreativita sexizmus nepotrebuje.

Viac o téme: ReklamaAnticenaSexistický kix
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu