Nedeľa6. október 2024, meniny má Natália, zajtra Eliška, Elisa

Alarmujúci sexizmus na Slovensku: Ďalší podnet na reklamu pochádza zo Žiliny, toto je neprípustné!

Anticena Sexistický kix sa môže ujsť aj reklame v Žiline. Zobraziť galériu (3)
Anticena Sexistický kix sa môže ujsť aj reklame v Žiline. (Zdroj: Gettyimages.com, Sexistický kix)

ŽILINA/BRATISLAVA - Už o niekoľko dní sa spustí ďalší ročník ankety o anticene Sexistický kix. Iniciatíva Sexistický kix už niekoľko rokov publikuje analýzu legislatívnych a inštitucionálnych mechanizmov na regulovanie sexistickej reklamy. V rámci testovania dostupných nástrojov však práve podala ďalší úspešný podnet Rade pre reklamu. Verejnosti odporúča, aby sa neváhala obrátiť na zodpovedné inštitúcie a pomohla vytvárať verejný priestor bez sexizmu.

Polícia uzavrela Most SNP, v jeho okolí sa tvorili zápchy (Zdroj: Topky/Maarty)

Iniciatíva Sexistický kix je pritom zhrozená z toho, že ešte oficiálne ani nespustili ďalší ročník tejto anticeny za najsexistickejšiu reklamu a verejnosť už stihla cez sociálne siete za posledný rok nominovať takmer ďalších 90 reklám. "Toto vysoké číslo ukazuje, že sexistická reklama, teda reklama, ktorá obsahuje ponižujúce, zosmiešňujúce alebo znevažujúce zobrazenia ľudí na základe rodu, zostáva na Slovensku aj naďalej problémom," prízvukuje iniciatíva.

Najnovšie zaslali podnet zo Žiliny na upratovaciu firmu

V rámci najnovšieho podnetu sa hovorí o reklame zo severu Sloevnska. "V rámci testovania existujúcich nástrojov poslali podnet na preverenie reklamy spoločnosti UMYJEME TOP, s. r. o. Rade pre reklamu (RPR), ktorá je orgánom etickej samoregulácie reklamy. Upozornenie na sexistickú reklamu, ktorá sa objavila na plagátoch a niekoľkých bilbordoch v meste Žilina, prišlo iniciatíve z radov verejnosti podporujúcej aktivity Sexistického kixu," popisuje iniciatívna s tým, že ich podnet bol úspešný a radou bol prerokovaný.

Alarmujúci sexizmus na Slovensku:
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: Sexistický kix)

Arbitrážna komisia RPR, ktorá posudzuje etickosť reklamy, vydala pozitívny Arbitrážny nález"Zobrazenie modelky, spôsobom, ktorý si zvolil zadávateľ, je neopodstatnené, účelové a sexistické, nemá žiaden súvis s predmetom činnosti subjektu, ktorý prostredníctvom reklamy propaguje svoje služby na trhu upratovacích služieb. Modelka je v reklame vyobrazená len za účelom pritiahnutia pozornosti ako sexuálna atrakcia, čo Komisia nepovažuje za prípustné," uviedla Arbitrážna komisia vo svojom rozhodnutí a vyzvala zadávateľa, aby danú reklamu zmenil, resp. zamedzil jej ďalšie šírenie.

Rozhodne aj verejnosť - nahlasovaním

"Ak sa chceme zbaviť sexizmu v reklame, samotná anticena k tomu nestačí. Povzbudzujeme preto verejnosť, aby využila existujúce nástroje a nahlasovala sexistické reklamy na zodpovedné inštitúcie. Aj to pomôže vyvinúť tlak na reklamných zadávateľov, aby sa prezentovali eticky a zodpovedne. Sexizmus je prežitok, ktorý v 21. storočí nemá svoje miesto," vyjadrila sa Jitka Dvořáková, predsedníčka OZ Bez sexizmu, ktoré vzniklo z iniciatívy Sexistický kix. 

Alarmujúci sexizmus na Slovensku:
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: Sexistický kix)

Viac o téme: VýberAnketa ReklamaMinisterstvo spravodlivostiSexistický kixAnticena
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu