Sobota20. apríl 2024, meniny má Marcel, zajtra Ervín

Úroveň finančnej gramotnosti u spotrebiteľov: Ľudia sa obávajú vysokých úrokových sadzieb

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Gettyimages.com, NBS)

BRATISLAVA - U spotrebiteľov s vyššou úrovňou finančného vzdelania je výrazne nižšia pravdepodobnosť, že nebudú splácať svoje účty v porovnaní so spotrebiteľmi, ktorí uvádzajú, že získali slabé finančné vzdelanie. Informovala o tom skupina Intrum na základe prieskumu platobného správania spotrebiteľov v Európe, Európskeho spotrebiteľského platobného reportu, ktorého sa zúčastnilo 24 011 Európanov z 24 európskych krajín, z toho 1000 Slovákov.

Približne sedem z desiatich respondentov, ktorí svoje vzdelanie nepovažujú za dostatočné na zvládnutie každodenných finančných záležitostí uvádza, že sú na tom finančne horšie než pred rokom. Naopak, 48 % respondentov ich vzdelanie vo finančných témach dodalo viac istoty. V SR 82 % respondentov, ktorí rozumejú len finančným základom, no nechápu súčasné výzvy, potvrdilo zhoršenie svojej situácie. Vysoká inflácia a rast životných nákladov spustili podľa Intrumu vlnu úzkosti. Stres, ktorému sú ľudia takto vystavení, má dosah obzvlášť na spotrebiteľov so slabšou finančnou gramotnosťou, a to aj pri pohľade na budúcnosť.

Obava z vysokých úrokových sadzieb

Celkovo 23 % Slovákov a Európanov sa podľa prieskumu domnieva, že vysoká inflácia sa neskončí. V nasledujúcich 12 mesiacoch 42 % slovenských respondentov a dokopy 46 % obyvateľov Európy očakáva, že nebude mať dosť peňazí na energie. Zo Slovákov tvrdí 59 % a z Európanov 65 %, že keď sa tento rok začal znižovať vplyv ochorenia COVID-19 na ekonomiku, boli optimistickí pokiaľ ide o budúcnosť, no optimizmus sa vytratil v dôsledku hospodárskej a geopolitickej neistoty v Európe. Zároveň sa častejšie respondenti z prieskumu obávajú vysokých úrokových sadzieb, a to bez toho, aby chápali, ako by ich mohli ovplyvniť. Tvrdí to 73 % dopytovaných na Slovensku, v Európe je to 59 %.

Aktívne sa snaží rozšíriť svoje znalosti o osobných financiách 61 % spotrebiteľov v SR a 53 % Európanov. Porozumenie respondentov kľúčovým finančným pojmom sa podľa prieskumu od minulého roka zvýšilo. V snahe získať kontrolu nad svojimi financiami si spotrebitelia v týchto dňoch čoraz viac osvojujú pozitívne správanie. V porovnaní s minulým rokom si častejšie stanovujú ciele výdavkov a úspor, čítajú zmluvné podmienky a odkladajú si peniaze.

Viac o téme: EkonomikaFinancieSpotrebiteliaFinančné vzdelanie
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu