Piatok26. apríl 2024, meniny má Jaroslava, zajtra Jaroslav

KORONAVÍRUS Analytik tvrdí, že školstvo dostalo ranu pod pás: Gröhling má teraz jedinečnú šancu ukázať sa

Minister školstva Branislav Gröhling a analytik INESS Róbert Chovanculiak Zobraziť galériu (3)
Minister školstva Branislav Gröhling a analytik INESS Róbert Chovanculiak (Zdroj: Topky/Vlado Anjel, SITA/Martin Medňanský)

BRATISLAVA - Koronavírus od začiatku jari 2020 ochromil viaceré zložky v štáte vrátane školstva, ktoré teraz prechádza jednou z najťažších skúšok za posledné roky. Deti sa už dlhšie učia dištančne a len málo času strávili v školských laviciach. Na budúcnosť školstva po koronavíruse sa pozrel analytik Róbert Chovanculiak z Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS).

Rok 2020 nastavil školstvu zrkadlo. Rodičia sa dozvedeli koľko a akého zbytočného učiva sa musia ich deti učiť. Učitelia sa dozvedeli, že bez osobnej prítomnosti detí v škole a bez biča v podobe známkovania vnútorná motivácia detí preberať predpísané učivo rýchlo klesá. A daňový poplatník sa dozvedel, že informatizácia a digitálne vzdelávanie v školstve nefungujú aj napriek preinvestovaným desiatkam miliónov. Uviedol to v reakcii na zhodnotenie roka 2020 v oblasti školstva analytik Chovanculiak.

Róbert Chovanculiak z INESSu
Zobraziť galériu (3)
Róbert Chovanculiak z INESSu  (Zdroj: SITA/Martin Medňanský)

Z krízy sa treba poučiť

Dôležité podľa analytika teraz bude, čo si z tejto lekcie, ktorú nám koronakríza nadelila, zoberieme do budúcnosti. "To znamená, či sa nájde odvaha výraznejším spôsobom zmeniť niektoré dekády zabehnuté postupy vo vzdelávaní," uviedol.  

Na otázku, čo sa ministrovi školstva Branislavovi Gröhlingovi (SaS) v tomto roku podarilo a naopak nepodarilo, analytik odpovedal, že "ministerstvo školstva muselo hasiť okamžitý požiar", a to presunulo jeho pozornosť smerom ku krátkodobým úlohám. "Manévrovací priestor ministerstva bol však pomerne malý, keďže vybavenie škôl a prístup k digitálnemu učivu sa nedá zabezpečiť v priebehu tak krátkeho času. Snažilo sa však minimálne aktívne komunikovať a informovať učiteľov a žiakov o vývoji," uviedol Chovanculiak.

Staré vedenie vs. nové vedenie

Poznamenal, že to nie je málo. "Ak to porovnáme s reakciou bývalej ministerky, ktorá prvé týždne absolútne nereagovala a podpora učiteľov bola ponechaná výhradne na dobrovoľnú iniciatívu, tak ide o výrazne zlepšenie," poznamenal analytik.

Okrem reakcie na koronakrízu dokázalo ministerstvo prísť s plánom konkrétnych úloh na najbližšie mesiace a roky, myslí si Chovanculiak. "To je niečo, na čo nie sme z minulosti navyknutí. Minulí ministri zvykli prvý rok len budovať tím a následne dva roky písať dokumenty a nakoniec sa posledný rok nič nestihlo. V nasledujúcom roku sa ukáže, či dokáže nový minister svoj časový náskok aj reálne pretaviť do zmysluplných zmien v školstve," povedal.

V pláne ministra, ktorým chce dospieť k zmene školstva, pozitívne analytik hodnotí výber priorít, ako je liberalizácia trhu s učebnicami, zjednotenie financovania, odstránenie byrokracie, zvýšenie platu učiteľov vo vybraných regiónoch a optimalizácia siete škôl. "Toto všetko sú veci, o ktorých potrebe sa dlhodobo vie a diskutuje, ale reálne kroky nikdy neprišli," uzavrel Chovanculiak.

Minister má plány na rok 2021 jasné

V roku 2020 sa nepodarilo zrealizovať zjednotenie riadenia a financovania školstva, uviedol to minister Gröhling. Tvrdí, že v roku 2021 to bude nosná téma. "Momentálne sa školstvo riadi aj z kapitoly ministerstva školstva aj ministerstva vnútra, kde sú pod ním bilingválne školy, osemročné gymnáziá a špeciálne školy. Aj počas korony sme mali veľké problémy tieto školy riadiť, usmerňovať ich a posielať im jednotlivé materiály alebo finančné prostriedky," poznamenal minister.

Branislav Gröhling
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: Topky - Ján Zemiar)

Ako dodal, preto vypracovali zákon, kde by sa to vrátilo naspäť do stavu, ako to bolo pred rokom 2013. "Túto zmenu viete urobiť len k 1. januáru nasledujúceho roku. Tento rok sme to nestihli, ale verím, že k 1. 1. 2022 sa to podarí aj s ostatnými zmenami, ktoré plánujeme," povedal šéf rezortu školstva.

Gröhling si myslí, že by sa mala otvoriť diskusia o tom, pod koho a pod aké kompetencie majú spadať materské školy a školské kluby detí. "Myslím si, že by mali spadať pod ministerstvo školstva. Mali by sme a chceli by sme vyvolať stretnutie s ministerstvom financií a so samosprávami, aby sme sa dohodli, že či pôjdeme touto cestou, akým systémom sa budú prerozdeľovať finančné prostriedky z podielových daní, koľko z toho bude môcť prísť k nám na ministerstvo školstva, aby sme sa následne vedeli starať o materské školy," uzavrel minister.  

Viac o téme: ŠkolstvoAnalytikKoronavírusBranislav GröhlingRóbert Chovanculiak
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu