Novinárka upozornila na šokujúce praktiky aplikácie Taxify: Neúnosné obťažovanie zákazníčok | Topky.sk

Nedeľa, 17. február 2019. Meniny má Miloslava, zajtra Jaromír.

Novinárka upozornila na šokujúce praktiky aplikácie Taxify: Neúnosné obťažovanie zákazníčok

Ilustračná foto.
Ilustračná foto.
Zdroj: gettyimages
12.02.2019 14:00

BRATISLAVA - Objednáte si taxík cez aplikáciu, odveziete sa tam, kam potrebujete. Tým to pre vás končí, pre niektorých vodičov však nie. Skúsenosť, ktorú zverejnila redaktorka Zuzana Kovačič Hanzelová, má viacero žien. Ich a možno aj vaše telefónne číslo, zneužili taxikári, ktorí od vás niečo potrebujú, alebo ste sa im počas jazdy zapáčili.


Redaktorke SME pred týždňom zazvonil mobil. Číslo nemala uložené, no zdvihla. Kontaktoval ju pán, ktorý jej chcel povedať námet na reportáž. "Vyletelo z neho, že má moje číslo, pretože ma viezol už dávnejšie cez appku Taxify. Prišlo mi to veľmi zvláštne a pri niektorej z ďalších jázd som sa na to pýtala iného šoféra," napísala na sociálnej sieti.

Pozvania na drink a smsky

Ďalší šofér jej priblížil, že každý z vodičov vidí číslo zákazníkov. Najmä mladé ženy sa mu posťažovali, že taxikári im po jazde vyvolávajú, smskujú im a pozývajú ich na drink. Keď sa Hanzelová cez svoje konto na Instagrame obrátila na verejnosť, dostala šokujúcu odozvu.

Zuzana Kovačič Hanzelová
Zdroj: Facebook/Zuzana Kovacic Hanzelova

"Ženy mi písali svoje skúsenosti a posielali mi aj smsky od taxikárov. Všetky mali rovnaký príbeh - slušne smalltalkovali so šoférom, ešte v ten deň im napísal," uviedla žena, ktorá svoje súkromné číslo dáva podľa jej slov veľmi málo ľuďom, keďže sa jej to v minulosti vypomstilo.

Iný štát, iné pravidlá

Informácie o podobných situáciách, keď vodiči kontaktovali cestujúcich z osobných dôvodov pomocou telefónnych čísel, ktoré získali cez platformu, sa dostali aj k zástupcom samotnej služby. "Taxify považuje toto správanie za neakceptovateľné zneužitie súkromia a porušenie zmluvných podmienok," znelo v stanovisku Romana Sysela, ktorý pôsobí na pozícii Country Manager Taxify pre Slovensko a Česko.

Podľa jeho slov však takéto prípady nie sú časté. "Za celú históriu pôsobenia Taxify na Slovensku sme zaznamenali 1 podobné hlásenie na 100 000 jázd," priblížil Sysel. Uviedol, že telefónne čísla sú v súčasnosti viditeľné po dobu 24 hodín od ukončenia jazdy a pomáhajú cestujúcim a vodičom nájsť sa navzájom, prípadne pomôcť v prípade zabudnutej veci vo vozidle. 

Redaktorka zverejnila aj skúsenosti iných žien.
Hanzelová zverejnila aj správy,
Zdroj: Facebook/Zuzana Kovacic Hanzelova

Ako upozornila redaktorka, v pravidlách Taxify sa uvádza aj to, že v niektorých krajinách vodiči celé čísla zákazníkov nevidia, v niektorých, akou je aj Slovensko, áno. "Viditeľnosť telefónnych čísiel záleží od politickej regulácie, resp. situácie v rôznych štátoch. Telefónne čísla maskujeme v Českej republike, Poľsku a Litve. Aktuálne zvažujeme zavedenie maskovania telefónnych čísel aj na Slovensku," vysvetlil Sysel.

Otec so synom sa odviezli pár km taxíkom v Bratislave: Z ceny na FOTO zostala rodina v šoku

Aké ďalšie kroky však plánuje podniknúť Taxify, aby sa nepríjemná situácia neopakovala? "Obrátili sme sa na všetkých príslušných vodičov a vysvetlili im, že takéto správanie nie je akceptovateľné, upozornili ich a v prípade potreby zablokovali, aby ďalej nemohli využívať platformu Taxify. Budeme tiež varovať všetkých ostatných vodičov služby Taxify pred takýmto správaním v budúcnosti," znelo vo vyjadrení. Sysel dodal aj to, že zdieľanie telefónnych čísel medzi užívateľmi je bežnou praxou aj vo všetkých dopravných či donáškových službách.

Ako však uviedla Hanzelová, skúsenosť pre ňu znamenala koniec s využívaním spomínanej aplikácie. "Vystavujú dievčatá a ženy riziku, že ich budú obťažovať, stalkovať a vypisovať im. Keďže to zisťujem len pár hodín a mám tieto príbehy, predpokladám, že rozsah tohto problému bude oveľa väčší," uviedla.

FOTO Majiteľ octavie v Prievidzi zažil škaredý šok: Narazil do neho taxikár, ale... karma je zdarma!

Že v tomto prípade nemusí ísť len o samotné obťažovanie, potvrdila aj advokátka Veronika Michalíková z advokátskej kancelárie AKMV. Základným problémom je totiž fakt, že vodiči by vás nemali na vaše telefónne číslo kontaktovať v prípade, že chcú s vami riešiť osobné záležitosti. Ako v stanovisku uviedol samotný Country Manager spoločnosti, ide o porušenie zmluvných podmienok.

„Osobné údaje musia byť v zmysle Nariadenia GDPR získavané výhradne na konkrétne určené, výslovne uvedené a legitímne účely. Pokiaľ napríklad vodič taxislužby použije osobny údaj, v tomto prípade telefónne číslo, za iným účelom, ako bolo získané, je možné predpokladať porušenie ochrany osobných údajov," objasnila Michalíková.

Mali ste aj vy podobnú skúsenosť pri používaní spomínanej či inej služby?

Napíšte nám na tipy@topky.sk


Galéria

Ilustračná foto. Zuzana Kovačič Hanzelová Redaktorka zverejnila skúsenosti iných Starší muž

Nástroje k článku


AUTOR: © Zoznam/nin

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články