Vzdelávanie žiakov na stredných školách nereflektuje potreby trhu | Topky.sk

Pondelok, 19. august 2019. Meniny má Lýdia, zajtra Anabela.

Vzdelávanie žiakov na stredných školách nereflektuje potreby trhu

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: SITA
15.07.2014 17:17

BRATISLAVA – Súčasný stav vzdelávania v učňovských odboroch a na stredných školách v oblasti stavebníctva na Slovensku nevyhovuje požiadavkám stavebného trhu. Do škôl ide málo peňazí, študentom chýba prax a firmy ich neskôr musia doškoľovať. Zhodujú sa na tom odborníci, ktorí vidia riešenie v návrate duálneho systému vzdelávania.


"V minulosti bolo bežné, že veľké firmy si už od učilíšť "pestovali" svojich budúcich zamestnancov, ponúkali im prax a čiastočne sa podieľali aj na úhrade nákladov na ich vzdelávanie. Tým pomáhali jednak študentom získavať lepšie vzdelanie i praktické skúsenosti a sebe zaisťovali kvalitnú pracovnú silu," povedal riaditeľ analytickej spoločnosti CEEC Research Jiří Vacek s tým, že dnes je tento prístup veľmi zriedkavý a kvalita absolventov škôl sa zhoršuje. "Riaditelia firiem musia v mnohých prípadoch týchto absolventov doškoľovať a skutočne kvalitných absolventov je skôr nedostatok," dodal.

Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Zsolt Lukáč pripisuje nepriaznivý trend okrem iného demotivácii zriaďovateľov škôl z pohľadu ich financovania. "Prídel "na hlavu" nedáva príležitosti k rozvoju odborov, kde je potrebné výraznejšie materiálne vybavenie učební a dielní, a to hlavne materiálom, ktorý sa jednorazovo zničí pri použití. Tieto "ničiace" úkony však so študentmi treba urobiť, inak sa jednotlivé technologické postupy a použitia stavebných materiálov v praktickom využití nenaučia," zdôvodnil.

Chýbajúce praktické skúsenosti a zručnosti by podľa jeho slov mohli študenti získať aj systematickou odbornou prípravou v spolupráci s potenciálnymi zamestnávateľmi. "Avšak aj tieto firmy musia dostať pádny dôvod, prečo sa púšťať do aktivít s neskúseným mladým človekom – potenciálnym tvorcom kvality, ale aj tvorcom nepodarkov, poškodených, nepoužiteľných materiálov. Ako plusy, tak mínusy sú na vrub podnikateľa, z čoho vyplýva, že bez primeraných motivačných stimulov sa do takejto aktivity málokto púšťa," upozornil Lukáč. Presvedčený je o potrebe legislatívneho usmernenia v podobe spustenia duálneho vzdelávania, teda systému výchovy a vzdelávania pre potreby reálnej praxe.

"Zavedenie prvkov duálneho systému umožní nový zákon o odbornom vzdelávaní, ktorého návrh bude predložený na jeseň," uviedol v reakcii hovorca ministra školstva Michal Kaliňák. V septembri 2013 poskytovalo podľa údajov rezortu aspoň jeden z odborov odvetvia stavebníctvo, geodézia a kartografia 119 stredných škôl. V rámci neho existuje v dennej forme spolu 55 rôznych odborov. Vlani skončilo stavebné študijné odbory 2696 absolventov, rok predtým ich bolo 2801. "Zavedenie duálneho systému vzdelávania by mohlo priniesť zvýšenie záujmu o toto štúdium," uzavrel Kaliňák.


Nástroje k článku



ZDROJ: TASR
FOTO: SITA

Nahlásiť chybu

Najčítanejšie články