Nedeľa28. apríl 2024, meniny má Jarmila, zajtra Leo, Lea

Unikátny objav v indonézskom pralese: Krása, na čo narazili vedci v neprebádanej oblasti vo výške 2000 m

JAKARTA - Vedcom na výprave v Indonézii sa prvýkrát podarilo zaobstarať zábery paježury Attenboroughovej. Dokázali tak, že tento vzácny vajcorodý cicavec nevyhynul, ako sa niektorí obávali, uviedla agentúra Reuters.

Doteraz jediným dôkazom existencie druhu, ktorý bol pomenovaný po známom britskom prírodovedcovi sirovi Davidovi Attenboroughovi, bol viac ako 60 rokov starý exemplár mŕtveho zvieraťa uchovávaný v múzeu v Holandsku. Zachytiť na kameru sa paježuru podarilo v indonézskom pohorí Cyclops Mountains. Štvortýždňovú expedíciu viedli experti z britskej Oxfordskej univerzity.

Paježury sa podľa vedcov objavili na Zemi zhruba pred 200 miliónmi rokov, teda v čase, keď na našej planéte žili dinosaury. Sú to nočné živočíchy, ktoré je vo voľnej prírode ťažké nájsť. Paježura Attenboroughova (Zaglossus Attenboroughi) má pichliače ako jež, ňufák ako mravčiar a laby ako krtok, píše spravodajský server BBC News.

Štyri trojsekundové zábery paježury pochádzajú z predtým neprebádanej oblasti dažďového lesa v pohorí Cyclops Mountains. Ide o drsný terén v nadmorskej výške okolo 2000 metrov. Vedci okrem nej objavili aj nové druhy hmyzu a žiab a pozorovali populácie klokanov stromových a vtákov z čeľade rajkovitých. Paježuru Attenboroughovu zachytila jedna z osemdesiatich kamier, ktoré tím výskumníkov pod vedením biológa Jamesa Kemptona v dažďovom lese rozmiestnil. "Nerobím si srandu, keď poviem, že tie zábery boli na úplne poslednej SD karte, ktorú sme prehliadali, z poslednej kamery, ktorú sme v teréne vyzdvihli v posledný deň expedície," povedal Kempton.

Viac o téme: VyhynutieAttenboroughPaježura