Piatok26. apríl 2024, meniny má Jaroslava, zajtra Jaroslav

Uprostred oceána sa zjavil záhadný ostrov: Jedinečné formy života, ktoré vedci ešte nikde nevideli

(Zdroj: Twitter/Firecaptain16)

HUNGA TONGA - Keď v roku 2015 vznikol sopečnou činnosťou nový ostrov Hunga Tonga v južnom Pacifiku, šlo o bezprecedentnú príležitosť nielen pre geológov a vulkanológov, ale aj biológov a ekológov. Jedinečný úkaz si však príroda zobrala späť príliš skoro.

Zjav ostrova ponúkal možnosť dozvedieť sa o tom, ako vznikajú ekosystémy. Hunga Tonga sa ale dlho nezdržal; po jeho vzniku v dôsledku vulkanickej činnosti ho zničila ďalšia erupcia začiatkom minulého roka. Počas siedmich rokov svojej existencie však ostrov odhalil niekoľko zaujímavých tajomstiev, uvádza Science Alert.

V novej štúdii výskumníci uvádzajú dôkazy o neočakávanej komunite mikróbov na ostrove, ktoré zaberajú veľmi odlišné biotopy ako horúce pramene alebo hlbokomorské hydrotermálne prieduchy. "Mysleli sme si, že uvidíme organizmy, ktoré nájdete pri ústupe ľadovca alebo sinice, typickejšie rané kolonizátorské druhy, ale namiesto toho sme našli jedinečnú skupinu baktérií, ktoré metabolizujú síru a atmosférické plyny," vysvetlil mikrobiálny ekológ Nick Dragone z Coloradskej univerzity. Spolu s kolegami zozbierali 32 vzoriek pôdy z ostrova na povrchoch od hladiny mora až po vrchol krátera, ktoré potom extrahovali a zo vzoriek sekvenovali DNA.

Rastliny kolonizovali ostrov pomerne rýchlo po jeho vytvorení, pravdepodobne vďaka semenám vo vtáčích výkaloch. Vedci však zamerali svoje zberné úsilie na nezarastené povrchy. Vo všetkých vzorkách objavili baktérie a achreóny, ktoré boli veľmi odlišné. Dávalo by zmysel, keby prvé mikróby na novom ostrove pochádzali buď z oceánskej vody alebo z vtáčieho trusu, ale nie je to tak. "Mikróby sa najviac podobali tým, ktoré sa nachádzajú v hydrotermálnych prieduchoch, horúcich prameňoch ako Yellowstone a iných sopečných systémoch. Náš odhad je, že mikróby pochádzajú z týchto typov zdrojov," povedal Dragone.

Príležitosť preskúmať tento druh systému je zriedkavá. Za posledných 150 rokov je Hunga Tonga len treťou pevninou, ktorá sa objavila a vydržala viac ako rok. Tieto typy sopečných erupcií sa vyskytujú po celom svete, ale zvyčajne nevytvárajú ostrovy. "Mali sme neuveriteľne jedinečnú príležitosť. Nikto predtým komplexne neštudoval mikroorganizmy na tomto type ostrovného systému v tak skorom štádiu," dodal Dragone.

Sedem rokov po tom, čo sa Hunga Tonga vynorila z Pacifiku, zmizla veľkolepým spôsobom. Keď sopka v januári 2022 opäť vybuchla, vyprodukovala najväčšiu výbušnú erupciu 21. storočia s najvyšším oblakom pary a popola v zaznamenanej histórii.

Viac o téme: OstrovSopkaHunga Tonga