Piatok26. apríl 2024, meniny má Jaroslava, zajtra Jaroslav

Astronómovia zostali v poriadnom šoku: Na okraji Mliečnej dráhy objavili objekt, o ktorom netušili

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

PARÍŽ - Európska vesmírna agentúra (ESA) zverejnila najnovšie zábery zo svojho astronomického observatória Gaia. Je na nich zachytená trpasličia galaxia nachádzajúca sa na okraji Mliečnej dráhy. Astronómovia o jej existencii doteraz netušili, no zároveň tvrdia, že podobných, zatiaľ nespozorovaných objektov môže byť v našom vesmírnom okolí viac.

Zábery novej galaxie dokazujú, že v tesnej blízkosti Mliečnej dráhy sa nachádzajú doteraz neobjavené vesmírne telesá. Satelit totiž zachytil malú galaxiu Antila 2. Jej veľkosť dosahuje približne tretinu tej našej a vedci ju označili za galaxiu duchov. Zachytili ju iba vďaka špičkovej satelitnej technike. Podľa Gabriela Torrealba z ESA je to nečakaný druh galaxie, ktorú zrejme časom úplne pohltí Mliečna dráha.

Tajomstvo v strede našej galaxie: Vedci prišli k bizarnému záberu, TOTO je len optická ilúzia

"Nemohli sme ju zachytiť pravdepodobne aj preto, lebo je súčasťou galaktických prílivov galaxie," poznamenal na margo objavu Sergej Koposov z Carnegie Mellon University. Astronómovia tiež pripúšťajú, že podobných telies je v Mliečnej dráhe ukrytých viac a neustále sa v nej zmenšujú a rozplývajú.

Viac o téme: VesmírGalaxiaMliečna dráha