Piatok26. apríl 2024, meniny má Jaroslava, zajtra Jaroslav

Prečítajte si tieto nechutnosti a už nikdy nebudete v lietadle jesť

Ilustračné foto Zobraziť galériu (8)
Ilustračné foto (Zdroj: Thinkcstock.com)

LONDÝN - Najhorším zážitkom pri leteckej doprave je práve jedlo, ktoré dostávame. Pre mnohých neexistuje nič, čo by tieto zázraky zvané obedy či večere prevýšilo. V tom najlepšom prípade môžeme byť radi, keď je naša porcia jedlá. V tom horšom ide o niečo horúce v plastovej miske podobajúce sa na guláš alebo cestoviny.

Žiadny zmätok, plač detí či iné vzniknuté situácie neprekonajú skvosty v podobe jedál pripravovaných na palubách lietadiel. Vo väčšine prípadoch nejde o žiadne pochúťky ale tak povediac o nútené zlo. Svetovo uznávaný šéfkuchár Gordon Ramsay len potvrdzuje, že to, čo dostávame v plastových miskách ako pokrm, nie je úplne v poriadku. On sám to odmieta jesť a vždy si so sebou na cesty nosí svoje jedlo. "Pracoval som pre letecké spoločnosti desať rokov, takže viem, kde je jedlo uskladnené, ako je uskladnené a ako dlho trvá, kým sa dostane na palubu," slová Ramsayho hovoria za všetko.

Nepríjemné odhalenia

Na palube lietadla sa nič nevarí. Všetko jedlo je pripravované dopredu a úlohou personálu v lietadle je iba zohriať pripravené. Je však úplne jedno v akej triede sedíte, potraviny pochádzajú z toho istého miesta. Konkrétne z priemyselnej kuchyne v blízkosti letiska, kde sa pred odletom všetko varí.

Prečítajte si tieto nechutnosti
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Thinkcstock.com)

Väčšina z týchto priemyselných kuchýň pripraví okolo 25 000 jedál denne. Svetovo najväčšia kuchyňa  Emirates Flight Catering Centre v Dubaji pripraví až neuveriteľných 170 000 porcií jedál denne. Keď sa to rozpočíta ide o 58 miliónov pečív, 4 300 ton kuracieho mäsa či 3,6 ton homárov ročne. Bývalý profesor Peter Jones, ktorý sa venoval strave v leteckej doprave tvrdí, že ročne sa za jedlo minie viac ako 10 miliárd libier (skoro 12 miliárd eur).

Keď máte na jedle nápis "čerstvé", netreba tomu až tak veriť. Vaše jedlo je totiž podľa slov Jonesa pripravené dávno pred tým ako sa cestujúcim podáva. Obvykle sú jedlá staré tak 12 až 72 hodín. Sú udržiavané v chlade aj po dobu piatich dní, čo je v súlade s medzinárodne uznávanými štandardmi hygieny potravín. Šaláty, dezerty, pečivo, plastové príbory a obrúsky sú umiestnené na táckach v stravovacích jednotkách. Neskôr sú poukladané na vozíky, ktorými personál chodí pomedzi uličky.

Prečítajte si tieto nechutnosti
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Thinkcstock.com)

Jedlo je vyrobené vo veľkej kuchynskej panvici a naložené do plastovej nádoby s uzatvárateľnou fóliou. V priebehu 90 minút sa jedlo vychladí na 5 stupňov a poukladá sa do chladiacich kovových škatúľ do doby, kedy nie sú prenesené do lietadla. Cestujúci v prvej triedy si asi naivne myslia, že ich jedlo je čerstvé. Pravda však je, že aj ich jedlo je pripravované na zemi a do lietadla privezené už ako hotový pokrm. Rozdiel je možno iba v tom, že kuchári dajú leteckému personálu návod ako upraviť jedlo, aby bolo príťažlivejšie a vyzeralo krajšie.

Ďalšou akože výhodou prvej triedy je, že na jedenie dostanú kovový príbor. Tí bežní cestujúci sa musia vo väčšine prípadoch uspokojiť s plastovým. Nielen, že je to nešikovné ale pôsobí aj vizuálne negatívne. Profesor Charles Spence tvrdí, že ak máte kovový ťažký príbor hodnotíte jedlo lepšie. Plast vraj uberá jedlu až desať percent. 

Prečítajte si tieto nechutnosti
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Thinkcstock.com)

Ktorá voľba je najlepšia?

Existuje iba jeden spôsob ako zaistiť, aby vaše jedlo nebolo vysušené a odporné. Vždy siahnite po jedlách na omáčke. Či už dusené mäso alebo polievky chutia najlepšie. Francúzsky šéfkuchár Raymond Oliver prišiel v roku 1973 s jedlami ako kohút na víne, teľacie mäso na smotanovej omáčke, ktoré zaradila medzi svoju ponuku francúzska letecká spoločnosť. Spomínané jedlá zožali úspech a postupne sa začali objavovať vo všetkých Európskych lietadlách.

Bezpečnou voľbou je aj guláš. Mäsité jedlo s pikantnou chuťou kompenzujúca chuť väčšiny jedál na palube. Jedlá s paradajkami, syrom alebo hubami tiež nie sú na zahodenie, nie je totiž pri ich využití potrebné použiť veľké množstvo soli.

Toto radšej vynechajte

Potraviny ako cestoviny, rezance alebo jedlá s ryžou určite vynechajte. Keď sa totiž ohrejú nedržia žiadnu formu ani chuť. Je to jedna veľká hruda. Ďalšiemu čomu sa radšej vyhnite sú vyprážané jedlá. Tie sa po ohriati zmenia na niečo mokré a bez chuti. 

Prečítajte si tieto nechutnosti
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Thinkcstock.com)

Preukázalo sa, že podmienky v lietadle otupujú naše zmysly pri rozoznávaní chutí. Jedlo a pitie vnímame úplne inak vo vzduchu ako na zemi. Profesor Barry Smith z Univerzity v Londýne tvrdí, že prostredie lietadla predstavuje najväčšieho nepriateľa k pocitu dobrého kulinárskeho zážitku. Vlhkosť v lietadle totiž rapídne klesá, to dehydratuje náš nos a sťažuje oceniť vôňu a chuť jedla. Nízky tlak zas ochromuje naše chuťové bunky.

Štúdie preukázali, že pobyt v lietadle znižuje naše vnímanie slanosti až o 30 percent, čo sa týka vnímania sladkosti, tá klesá o 20 percent. Z týchto výsledkov vyplýva, že ak je aj jedlo na zemi dokonale pripravené a dochutené, vo vzduchu by mohlo pôsobiť ako niečo bez chuti. Z tohto dôvodu sú dôležitou súčasťou malé vrecúška so soľou, korením či tabascom. Kuchári sa pri príprave leteckých jedál snažia kompenzovať chute a tak v niektorých prípadoch pridávajú do jedla štipľavé korenia, ako sú chilli a wasabi.

Prečítajte si tieto nechutnosti
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Thinkcstock.com)

Chutná šálka čaju alebo kávy? Zabudnite

Pre nízky tlak v kabíne nie je možné uvariť vodu tak ako je potrebné a obvyklé na zemi. To je jeden z dôvodov, prečo čaj nechutí tak ako by sme chceli. Taktiež vysušené dutiny ovplyvňujú chuť kávy. Ďalším ovplyvňujúcim faktorom je voda. Nie vždy sa používa balená voda. V lietadle aj keď je pitná voda, nikdy nie je natoľko kvalitná ako tá, na ktorú sme zvyknutí na zemi. Krátke prestávky medzi letmi nie sú časovo postačujúce na vyčistenie ventilov v potrubí. To vedie k nahromadeniu nerastov a piesku.

Ďalší škandál United Airlines: Invalidnú starenku (94) mali donútiť celú cestu trpieť!

Niektoré letecké spoločnosti to vymysleli a nahrádzajú obvyklé horúce nápoje rôznymi zmesami. Singapore Airlines vytvorilo špeciálnu kávu určenú pre lietadla. Spoločnosť Twinings navrhla popoludňajší čaj, ktorý nevyžaduje pri zalievaní takú horúcu vodu ako bežné čaje.

Niektoré letecké spoločnosti ponúkajú prvotriednu kuchyňu. Rozhodnutie uzavrieť partnerstvo s najlepšími svetovými kuchármi bolo správne. Tí vymyslia ponuky za prísnych podmienok, ktoré sú dané. Zapojenie týchto kuchárov viedlo k zvýšeniu kontroly nad surovinami a prezentáciou potravín. Presné a dokonalé recepty a rozloženie potravín ovplyvňujú aj ekonomiku. V osemdesiatych rokoch si spoločnosť American Airlines uvedomila, že odobratím jednej olivy zo šalátu každého cestujúceho dokáže ušetriť 31 000 libier (37 000 eur) ročne.

Prečítajte si tieto nechutnosti
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Thinkcstock.com)

Ďalší aspektom ovplyvňujúcim chuť jedla je hluk lietadla dosahujúci 85 decibelov. Zvuky na určitých frekvenciách totiž pôsobia rušivo na ľudský mozog a tak sa znižuje zmysel pre chuť. "Hluk potláča sladkú a slanú chuť, naopak zvyšuje schopnosť vnímať mäsitú a pikantnú chuť, ktorú nájdeme napríklad v paradajkách. Preto množstvo ľudí preferuje v lietadle miešaný nápoj Bloody Mary, vyrobený z vodky, paradajok a worcesterskej omáčky," vysvetlil profesor Spence.  

Dezert

Kuchári pripravujúci letecké jedlo uprednostňujú pri výbere surovín do dezertov najmä čokoládu. Tá je používaná najviac z jednoduchého dôvodu. Pôsobí ako lepidlo a udržiava pečivo a koláče pohromade. Zabezpečí teda, aby sa nič netrúsilo a nerozpadalo. Všetky dezerty sa udržiavajú v chlade, aby sa pri servírovaní nedostali k svojmu budúcemu majiteľovi roztopené a roztečené. Ani vedci doteraz neprišli nato, prečo práve karadmóm, zázvor a škorica chutia vo vzduchu intenzívnejšie. Vysvetlenie chýba, no aj  napriek tomu sa pre túto svoju vlastnosť často objavujú v podobe pudingu.

Prečítajte si tieto nechutnosti
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Thinkcstock.com)

Vinári by radosť nemali

Vína, ktoré na zemi chutia božsky, môžu počas letu stratiť svoju chuť. Jemné ovocné chute sa menia na horkasté. Aj v tomto prípade treba za všetkým hľadať meniaci sa atmosférický tlak. Väčšina leteckých spoločností preto ponúka ľahké biele vínka alebo ovocné červené. Najlepšou voľbou v lietadle je ale šumivé víno alebo šampanské. Vďačíme zato bublinkám, ktoré dodávajú chuť a vôňu.

Preukázalo sa, že požívanie alkoholu počas letu má iné účinky ako na zemi. Nízky tlak vzduchu zapríčiní, že koncentrácia alkoholu v našom tele a jeho účinky môžu byť v lietadle silnejšie.

Dezinfekčné obrúsky treba mať vždy pri sebe 

Vždy keď sa rozhodnete cestovať lietadlom, nezabudnite si pribaliť dezinfekčné obrúsky. Sklopné stolčeky sa považujú za najšpinavšiu časť lietadla. Obsahujú vraj viac baktérií ako záchodová doska. Radšej si teda pravidelne s pribalenými obrúskami čistite ruky. 

Viac o téme: LietadloCestujúciJedloStravaLetuška
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu