Pondelok29. apríl 2024, meniny má Leo, Lea, zajtra Anastázia

Pohľady sveta sa budú upierať na víkendovú udalosť: Československá kométa preletí okolo Zeme

Kométa 45P Honda-Mrkos-Pajdušáková Zobraziť galériu (3)
Kométa 45P Honda-Mrkos-Pajdušáková (Zdroj: NASA, Hisayoshi Kato, Gerald Rhemann)

BRATISLAVA/PRAHA - Do súhvezdia Hadonos v utorok vstúpila trpasličia kométa 45P Honda-Mrkos-Pajdušáková, ktorá bude viditeľná aj malými ďalekohľadmi. Najbližšie k Zemi sa objaví už zajtra. Zo všetkých komét, ktoré sa pravidelne vracajú k Slnku a nesú mená česko-slovenských astronómov, patrí k tým najjasnejším. Príležitosť uvidieť ju je podľa odborníkov vzácna.

Odborníci prišli s neuveriteľnou správou: Vraj majú dôkaz, že náš svet je len ilúzia

V sobotu ráno sa vo vzdialenosti 12,4 milióna kilometrov od Zeme preženie relatívnou rýchlosťou viac ako 20 kilometrov za sekundu kométa 45P. Zelene svetielkujúce teleso bude možné uvidieť v súhvezdí Herkula.

Ako prvý túto kométu na oblohe našiel japonský pozorovateľ Minoru Honda 3. decembra 1948. O niekoľko dní neskôr ju nezávisle objavili Čech Antonín Mrkos so Slovenkou Ľudmila Pajdušákovou zo Skalnatého plesa.

Pohľady sveta sa budú
 (Zdroj: NASA, Hisayoshi Kato, Gerald Rhemann)

Kométa je členkou takzvanej Jupiterovej rodiny, ktorej dráha je pod silným vplyvom gravitácie tejto obrej planéty. Naposledy sa kométa výrazne priblížila k Jupiteru v roku 1983 a znovu to bude v roku 2030.

Pohľady sveta sa budú
 (Zdroj: NASA, Hisayoshi Kato, Gerald Rhemann)

Zmeny dráhy ale nemajú na viditeľnosť kométy výrazný vplyv. K Slnku sa vracia vždy za 5,25 roka a býva ťažko viditeľná, pretože ide o trpasličiu kométu s jadrom o priemere necelého kilometra. Väčšinou je veľmi slabá, iba keď je najbližšie Slnku, ku ktorému sa približuje až na polovičnú vzdialenosť Slnko-Zem, je možné ju uvidieť menším ďalekohľadom či triédrom.

Zatmenie Mesiaca

Pred preletom kométy nás čaká ešte iné vesmírne divadlo. Mesiac sa začne do tieňa Zeme ponárať pol hodinu pred piatkovou polnocou SEČ. Tieň prekryje iba časť jeho povrchu, podľa amerických astronómov citovaných agentúrou AP by však malo byť zatmenie vidieť na väčšine povrchu našej planéty vrátane Európy, Afriky či západnej Ázie. Trvať bude viac ako štyri hodiny.

Viac o téme: Kométa45P Honda-Mrkos-Pajdušáková