Piatok10. máj 2024, meniny má Viktória, zajtra Blažena

Smrť na cestách minulosťou? Google má riešenie, podľa kritikov ale poriadne otravné!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

LOS ANGELES - Večne inovatívny Google si dáva výnimočný cieľ: Smrť na cestách a dopravné nehody sa stanú minulosťou. Zariadiť to majú práve autonómne vozidlá, ktoré však čelia kritike verejnosti. Táto revolučná zmena v automobilovom priemysle pritom spustila tvrdý konkurenčný boj, Google totiž chce zaplniť trh už do piatich rokov!

Zhrňme si to

V Kalifornii je v súčasnosti pre cestnú premávku registrovaných 48 autonómnych vozidiel, z ktorých štyri boli od septembra účastníkmi dopravných nehôd. Autonómne autá od sa však za päť rokov prevádzky dostali len do 11 menších kolízií a pritom celkovo najazdili v autonómnom režime 1,6 milióna kilometrov.

Treba povedať aj to, že k havárii nedošlo v ani jednom prípade z viny autonómneho vozidla a ani jedna osoba neutrpela zranenie. Keď si to porovnáme s oficiálnou štatistikou, ktorá uvádza, že napríklad len v Spojených štátoch ročne zomrie 30-tisíc ľudí pri dopravných nehodách, nie je sa o čom baviť.

Celosvetovo dokonca platí, že umrieť pri škaredej dopravnej nehode je pre mladých ľudí vo veku od 15 do 24 najčastejšou príčinou smrti. Tragické čísla by mal zlepšiť práve tento projekt. Aj samotný Google však priznáva, že systém je nedokonalý, no zároveň sa podnikateľský gigant nevzdáva názoru, že autonómne autá budú na cestách oveľa bezpečnejšie než tradičné autá s vodičmi. Ich chyby totiž zapríčiňujú až 90 percent nehôd.

Šoférovať alebo nešoférovať?

Šéfkonštruktér Chris Urmson jedným dychom dodáva, že keď človek strávi dosť času na cestách, dôjde občas k nehode bez ohľadu na to, či je v ňom šofér, alebo či jazdí bez neho. Urmson hovoril aj o nehodách, ktorým autá vybavené technikou zabránili. Technika nezlyhala, keď motocyklisti alebo iné autá prešli na križovatke na červenú v čase, keď autonómne auto už malo zelenú.

Autá Google sú totiž naprogramované tak, že aj keď majú zelenú, ešte chvíľku čakajú, kým sa uvedú do pohybu. To ale podľa "vodičov", ktorí mali tú česť autíčka Google vyskúšať, značne frustruje iných účastníkov cestnej premávky. Hlavným argumentom v prospech autonómnej jazdy je ale stále práve bezpečnosť (ak predpokladáme, že vás nezbije netrpezlivý vodič stojaci v aute za vami). 

Kamery, radary a laserové senzory dávajú vozidlám oveľa podrobnejší prehľad o situácii, než by mal človek za volantom. Aj ich reakčné časy sú rýchlejšie než ľudské. Elektroniku je možné naprogramovať tak, aby sa pripravila na prichádzajúcu kolíziu, napríklad vybočením zo smeru jazdy, pritiahnutím bezpečnostných pásov, zatrúbením alebo zablikaním svetlami v snahe upozorniť vodiča druhého vozidla.

V čom je problém?

Problémom je, že od septembra minulého roka musí byť každá dopravná nehoda nahlásená kalifornskému štátnemu Úradu pre motorové vozidlá, a práve v Kalifornii jazdí malých zázrakov najviac. Úrad síce správne uvádza, že autonómne vozidlá boli účastníkmi štyroch nehôd. Odmietol však poskytnúť podrobnosti o zavinení a dôsledkoch, nakoľko na základe kalifornského práva sú správy o nehodách dôverné.

Práve fakt, že výrobcovia ani štát nezverejnili podrobnosti o nehodách, sa stal dôvodom pre verejnú kritiku, keďže verejnosť má právo na informácie o technológii, ktorú aj samotní tvorcovia označujú za nedokonalú. Najvyššou prioritou je však stále naučiť tieto autá vyhýbať sa vážnym nehodám, čo by mohlo zvýšiť verejnú aj politickú dôveru k tejto technológii.

John Simpson, predstaviteľ neziskovej spotrebiteľskej organizácie Consumer Watchdog a dlhodobý kritik Google, zdôrazňuje, že dlhodobým cieľom Google je vytvoriť vozidlo bez volantu a pedálov. To znamená, že osoba v aute nebude mať možnosť akokoľvek zasiahnuť, ak sa auto vymkne spod kontroly. Práve preto je podľa neho ešte dôležitejšie, aby sa podrobnosti z každej nehody dostali na verejnosť.

Útok na citlivú strunu

V tejto diskusii ale treba spomenúť aj inú, a to veľmi veľkú tému. Hendikepovaní ľudia sú často odkázaní na pomoc druhých, no s autíčkom spoločnosti Google by zrazu mohli fungovať s omnoho menšími problémami. Týka sa to nielen ľudí s vážnym fyzickým postihnutím, akým je napríklad ochrnutie, ale aj pacientov oftalmológov. Šeroslepota, zákal či bežná operácia očí, po ktorej sa o vás musí okolie starať - to všetko sa dá krásne vyriešiť.

Výhody kedysi sci-fi auta vidia aj iní, idea je to zrejme výnosná. Spoločnosť Google predstavila verejnosti svoje prvé auto vybavené radarmi a senzormi na jeseň roku 2010. Odvtedy sa rovnakými projektmi začali zaoberať aj výrobcovia tradičných vozidiel. Pred pár dňami svoje nákladné autonómne auto predviedol verejnosti nemecký koncern Daimler. Experti predpokladajú, že sa na cesty dostane vo veľkom počte okolo roku 2020. Dovtedy sa však musí ešte vyjasniť veľa právnych otázok.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu