Piatok17. máj 2024, meniny má Gizela, zajtra Viola

Jazykové vzdelávanie bez lektora – môže to v budúcnosti fungovať?

Ilustračné foto Zobraziť galériu (2)
Ilustračné foto

Všade naokolo nás neustále počúvame výrazy ako „e-learning“, „diaľkové elektronické štúdium“, „výučba cez internet“ a „moderné metódy 21. storočia“. Všetci pritom pociťujeme trochu nadšenia, ale i strach a obavy. Možno niečo obdobné, ako keď v 90-tych rokoch na hudobnú scénu prichádzala nová „elektronická“ muzika.

Predpovedalo sa, že „živá“ hudba nedožije konca tisícročia. Je rok 2010 a živá hudba je veselo medzi nami. Tak aké šance má  „elektronické“ jazykové vzdelávanie?

Motivácia ako základ úspechu.

Jeden z najdôležitejších parametrov výučby jazyka je motivácia študenta. Až v 90 % prípadov ide o vnútornú motiváciu, teda stav, kedy je sám študent rozhodnutý sa jazyk naučiť. Ide teda o proces zvnútra – von, ktorý však musí byť šikovne vyvolaný. Aby teda došlo k vnútornému motivovaniu samotného „učenca“, je potrebné mu vytvoriť podnetné prostredie. To je pri elektronickom vzdelávaní zatiaľ veľmi náročné, keďže „na diaľku“ sa ťažko študent motivuje a taktiež ho nedokážeme „prinútiť“, aby bol 100 % koncentrovaný na hodinu.  „Na našich hodinách „nútime“ študentov rozprávať a neustále sa ich snažíme viesť k aktivite. Ukazujeme im rôzne slovíčka a činnosti rečou tela, aby sme ich stimulovali k rozmýšľaniu a následným aktivitám“, hovorí Marta Šefčíková, hlavná metodička jazykovej školy EMPIRE.

„To je jedna z kľúčových úloh dobrého lektora, dokázať motivovať študenta, bez toho to určite nejde“, dodáva. Ďalším kľúčovým faktorom je systém „drobných úspechov“. Ten sa samozrejme dostavuje, ak lektor naozaj podáva vynikajúci výkon a dokáže študenta niečo na hodine naučiť. „Následne sa spúšťa multiplikačný motivačný efekt – študent už začína rozumieť, viac ho bavia hodiny, je viac motivovaný sa učiť, viac sa naučí na hodinách, atď. “, spresňuje Marta Šefčíková. „Výsledkom je spustenie celého procesu, ktorý následne vedie ku konečnému cieľu – rozprávať v cudzom jazyku.“ Toto všetko je len ťažko dosiahnuteľné prostredníctvom e-learningu, pretože vyvolanie motivácie na diaľku je naozaj platonické.

Interakcia v e-svete

Ďalším bodom, o ktorý sa dá oprieť pri porovnávaní e-learningu ako fenoménu vo vzdelávaní a klasického vyučovania, je potreba „interakcie“.  Každý študent ju totiž potrebuje, a to vo všetkých formách – verbálnej, neverbálnej, hlasovej i vizuálnej. Z tohto pohľadu sa ako vyhovujúce javí vzdelávanie naživo cez internet – ale aj pri tejto forme  ide stále o „vzdialeného“ brata v porovnaní s klasickou hodinou. Pri tomto spôsobe sa totiž stráca osobný prístup, ktorý je veľmi potrebný. Pri iných formách e-learningu, ako napr. „výučba cez telefón/hlas“ sa úplne vytráca nielen osobný prístup, ale aj vizuálna stránka výučby.

„Interakcia medzi lektorom a študentom je absolútnym základom, pretože každý študent je individualita, ktorá potrebuje špecifický prístup. Bez tejto interakcie si ťažko vieme predstaviť jednak vybudovanie dôvery, podnetnej atmosféry a z toho plynúcej motivácie študenta“, konštatuje Marta Šefčíková. Zdá sa teda, že e-learning má pred sebou ďalšiu náročnú úlohu, ak chce prekonať aj tento dôležitý aspekt.

Čo teda funguje?

Ak berieme do úvahy, že súčasné technológie stále nedokážu „prelomiť“ dva spomínané strategické faktory úspechu výučby (motiváciu a interakciu) tak sa samozrejme načrtá otázka, či je vlastne e-learning prínosný. „Až 70 % našich klientov využíva náš systém online vzdelávania ako doplnok ku klasickým hodinám. Jedná sa však o špeciálne zostavenú platformu rôznych cvičení, diktátov a hier, ktorá presne nadväzuje na naše hodiny. Študenti tak získavajú ďalších 500 hodín výučby jazyka úplne grátis, “ vysvetľuje Peter Šulek, regionálny riaditeľ  EMPIRE. „Domnievame sa, že pri súčasných možnostiach a potrebách študentov je takáto kombinácia naozaj účinná“, dopĺňa.

Ak teda zosumarizujeme všetky zistenia, je jasné, že aj v oblasti vzdelávania to bude ako v hudbe – to správne vzniká zosúladením rôznorodostí, nie ich vzájomným vylučovaním. Cesta je teda nachádzanie prienikov a vyvažovanie vzájomných slabých stránok oboch typov výučby. Kým pri klasickom vyučovaní bude slabou stránkou najmä chýbajúca časová flexibilita a potreba „chodenia“ na hodiny, pri e-learningu to bude absentujúca interakcia a z toho plynúca motivácia. 

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu