Nedeľa5. máj 2024, meniny má Lesana, Lesia, zajtra Hermína

Prelom v liečbe rakoviny! Vedci testujú tabletku zastavujúcu rast nádorových buniek: Výsledky vyzerajú sľubne

LOS ANGELES - Pozoruhodný prelom vo výskume rakoviny sa podaril vedcom z City of Hope v USA, kde odhalili molekulu zabíjajúcu rakovinu. Tabletka ničí proteín prítomný v rakovinovom nádore, pričom zdravé bunky ponecháva nepoškodené, čo z nej robí potenciálny „svätý grál“ v liečbe rakoviny. Zatiaľ však ide len o prvú fázu testov.

Boli sme sa pozrieť na miesto nehody, kde zomrel bývalý štátny tajomník Velič (Zdroj: Topky/Maarty)

Výskum, ktorý trval dve dekády, sa zameral na PCNA proteín, ktorý sa v DNA stará o rast a replikáciu buniek. V prípade rakovinových nádorov je ľahko odlišný, čo umožnilo proti nemu vytvoriť liek. Liek vychádza z molekuly AOH1996, ktorá sa dá prijímať orálne a zastavuje rast len rakovinových buniek. Úspech AOH1996 predstavuje významný míľnik vo výskume rakoviny, pretože PCNA bola kedysi považovaná za „nevyliečiteľnú“. Výskumníci použili tabletku na liečbu 70 rôznych rakovinových buniek vrátane buniek odobratých z rakoviny prsníka, prostaty, mozgu, vaječníkov, krčka maternice, kože a pľúc, píše Express.

Štúdia, ktorá publikovaná v časopise Cell Chemical Biology je výsledkom desaťročí výskumu nemocnice City of Hope v Los Angeles, jednej z najväčších organizácií na výskum rakoviny v USA. Liek má kódové označenie AOH1996 po Anne Olivii Healyovej, dievčatku narodenom v roku 1996, ktoré vo svojich deviatich rokoch zomrelo na rakovinu. Doktorka Linda Malkasová, ktorá vedie výskumný tím, sa stretla s Anniným otcom tesne pred jej smrťou, udalosť ju inšpirovala nájsť liek na pamiatku dievčatka. Ako ďalší krok sa výskumníci budú snažiť lepšie pochopiť mechanizmus účinku AOH1996, aby sa ďalej zlepšilo prebiehajúce klinické skúšanie na ľuďoch. Autori štúdie upozorňujú, že celý výskum je ešte v počiatku.

Viac o téme: LiekRakovinaAOH1996