Sobota27. apríl 2024, meniny má Jaroslav, zajtra Jarmila

Nobelovu cenu za fyziku získali traja americkí vedci: Toto sú ich objavy!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA - Nobelovu cenu za fyziku 2016 získali americkí vedci David Thouless, Duncan Haldane a Michael Kosterlitz za "teoretické objavy topologických fázových posunov a topologických fáz hmoty". Oznámil to dnes v Štokholme Karolínsky inštitút, informovala agentúra AP.

Vlaňajšiu Nobelovu cenu za fyziku získali vedci Takaaki Kadžita z Japonska a Arthur B. McDonald z Kanady za objav oscilácie neutrín, ktorý je dôkazom, že neutrína majú hmotu.

Podľa akadémie objavy ocenených vedcov umožnili pokrok v teoretickom chápaní tajomstiev hmoty a vytvorili perspektívy pre vývoj nových materiálov.

"Tohtoroční laureáti otvorili dvere do neznámeho sveta, kde sa hmota môže vyskytovať vo zvláštnom stave. Využili pokročilé matematické metódy na štúdium neobvyklých fáz, či stavov, hmoty, ako sú supravodiče či supratekutiny. Vďaka ich priekopníckej práci sa teraz hľadajú nové exotické fázy hmoty. Mnoho ľudí dúfa v budúce využitie (týchto objavov) vo vede o materiáloch a v elektronike, "uviedla akadémia vo svojom vyhlásení.

Polovica ceny pripadne Davidovi Thoulessovi a o druhú polovicu sa podelia Duncan Haldane a Michael Kosterlitz, oznámila akadémia.

Tohtoročný týždeň vyhlasovanie Nobelových cien začal v pondelok oznámením Nobelovej ceny za medicínu. Tú dostal Japonec Jošinori osem za výskum autofagie, teda procesu, pri ktorom bunky ničia časť svojho obsahu, zbavujú sa tak nežiaducich komponentov a následne svoj obsah recyklujú.

V stredu sa svet dozvie laureáta ceny za chémiu a v piatok za mier. Budúci pondelok bude vyhlásená Nobelova cena za ekonómiu a vo štvrtok 13. októbra Nobelova cena za literatúru.

Na vyznamenané okrem finančnej čiastky vo výške ôsmich miliónov švédskych korún (22,5 milión Sk) čaká aj účasť na tradičnom slávnostnom ceremoniáli, ktorý sa uskutoční v deň výročia úmrtia Alfreda Nobela 10. decembra. Nobelova cena za mier sa bude odovzdávať v nórskom hlavnom meste Osle, ceny za lekárstvo, ekonómiu, fyziku, chémiu a literatúru v Štokholme.

Viac o téme: Nobelova cenaDavid ThoulessDuncan Haldane a Michael Kosterlitz