Sobota27. apríl 2024, meniny má Jaroslav, zajtra Jarmila

Vodiči si pochvaľujú TENTO bezpečnostný prvok, predlžuje sa jeho používanie: Čoskoro sa môže objaviť v bežnej PREMÁVKE!

Testovacie vozidlo so systémom PBS (predné brzdové svetlo) Zobraziť galériu (3)
Testovacie vozidlo so systémom PBS (predné brzdové svetlo) (Zdroj: PBS)

BRATISLAVA - Od septembra 2022 do októbra minulého roka prebiehalo na Slovensku testovanie nového bezpečnostného prvku, predného brzdového svetla. Ako ukázali výsledky štúdie na viac ako 3 000 vozidlách, vodiči ale aj chodci sú za jeho zavedenie do premávky. 

archívne video

Do vozového parku dopravného podniku v Bratislave pribudne desať nových obojsmerných električiek (Zdroj: TASR/Jakub Popelka)

Výsledky štúdie, ktorá bola prezentovaná na medzinárodnej konferencii o mobilite v Bratislave jasne preukázali, že vodiči, ktorí jazdili s namontovaným predným brzdovým svetlom by si priali jeho zavedenie do premávky. Rovnako pozitívne sa vyslovili aj chodci, ktorí jednoduchšie predvídajú správanie vozidla.

O rok dlhšie

Nie je preto prekvapením, že tento bezpečnostný prvok sa bude môcť na Slovensku naďalej používať. Pre vozidlá zapojené do testovacej prevádzky sú na ministerstve dopravy (MD) SR postúpené žiadosti na predlženie povolení o jeden rok. Rezort začal tieto povolenia postupne vydávať už od 20. marca 2024.

Jedno z testovacích vozidiel so systémom PBS (predné brzdové svetlo)
Zobraziť galériu (3)
Jedno z testovacích vozidiel so systémom PBS (predné brzdové svetlo)  (Zdroj: PBS)

"Z predného brzdového svietidla zelenej farby sa dá odhadnúť správanie daného vozidla, teda, že dané vozidlo brzdí, čo môže byť prospešné pre iných účastníkov cestnej premávky a aj na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky," stojí v stanovisku Ministerstva dopravy SR. Rezort podotkol, že miera bezpečnosti na cestách by mala byť predmetom výskumu.

Do Bruselu

V súčasnej situácii sa čaká na zverejnenie veľkej ekonomickej štúdie Bonnského inštitútu pre právo a dopravnú psychológiu v spolupráci s univerzitou v Bonne. Projekt tak postupne napĺňa všetky potrebné atribúty, aby sa ním mohol zaoberať aj Brusel. Práve ekonomické dopady na zníženie nehodovosti sú ďalším dôležitým faktorom, prečo treba neustále pracovať na znižovaní počtu a závažnosti dopravných nehôd.

Súhlasí aj minister vnútra

Pozitívne sa o projekte vyjadril aj minister vnútra Matúš Šutaj Eštok. Predné brzdové svetlo sa mu páči a považuje ho za jednu z možností, ako predchádzať dopravným nehodám. "Takže by som určite chcel ísť touto cestou, aby sme prijímali všetky opatrenia na zníženie počtu dopravných nehôd, a teda zároveň znížili počet úmrtí na cestách," povedal minister vnútra. 

Matúš Šutaj Eštok
Zobraziť galériu (3)
Matúš Šutaj Eštok  (Zdroj: Topky/Vlado Anjel)

V jednej línii s ministrom je aj stanovisko Prezídia Policajného zboru SR odboru dopravnej polície. "Používanie tohto bezpečnostného prvku považujeme za vec, ktorá by mala zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. V akej miere, to bude zodpovedané až výsledkami vykonanej štúdie," uviedol Odbor dopravnej polície Prezídia PZ SR. 

Viac o téme: BezpečnosťZákonPremávkaSlovenská republikaBratislavaPBSPredné brzdové svetlo
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu