Štvrtok2. máj 2024, meniny má Žigmund, zajtra Galina

Marek s rodinou sa tešili na dovolenku na Cypre: Z 11 dní sa však zázrakom stalo necelých 10!

Ilustračné foto Zobraziť galériu (5)
Ilustračné foto (Zdroj: thomas cook)

BRATISLAVA – Čas letných dovoleniek je už tu a s ním aj snaha cestovných kancelárií o predaj čo najväčšieho počtu zájazdov do luxusných rezortov. Istá rodina z Petržalky sa rozhodla, že si zakúpi 11-dňový pobyt na Cyprus. Keď im však prišli pokyny pred odletom, ostali nemilo prekvapení. Miesto 11 dní a 10 nocí strávia na tureckej časti ostrova ledva 9,5 dňa. Cestovka však tvrdí, že sa s tým nič nedá robiť.

Všetci to poznáme. Prídete do cestovnej kancelárie a tam si vyberiete pobyt, ktorý zodpovedá vašim potrebám. Podpíšete zmluvy, zložíte zálohu, prípadne zaplatíte celú sumu a dostanete pokyny pred odchodom. Aj keď väčšina trhu znalých Slovákov ráta s tým, že cesta sa počíta už ako zájazd samotný, v tomto prípade to prekročilo únosnú hranicu.

Nešťastný čitateľ Marek sa nám posťažoval, že ho kvôli neskorému odletu obrali vlastne o jednu noc na ostrove. „Osobne som bol v cestovke v Petržalke, no neupozornili ma na to, ani ma o ničom vopred neinformovali. Poslal som tam sťažnosť, aj podnet na obchodnú inšpekciu,“ rozčuľuje sa Marek. Niet sa čo diviť, na jeho námietky v CK Satur síce reagovali, no nie veľmi ústretovo.

Marek s rodinou sa
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: thinkstock)

Stratené hodiny cesty

Marek odletel s rodinou 15. júna o 21:00 z bratislavského letiska, prílet v meste Ercan na Cypre bol hlásený na 2:05 už 16. júna. Ak však zarátame aj hodinový časový posun, tak priletia o 3:05. Kým ich prevezú do ich hotela a ubytujú, bude podľa všeobecných skúseností aj 5 hodín ráno. Rodina si, samozrejme, bude chcieť odpočinúť, takže polovicu prvého dňa prespí na izbe.

Naspäť sa letí 25. júna a to už o 9:25, takže tento deň bude takisto značne neúplný. Takže pri najlepšej vôli môže Marek rátať, že na dovolenke budú 9,5 dňa. Cestovná kancelária sa po obdržaní sťažnosti pre Mareka vyjadrila takto: „Skrátenie pobytu ako aj skrátenie čerpania služieb all inclusive vo Vašom prípade nenastane, nakoľko budete mať zabezpečené ubytovanie hneď po príchode do hotela a zároveň pri odchode z hotela obdržíte raňajkový balíček. Ak by tomu tak nebolo, v deň príchodu by ste boli ubytovaní  až v popoludňajších hodinách a aj všetky hotelové služby all inclusive by ste mohli začať čerpať až po ubytovaní. Dohodnutý rozsah služieb 10x ubytovanie so službami all inclusive tak budete mať zabezpečený a v takomto rozsahu je našej cestovnej kancelárii aj účtovaný zo strany hotela.“

 

Obsažné zmluvné podmienky

Väčšina cestovných kancelárií vo svojich zmluvných podmienkach (CK Satur konkrétne v časti V. Zmena dohodnutých služieb) zrejme práve pre tieto prípady používa nasledovnú formuláciu: „Objednávateľ berie na vedomie, že pri službách, súčasťou ktorých je ubytovanie, je prvý a posledný deň určený predovšetkým na prepravu a transfer, a preto reklamácie z dôvodu skrátenia dĺžky pobytu z uvedeného dôvodu sa považujú za neopodstatnené.“

Takéto konanie však možno podľa právnika označiť aj ako protiprávne. V zákone číslo 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa sa totiž uvádza: „Obchodná praktika sa považuje za klamlivú, ak zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil, pretože obsahuje nesprávne informácie a je preto nepravdivá.“ V tomto smere vydávanie pobytu, ktorý reálne trvá necelých 10 dní za 11-dňový zájazd, môže byť vnímané ako porušenie tohto zákona.

Marek s rodinou sa
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: CK Satur)

Klientov si vážime

Cestovná kancelária Satur vníma všetko inak, reaguje riaditeľka marketingu Jana Zedníková: „Naša CK si svojich klientov váži a rozhodne nemá v záujme svojich klientov zavádzať. Odletové časy na chartrové lety však stanovujú medzinárodné letecké úrady a cestové kancelárie nemajú možnosť ich nijakým spôsobom ovplyvniť, a to napriek našej snahe o zabezpečenie čo najvýhodnejších letových časov a denných letov. Letecké spoločnosti oznamujú potvrdené odletové časy len niekoľko týždňov pred prvým odletom, preto nie je v  možnostiach cestovnej kancelárie ich klientom poskytnúť už pri zakúpení si dovolenky (okrem kúpy dovolenky, kedy sú letové časy už známe aj cestovným kanceláriám).“

V tomto prípade všetko údajne komplikuje aj samotná destinácia: „Situácia v prípade Severného Cypru je navyše skomplikovaná aj politickou situáciou tejto časti krajiny a potreby medzipristátia v Turecku, čo ešte viac obmedzuje letecký priestor a možnosti pridelenia voľných slotov. Každopádne sa naša CK vždy snaží vyjednať čo najlepšie a najideálnejšie letové časy, aby klienti mohli pokojne do/zo svojich dovolenkových destinácií odletieť resp. priletieť. Aj napriek týmto letovým časom však boli služby, v rozsahu ako boli definované, zo strany našej CK dodržané.“

Marek s rodinou sa
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: dromedár)

Čo teraz?

Keďže sa iní klienti nesťažovali a napriek tomu, že cestovnú kanceláriu to mrzí, Marek zrejme nemôže očakávať žiadnu zľavu. Do budúcna sa budú podobné pobyty naďalej rátať ako 11-dňové, nie je isté, či zo strany Slovenskej obchodnej inšpekcie môže čitateľ Topiek Marek očakávať rýchlu pomoc. Neostáva mu nič iné, len si s rodinou užiť svoju 9,5-dňovú dovolenku na Cypre.

Viac o téme: ReklamáciaCestovná kanceláriaSťažnosťCK Satur
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu