Nedeľa19. máj 2024, meniny má Gertrúda, zajtra Bernard

Košičania si na zrekonštruované električkové trate musia ešte zopár mesiacov počkať

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

KOŠICE – Rekonštrukcia električkových tratí v rámci projektu Integrovanej koľajovej dopravy (IKD) bude ukončená do konca septembra. Informoval o tom dnes Miroslav Remeta, majiteľ spoločnosti Dúha, a. s., ktorá stavbu realizuje v spolupráci s firmou ZUE, a. s. Oproti zmluve s mestom ide o posun termínu o dva mesiace, ktorý podľa dodávateľa vznikol následkom rôznych objektívnych prekážok, s ktorými projektová dokumentácia nepočítala.

Spoločnosť Dúha požiadala o predĺženie termínu a schválenie upraveného harmonogramu výstavby električkovej trate. "Magistrátu mesta Košice sme dodali aj zoznam nepredvídateľných nárokov, ktoré vznikli počas stavebných prác," uviedol pre novinárov Remeta. 

Projekt za takmer 40 miliónov eur je spolufinancovaný z eurofondov. Podľa Remetu v žiadnom prípade neohrozí strata týchto peňazí. "Operačný program Doprava má čerpanie nákladov do decembra, takže naša septembrová realizácia prác umožní mestu mať s vysokou rezervou priestor aj na odúčtovanie a na prípadnú komunikáciu o detailoch v rozpočtoch a účtovania stavby," povedal. Pripomenul aj realizáciu druhého projektu z eurofondov v Košiciach - Modernizáciu električkových uzlov (MEU), ktorý realizuje spoločnosť Eurovia-SK s termínom ukončenia do konca októbra.

Podľa firmy Dúha bude od 8. júla pre automobilovú dopravu sprejazdnená Kuzmányho ulica a začiatkom júla ukončia práce na Moyzesovej ulici. Ostatné časti Štúrovej a Hviezdoslavovej ulice budú postupne sprejazdnené v auguste a v septembri. „Aj napriek posunu termínu kvôli nepredvídaným okolnostiam, plánujeme stavbu dokončiť do konca septembra a stihnúť tak pripraviť centrum mesta pred Medzinárodným maratónom mieru. Ak nám to okolnosti a bezpečnosť práce dovoľujú, na stavbe sa pracuje aj trojfázovo," uviedol Remeta.

Majiteľ spoločnosti Dúha vysvetľoval novinárom, že projekt rekonštrukcie električkových tratí pôvodne naplánovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na 24 mesiacov. Mesto sa stalo investorom projektu a získalo naň eurofondové prostriedky, a preto sa skrátila plánovaná doba realizácie na 14 mesiacov. Z dôvodu predĺženia tendra zmluvu medzi mestom a spoločnosťami Dúha a ZUE nakoniec podpísali len na 12 mesiacov s termínom konca výstavby 31. júla 2015. "Zmluvu sme vedome podpísali s tým, že sme investora informovali o tom, že ak nastanú nepredvídateľné okolnosti, stratili sa všetky časové rezervy na situácie, ktoré môžu nastať napríklad na nápravy chýb v dokumentácii alebo na dodatočné práce na nepredvídateľné situácie," uviedol Remeta.

Počas realizácie prác od augusta 2014 sa podľa spoločnosti postupne vyskytovali nové skutočnosti, ktoré neboli zahrnuté v projektovej časti a ktoré projekt nemohol predpokladať. "Napríklad na úseku Kuzmányho ulice od Štúrovej po Šrobárovu sme objavili poškodenie vedenia kábla vysokého napätia, ktorý sme pri prácach odhalili. Nakoľko išlo o poškodenie kábla pod vysokým napätím, nemohli sa práce na danom úseku realizovať až do momentu napojenia nového kábla," povedal predseda predstavenstva spoločnosti Dúha František Mrava. 

Na Kuzmányho ulici došlo ku kolízii s optickým káblom a teplovodom, ktoré neboli zahrnuté v projektovej dokumentácii. Realizácia stavby pri križovaní existujúcich vedení si tak podľa Mravu vyžadovala nové projekčné riešenie a posuny termínov. "Na Hviezdoslavovej ulici pri výkopových prácach sa zistil nesúlad medzi projektovaným riešením ochrany jestvujúcej kanalizácie a skutočnosťou, že táto kanalizácia bola výškovo o približne jeden meter položená vyššie ako predpokladal projekt," dodal. Situácia si tak vyžiadala kompletné preprojektovanie Hviezdoslavovej ulice, čo malo za následok posunutie realizácie a zároveň preobjednanie dodávok už zazmluvnených koľajníc, ako aj novú ochranu kanalizácie a s ňou súvisiacich objektov. 

"Všetky informácie o stave prác a nárokoch zo strany zhotoviteľa stavby sme postupne odovzdávali investorovi stavby, teda mestu. Veľmi nás mrzí, že občania mesta majú každodenne problémy s cestovaním do a z práce. No ako vieme, pri každej stavbe sa môžu vyskytnúť nepredvídateľné prekvapenia, hlavne keď ide o historickú časť mesta Košice. Nechceme nič zanedbať a naším cieľom je pre občanov pripraviť modernú a bezpečnú električkovú trať," konštatoval Remeta.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu