Piatok1. november 2024, meniny má Denis, Denisa, zajtra

Podniky SAD nebudú vo februári hromadne prepúšťať

BRATISLAVA - Podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) nezačnú 1. februára budúceho roka hromadné prepúšťanie. Na štvrtkovej tlačovej besede to uviedli predstavitelia Zväzu autobusovej dopravy (ZAD).

"Vyčlenením financií pre vyššie územné celky sa čiastočne zlepší situácia v podnikoch SAD, ktoré nebudú v budúcom roku krachovať," povedal splnomocnený zástupca ZAD pre dopravnú reformu George Trabelssie. Nevylučuje však čiastočné prepúšťanie, keďže to je už záležitosť individuálnych rokovaní jednotlivých podnikov s predstaviteľmi vyšších územných celkov (VÚC).

Hromadné prepúšťanie nie je podľa Trabelssieho definitívne zažehnané, keďže suma pridelená VÚC v budúcom roku vo výške 1,3 mld. Sk nie je postačujúca. "Preto sme sa rozhodli, že vyššie územné celky a im prislúchajúce podniky SAD budú podpisovať zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme len na obdobie troch až šiestich mesiacov," skonštatoval Trabelssie. Podľa neho budú jednotlivé podniky SAD požadovať plné krytie nákladov, preto sa po vyčerpaní pridelených prostriedkov, ktoré by však nemalo byť skôr ako o šesť mesiacov, môže situácia opäť zhoršiť. Trabelssie však zdôraznil, že do 31. mája by mala byť vypracovaná koncepcia riešenia autobusovej a železničnej dopravy, ktorá by mala predostrieť definitívny model riešenia týchto druhov dopravy na Slovensku. Podľa vyjadrenia ministra financií Ivana Mikloša, od začiatku roka by všetky kompetencie v oblasti prímestskej autobusovej dopravy mali prejsť z rezortu financií na VÚC. "Z nášho pohľadu to nie je systémové riešenie, je to len presun kompetencií na inú inštitúciu, pričom nevieme ako túto situáciu budú riešiť," uviedol Trabelssie. V rámci cenovej deregulácie budú môcť potom jednotlivé VÚC rozhodovať o tom, aké zľavy a v akom rozsahu budú poskytovať. "Reálne sa teda môže stať, že jednotlivé podniky SAD z rôznych vyšších územných celkov budú mať iné tarify a inú sociálnu politiku," podčiarkol Trabelssie. Podľa prezidenta ZAD Jána Vrbu je viac logické, aby mal každý rovnaké zľavy a v rovnakej výške, teda aby sa sociálny systém riadil z jedného centra. "Nepredpokladám však, že by jednotlivé vyššie územné celky zvýšili od 1. januára ceny, resp. by obmedzili zľavy," zdôraznil Vrba. Nevylúčil ale, že tak urobia neskôr, keď sa lepšie zorientujú v novej situácii.

Podniky SAD by podľa Trabelssieho mali začať budúci rok podľa momentálne platného grafikonu. Predstavitelia ZAD však navrhujú, aby každý VÚC spolu so svojimi dopravcami uzavreli dohodu s nezávislou inštitúciou, ktorá by overila nákladovosť jednotlivých podnikov SAD. "Cieľom by malo byť zistenie, či podniky hospodária efektívne a zároveň podať návrh na optimalizáciu dopravnej oblužnosti", povedal Trabelssie. Kým nebude takáto analýza ukončená, mali by podľa neho jazdiť autobusy podľa terajšieho grafikonu a po vyhodnotení výsledkov by sa mala vypracovať nová metodika zabezpečenie dopravnej obslužnosti.

Na tohtoročné vykrytie straty spôsobené zvýšenými cenami pohonných hmôt vyčlenilo ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny z ušetrených financií pre VÚC 200 mil. Sk. Táto suma nie je podľa Trabelssieho dostatočná, vychádza z možností štátu a nie z ich požiadaviek. "Pre nás je to len čiastočné riešenie problému, pretože relevantné číslo je na úrovni 370 mil. Sk", skonštatoval Trabelssie. Zvyšok budú musieť jednotliví dopravcovia previesť do budúceho roka v rámci svojich záväzkov, preto tento problém nie je definitívne uzavretý.
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu