Víťazom mýtneho tendra konzorcium Ibertax-SanToll | Topky.sk

Streda, 20. február 2019. Meniny má Lívia, zajtra Eleonóra.

Víťazom mýtneho tendra konzorcium Ibertax-SanToll

Zdroj: Jupiterimages
14.01.2009 09:56

BRATISLAVA - Satelitný systém elektronického výberu mýta na Slovensku vybuduje konzorcium Ibertax - SanToll, ktoré uspelo v miliardovom tendri na jeho dodávku a prevádzku. Národná diaľničná spoločnosť (NDS)podpísala zmluvu s firmou SkyToll, ktorú založili členovia víťazného konzorcia. Informoval o tom hovorca NDS Marcel Jánošík. Víťazné združenie pod vedením francúzskej firmy Sanef súťažilo údajne s najvyššou ponukou asi 829,8 milióna eur (okolo 25 miliárd Sk).


NDS rozbehla tender na zákazku za 663,88 milióna eur (asi 20 miliárd korún) bez dane z pridanej hodnoty na tretí pokus ešte v septembri 2007. Bližšie informácie o dnešnom podpise zmluvy so spoločnosťou SkyToll poskytne podľa Jánošíka až na tlačovej konferencii na budúci týždeň v utorok. Víťaz tendra použije na vybudovanie mýtneho systému satelitnú technológiu GPS - GSM.

Do tendra na vybudovanie a prevádzku mýtneho systému sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií. Neskôr v súťaži pokračovala len polovica z nich, konzorcium Ibertax - SanToll v nej po vylúčení konkurencie napokon zostalo samotné. Ukončenie tendra blokovali námietky vyradených uchádzačov.

Z užšej súťaže NDS vyradila konzorciá ToSy.sk, Slovakpass a rakúsky Kapsch, ktorý prevádzkuje elektronický výber mýta v susednom Česku. Vylúčení záujemcovia neuspeli s viac ako desiatkou sťažností na Úrade pre verejné obstarávanie, rozhodnutie NDS o ich vylúčení napadli aj na súde. Pre námietky, ktoré oddialili vyhlásenie víťaza, vláda vlani upravila zákon o verejnom obstarávaní, čím chcela sťažiť ich podávanie.

Francúzsky Sanef prevádzkuje v Európe viac ako 1700 kilometrov spoplatnených ciest. V roku 2007 firma zrealizovala 271 miliónov mýtnych transakcií a dosiahla tržby 1,33 miliardy eur (asi 40 miliárd korún). Technologickým partnerom v projekte je nemecká firma Siemens, ktorá dodá napríklad satelitné palubné jednotky. Tie majú zabezpečiť sledovanie polohy vozidla a automatický výpočet počtu najazdených kilometrov na spoplatnených úsekoch.

Súčasný kabinet pôvodne chcel, aby kamióny a autobusy platili elektronické mýto od začiatku tohto roka. Premiér Fico však už skôr odhadol, že sa systém podarí rozbehnúť asi až od roku 2010, na čom štát finančne stratí. Celkovo sa má mýto vyberať za prejazd po 2400 kilometroch slovenských diaľnic a ďalších vybraných ciest. Vodiči osobných áut budú naďalej platiť za jazdu po diaľniciach prostredníctvom diaľničných známok, na úhradu elektronickým spôsobom majú prejsť od roku 2013.

Nástroje k článku



ZDROJ: ČTK
FOTO: Jupiterimages

Nahlásiť chybu

Najčítanejšie články