Automobilovej značke Kia sa na slovenskom trhu darí. Prelomovým momentom bolo postavenie fabriky pri Žiline a výrazné prepracovanie modelovej palety, kde hrá prím modelový rad cee´d. Ten dostáva v týchto dňoch nové tvary a aj pri tejto príležitosti sme sa porozprávali s Pavlom Šilhom, generálnym riaditeľom Kia Motor Sales Slovensko.
Koncern Hyundai-Kia, ako jeden z mála svetových automobilových producentov, hlási v celosvetovom meradle nárast predaja. Ako sa darí značke Kia na slovenskom trhu?
Značke Kia sa na slovenskom trhu darí veľmi dobre, dokonca ešte výrazne lepšie, než v globálnom meradle. Za prvých 7 mesiacov tohto roku sme zvýšili predaje o takmer 35 percent, posunuli sa o 2 miesta na priečku číslo 4 v poradí všetkých značiek (v hodnotení predaja iba osobných áut sa dostávame dokonca do TOP 3) a náš trhový podiel sa pohybuje na úrovni 8 percent, čo znamená cca 2-percentné zlepšenie oproti rovnakému obdobiu minulého roku. Tieto výsledky nás bezpochyby radia medzi najúspešnejšie značky na slovenskom trhu vôbec. V európskom meradle to znamená, že sme jednoznačne najúspešnejší zo všetkých európskych distribútorov značky.
Ktorý z modelov značky Kia zaznamenal na Slovensku najväčší predajný ohlas? Čo ho podľa vás spôsobilo?
Dlhodobo sa najväčším dielom pod naše predaje podpisuje model Kia cee´d, vyrábaný na Slovensku. V tomto roku sa jeho podiel na celkovom predaji značky na našom trhu dokonca ešte zvýšil a pohybuje sa nad 50%. V tejto súvislosti si neodpustím zdôraznenie najväčšieho nášho tohoročného predajného úspechu: model cee´d sa dostal na 1. miesto v predaji v rámci segmentu, teda vozidiel nižšej strednej triedy. Do istej miery je to historická udalosť – doteraz sa na tejto pozícii pohyboval vždy výhradne model českej značky jedného nemeckého koncernu. Cee´d si drží pozíciu lídra už niekoľko mesiacov po sebe a pevne dúfame, že si ju udrží až do konca roku. Zároveň sa v tomto okamihu pohybuje na 2. mieste v poradí predaja všetkých modelov bez rozdielu tried. .. Cee´d bezpochyby ponúka jeden z najlepších pomerov úžitkovej hodnoty a ceny vo svojej kategórii, k tomu pridáva bezkonkurenčnú 7-ročnú záruku a vyspelú technológiu. U nás hrá veľkú rolu i slovenský pôvod, ktorý je pre mnoho zákazníkov tiež pádnym dôvodom na kúpu. Ja za to môžem zákazníkom len poďakovať, pretože týmto prístupom jednoznačne pomáhajú slovenskému hospodárstvu. Keby to nebolo v tomto období také sprofanované prebiehajúcou reklamnou kampaňou, mohli by sme ich nazvať „bojovníkmi proti kríze“.
Pomohlo k súčasným predajom aj šrotovné? Ako sa pozeráte na tento mechanizmus?
Šrotovné pomohlo najmä celému automobilovému trhu na Slovensku. Ako by situácia vyzerala, keby ho vláda nezaviedla, vypovedá predaj v prvých dvoch mesiacoch tohto roku, kedy sme sledovali pokles trhu v rozmedzí 40 – 50 percent. Aj v súčasnom období, po vyčerpaní efektu šrotovného, existuje jasný trend v podobe nižšieho množstva nových objednávok. Pokiaľ dnes výpočty jasne preukazujú pozitívny finančný dopad na štátny rozpočet, a pokiaľ podobnú formu podpory predaja zaviedli napr. i v USA, tak predpokladám, že počet odporcov tohto opatrenia sa radikálne znižuje. K tejto téme ešte údaj z pohľadu značky Kia – podľa posledných dostupných štatistík (k 31/07/2009) je Kia na treťom mieste v počte prijatých objednávok v rámci šrotovného. Opäť sa teda pohybujeme na samotnom špici pelotónu.
Brány žilinskej fabriky začali opúšťať prvé kusy faceliftovaného modelového radu Kia cee´d. Čo od nej môžu očakávať slovenskí zákazníci a kedy si ju budú môcť objednať? Aké budú ceny a dodacie lehoty?
Faceliftovaná verzia sa už naplno vyrába, na slovenský trh ju oficiálne uvedieme v druhej polovici septembra. Zákazníkom prinesie výrazne zmenený dizajn prednej i zadnej časti, podstatne hodnotnejší interiér (skutočne odporúčam pozrieť si auto „naživo“) a niekoľko technických vylepšení. Cenu v tomto momente ešte nemáme, naďalej sa ale budeme držať nášho poslania – predávať kvalitu za prístupnú a atraktívnu cenu. Ohľadom dodacej doby nemám obavy – slovenská výroba nám zaručuje takú flexibilitu, že vozidlo v akejkoľvek výbave dodávame spravidla do 4 týždňov. Skladové vozidlá má klient doma za pár dní.
Diskutovanou témou sú vozidlá kategórie N1 bez deliacej mreže. Ako sa staviate k tejto téme?
Som presvedčený, že i na Slovensku by mali platiť rovnaké pravidlá ako vo väčšine európskych krajín, ktoré umožňujú odpočet DPH na všetky autá, zaobstarané na podnikateľské účely. Teda aj osobné. V tomto nie sú „slovenské špecifiká“ veľmi prínosné. A doterajší systém, kedy veľkopriestorové auto znehodnotíme stavbou pevnej priečky, čím stratí všetku pôvodnú variabilitu a úžitkové vlastnosti, aby sme z neho urobili akoby úžitkové vozidlo, je úplne postavený na hlavu. Z tohto hľadiska musíme privítať aspoň možnosť homologizácie auta na N1 podľa európskej legislatívy bez deliacej mreže. Stále mi to ale pripomína škriabanie sa pravou rukou za ľavým uchom.