Nedeľa, 17. október 2021. Meniny má Hedviga, zajtra Lukáš.

Najväčšia kométa, aká kedy bola objavená, sa blíži k našej slnečnej sústave

Ilustračné foto
Zdroj: Getty Images
06.10.2021 12:12

PHILADELPHIA - Podľa nového výskumu zverejneného na serveri arXiv.org smeruje k vnútornej slnečnej sústave obrovská kométa. Možno najväčšia, aká bola kedy identifkovaná. Experti však tvrdia, že pre našu planétu nepredstavuje nijakú hrozbu.

Kométa známa ako Bernardinelli-Bernstein (alebo C/2014 UN271), má priemer najmenej sto kilometrov. Je asi tisíckrát masívnejšia ako typická kométa. Kvôli jej pozoruhodnej veľkosti si ju astronómovia spočiatku mýlili s trpasličou planétou, píše sa vo vyhlásení, v ktorom oznámili objav kométy v júni 2021. Bližšia analýza objektu však odhalila, že sa rýchlo pohybuje tzv. Oortovým mrakom - rozsiahlym útvarom plným ľadových skál, miliardy kilometrov od Zeme. Objekt vyzeral, že smeruje k nám a dokonca mal za sebou žiariaci chvost alebo kómu, čiže jasný náznak ľadovej kométy blížiacej sa k relatívne teplej vnútornej slnečnej sústave.

Vedci z Cornellovej univerzity v Ithace v štáte New York kométu podrobnejšie preštudovali a majú nové odhady o jej ceste k Slnku. Práve teraz sa Bernardinelli-Bernstein pohybuje po Oortovom oblaku vo vzdialenosti 29-násobne väčšej než je vzdialenosť medzi Zemou a Slnkom. K najbližšiemu priblíženiu sa kométy k našej planéte dôjde niekedy v roku 2031, keď astronómovia predpovedajú, že kométa dopadne do 10,97 AU (astronomická jednotka dĺžky približne rovná priemernej vzdialenosti medzi Zemou a Slnkom) od Slnka. Tým sa dostane tesne mimo obežnú dráhu Saturnu.

Najväčšia kométa, aká kedy
Zdroj: thinkstock.com

Keďže bude kométa tak ďaleko od Zeme, ľudia nebudú mať možnosť vidieť ju voľným okom. Napriek tomu sa ale C/2014 UN271 priblížili k Zemi oveľa bližšie než tá predchádzajúca. Na základe modelácie trajektórie kométy autori štúdie vypočítali, že naposledy sa priblížila pred 3,5 miliónmi rokov. "Prichádzame k záveru, že BB je ‚nová‘ kométa v tom zmysle, že neexistujú dôkazy o predchádzajúcom prelete bližšie ako 18 AU," píšu vedci. Bližší pohľad na kométu by im mohol pomôcť lepšie porozumieť chemickému zloženiu ranej slnečnej sústavy, pretože kométy z hĺbky Oortovho oblaku sa považujú za relatívne nemenné.

Galéria