Piatok19. apríl 2024, meniny má Jela, zajtra Marcel

Vedci vyvŕtali do podzemného jazera v Antarktíde dieru: Ohromujúci objav hlboko pod povrchom

Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

ANTARKTÍDA - Vedci odcestovali do Antarktídy, aby tam študovali obrovské podzemné jazerá. Z jazera, ktoré sa nachádza takmer 800 metrov pod ľadovým povrchom, odobrali vzorky. Ukázalo sa, že v jazere žije množstvo mikrobiálnych živočíchov, ktoré sa živia bohatými zásobami organického uhlíka.

Skupina amerických expertov na čele s Tristou Vick-Majorsovou, odbornou asistentkou biologických vied z Michiganskej technologickej univerzity, cestovala do Antarktídy, aby tam skúmala subglaciálne jazero Whillans na západe kontinentu. Chceli sa totiž dozvedieť niečo viac o mikroskopickom živote a podmienkach, v ktorých prosperuje.

FOTO V Antarktíde sa objavil krvavý sneh! Ukrajina vysvetľuje, čo sa stalo

Jazerá tečúcej vody sa môžu tvoriť hlboko pod ľadovou pokrývkou, čím zásobujú ekosystém mikrobiálneho života veľkým množstvom organického uhlíka, ktorý je k dispozícii v ľade. "Pod ľadom je voda a život. Môže nás to veľa naučiť o našej planéte. Je to skvelé miesto na skúmanie zjednodušených ekosystémov bez vyšších organizmov," vysvetlila Vick-Majorsová.

Ilustračné foto  (Zdroj: Getty Images)

Vedci vyvŕtali otvor v ľade vŕtačkou poháňanou ohrievačom vzduchu, ktorá vodu zahriala na 90 stupňov Celzia. Pomocou takto ohriatej vody postupne topili ľad, čo im zabralo asi deň nepretržitého vŕtania. Následne zistili, že jazerá pod povrchom mali o 5400 percent viac organického uhlíka, než by bolo potrebné na uživenie všetkých mikrobiálnych živočíchov.

Bohatý zdroj potravy pravdepodobne kompenzuje nedostatok slnečného žiarenia a vysoké tlaky spôsobené ľadom. "Tieto subglaciálne jazerá, ktoré sa nachádzajú na hornom toku rieky, by mohli poskytovať dôležité zdroje energie a živín pre živočíchy žijúce v ľadových oblastiach Južného oceánu," dodala Vick-Majorsová.

Viac o téme: JazeroAntarktídaObjav