VIDEO Vedci sedem rokov skúmali záhadný objekt na dne Baltiku: Už poznajú jeho pôvod | Topky.sk

Utorok, 11. december 2018. Meniny má Hilda, zajtra Otília.

Zdroj: Youtube/Cosmic Encounters
25.11.2018 12:04

ŠTOKHOLM - Zvláštny objekt nájdený v útrobách Baltského mora zamestnáva vedcov od roku 2011. Po dlhodobom testovaní vzoriek zostali smutní najmä milovníci konšpiračných teórií, ktorí dúfali, že ide o pozostatky UFO. Geológovia totiž potvrdili, že tajomný útvar vymodeloval do morského dna obyčajný ľadovec. Ich zistenia ale spochybňujú slová člena tímu, ktorý útvar objavil.

Pod názvom Anomália sa v Baltiku ukrýva zvláštny, približne 70 metrov dlhý a osem metrov vysoký útvar. Pred siedmimi rokmi zachytil jeho existenciu sonar v hĺbke zhruba sto metrov. Úplnou náhodou naň narazila expedícia Ocean X vedená Petrom Lingbergom, ktorá vyhľadáva vraky lodí. Po zverejnení prvých záberov sa okamžite objavili teórie o tom, že ide o stroskotanú vesmírnu loď alebo zvyšky starého mesta.

VIDEO Vedci sedem rokov
Zdroj: Youtube/Cosmic Encounters

Do všetkého však časom vniesli svetlo geológovia zo Štokholmskej univerzity, ktorí podrobne analyzovali odobraté vzorky. Testy jednoznačne potvrdili, že útvar na dne mora zanechal ľadovec. "V odobratej vzorke ma prekvapila najmä prítomnosť čierneho balvanu. Ide o vulkanickú skalu," okomentoval zistenia profesor geológie Volker Brüchert. Štruktúra objektu vznikla počas doby ľadovej pred mnohými tisíckami rokov. Podľa profesorových slov ide o výsledok glaciálnych a postglaciálnych procesov, kedy obrovské topiace sa ľadovce prenášali horniny po celej oblasti.

Brücheterove slová ale spochybňuje jeho vlastný kolega z výskumného tímu Stefan Hogerborn. "Nejde o prirodzený objekt. Keď sme sa totiž dostali do jeho blízkosti, prestali fungovať všetky elektronické prístroje, ktoré bežne pracujú aj vo väčších hĺbkach," spomína si na chvíle po objavení Anomálie. Hneď ako sa vedci od neho vzdialili, všetko začalo opäť pracovať.

Galéria