Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Revolučný objav vedcov: Na týchto planétach môže byť viac vody ako na Zemi

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

WASHINGTON - Sedem planét v sústave okolo hviezdy s označením Trappist-1 je kamenných a na niektorých z nich je možno viac vody v kvapalnom stave ako na Zemi. K takémuto záveru dospel tím vedcov na základe dlhodobého sledovania tohto systému. Webu Space.com to oznámil člen tohto tímu, expert na exoplanéty, teda planéty mimo Slnečnej sústavy, Simon Grimm z Bernskej univerzity.

Systém nazvaný podľa teleskopu The Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope (Trappist) v Čile vedci objavili v roku 2016, keď okolo tamojšej hviezdy identifikovali tri planéty v potenciálne obývateľnej zóne. O rok neskôr sa zistilo, že okolo Trappist-1, nachádzajúci sa približne 40 svetelných rokov od Slnka, obieha sedem planét . Táto sústava sa nachádza v súhvezdí Vodnára a jeho materskou hviezdou je mimoriadne chladný červený trpaslík.

Trappist-1 je drobnou hviezdou, má asi len osem percent hmotnosti Slnka. Najmenej šesť z objavených planét je podľa vedcov veľkosťou i teplotami na povrchu porovnateľných so Zemou. Nový výskum vedený skupinou odborníkov, ku ktorým patrí Grimm, teraz určil oveľa presnejšie hmotnosť týchto telies. Zistil pritom, že až päť percent hmotnosti niektorých z planét by mohla tvoriť voda v kvapalnom stave, čo je až 250-krát viac, než je tomu u oceánov na Zemi. "Všetky planéty Trappist-1 sú veľmi podobné Zemi. Majú pevné jadro a sú obklopené atmosférou," tvrdí Grimm.

Vedecký tím podľa neho okrem toho, že spresnil možné zloženie týchto exoplanét, tiež zistil, že jedna z nich by mohla mať charakteristiky našej "modrej planéty". "Trappist-1e je exoplanéta, ktorá sa najviac podobá Zemi, pokiaľ ide o hmotnosť, polomer a energiu, ktorú dostáva od svojej hviezdy," uviedol vedec. Nemalým problémom červených trpaslíkov však je, že môžu vyžarovať intenzívne röntgenové a ultrafialové žiarenie. To predstavuje jednu z možných prekážok pre prípadnú prítomnosť života na planétach, ktoré okolo nich obiehajú.

Viac o téme: VodaVesmírPlanétaZemTrappist-1