Piatok3. máj 2024, meniny má Galina, zajtra Florián

VIDEO Nadšenci skúmali dáta NASA a objavili niečo úžasné

Nová slnečná sústava Zobraziť galériu (2)
Nová slnečná sústava (Zdroj: YouTube)

MELBOURNE - Doteraz neznáma sústava so štyrmi planétami a ďalšimi 90 novými planétami. To je výsledok projektu Stargazing Live austrálskej televízie ABC TV, pri ktorom tisíce amatérskych astronómov prechádzali nové dáta amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA).

Nové objavy by mohli objasniť ďalšie okolnosti vzniku planéty Zem, napísal server denníka The Guardian. Najvýznamnejší úlovok v rámci takzvaného crowdsourcingového projektu zaznamenal Andrew Gray, dvadsaťšesťročný mechanik z mesta Darwin, ktorý pomohol identifikovať stabilnú slnečnú sústavu o štyroch planétach vzdialenú od Zeme 600 svetelných rokov. Hviezda v jej strede váži asi 90 percent hmotnosti Slnka, zatiaľ čo planéty majú oproti Zemi približne dvojnásobnú veľkosť.

Štyri planéty obiehajú okolo svojej hviezdy
Štyri planéty obiehajú okolo svojej hviezdy  (Zdroj: YouTube)

"Tieto odhalenia sú nanajvýš vzrušujúce. Výsledky sú ohromné," uviedol podľa serveru news.com.au profesor fyziky Brian Cox, ktorý reláciou na austrálskej stanici sprevádzal. Za sedem rokov, čo vykonáva podobné televízne pokusy, ide vraj o "najvýznamnejší vedecký objav".

Brian Cox
Brian Cox  (Zdroj: Facebook)

Crowdsourcing je spôsob získavania potrebných služieb, myšlienok či obsahu vyjednávaním príspevkov od veľkej skupiny ľudí, najmä medzi členmi on-line komunity. V tom sa líši od tradičných spôsobov, kedy sú na takéto účely využívaní zamestnanci či dodávatelia.

Planéty novej sústavy sú oproti slnečnej sústave oveľa bližšie k sebe, ale pohybujú sa po stálych dráhach, čo je podľa Oxfordu profesora Chrisa Linotta dôkaz, že ide o stabilný systém. Takých podľa neho vedci poznajú len hŕstku, čerstvý prírastok by vraj mohol vedcom čiastočne objasniť proces vzniku planét. "Odhalenie takto neobvyklého systému so štyrmi natesnanými planétami nám pomôže overiť teórie o vzniku planét. To je otázka, ktorá má nesmierne dôsledky pre pochopenie histórie našej Zeme," povedal Linott. Oxfordskí vedci teraz budú pátrať po prípadných ďalších planétach v systéme.

Viac ako 7000 účastníkov Stargazing Live potom prispelo k identifikácii ďalších 90 doteraz neznámych planét. Crowdsourcingová iniciatíva vychádzala z nových dát nazhromaždených teleskopom Kepler. Táto sonda zaznamenáva jas vzdialených hviezd a hľadá výpadky v ich svite, ktoré ukazujú na prítomnosť prelietajúcej planéty.

Viac o téme: VesmírObjavSlnečná sústavaAustráliaSústava planét