Streda1. máj 2024, dnes je Sviatok práce,

Vedci sú na ceste k prevratnému objavu: Objavili tajomstvo génov, čo dedíme po predkoch!

BRATISLAVA – Mohli by sa zážitky a skúsenosti našich starších generácií preniesť na nás? Možné to je. Vedci totiž prišli s tvrdením, že pomocou DNA sa dajú preniesť niektoré informácie od predkov na mladšie generácie. Znamenalo by to, že naša genetická výbava by bola ovplyvnená skúsenosťami a informáciami po predošlých príbuzných.

Na svete je nový výskum, ktorý môže priniesť ľudstvu prevratné výsledky. Univerzita medicíny na Emory School v Atlante zaujala pozoruhodnými poznatkami. Podľa nich sa dajú niektoré informácie biologicky preniesť pomocou chemických zmien v DNA. Počas testov zistili, že myši môžu odovzdať informácie o traumatickom alebo stresujúcom zážitku na ďalšie generácie.

Doktor Brian Dias, z oddelenia psychiatrie na Univerzite Emory, tvrdí, že „naše výsledky nám umožnia pochopiť ako skúsenosti rodičov, výrazne ovplyvňujú štruktúru a funkcie nervového systému mladších generácií.“ Potvrdil to pre britské noviny.

„Tento jav nám pomôže pochopiť pôvod a prenášanie rizík medzi generáciami ako sú napríklad fóbie, pocity úzkosti alebo posttraumatický stres,“ dodáva Dias.

Ako je to vôbec možné? Skúsenosti rodičov sa nejakým spôsobom dostanú z mozgu do genómu, ktorý sa prenáša na ďalšie generácie. Ako sa informácie z mozgu dostávajú do génov je pre vedcov veľká výzva. Proces prenosu je preto veľmi kľúčový.

Profesor Marcus Pembrey, detský genetik z univerzity College Londýn sa nechal počuť, že výskum priniesol „presvedčivé dôkazy“ o biologickom prenose pamäte. Týka sa to najmä spomenutých psychický porúch ako fóbie či posttraumatický stres.

„Je najvyšší čas, aby odborníci zo zdravotníctva brali do úvahy aj fakty o takýchto medzigeneračných výmenách. Myslím, že nebudeme vedieť odpovedať na častejšie psychické poruchy, obezitu, cukrovku a ďalšie choroby, keď nezohľadníme viacgeneračný prístup,“ vysvetľuje profesor.

Odborníci sa zhodujú, že stále je na čom pracovať. Nové zistenia však môžu zatriasť tradičným nazeraním na choroby.

Wolf Reik, vedúci epigenetiky z Inštitútu Babraham v Cambridgei, tvrdí, že ešte chvíľu potrvá, než sa výsledky zo zvierat budú dať aplikovať na ľudí. Dodáva však, že najnovšie zistenia sú veľmi povzbudivé.

Štúdia poskytuje základňu poznatkov, ktoré hovoria, že informácie z prostredia sa môžu dediť medzi generáciami na  úrovni správania, neuroanatómie a epigenetiky.

Mohla by byť naša DNA niečo ako nosič dát so spomienkami a skúsenosťami, ktoré by sa generačne prenášali? Alebo by sa dali liečiť rôzne choroby tak, že budeme skúmať prenos genetického materiálu od našich predkov? Kladné odpovede by znamenali do budúcna obrovský krok pre ľudstvo dopredu.

Dalo by sa vysvetliť, prečo ľudia trpia iracionálnymi fóbiami. Keď máte strach z pavúkov, možno to začalo už u vašich predkov. Obranný mechanizmus sa mohol preniesť aj do vašich génov. A toto je len malá kvapka z toho, čo by sa podarilo vedcom objasniť. Máme sa na čo tešiť.