Piatok3. máj 2024, meniny má Galina, zajtra Florián

Paralelný vesmír na dne mora: Vedci našli život v hlbinách!

WASHINGTON - Medzinárodný tím vedcov našiel 2,5 kilometra pod hladinou oceánu a pod stovkami metrov usadenín stopy mikroorganizmov. Výsledky štúdie publikoval magazín Science.

Ekosystém, ktorý vedci skúmali, sa nepodobá ničomu z predchádzajúcich štúdií. Vzorky z oceánskej dosky pri západnom pobreží Spojených štátov obsahovali stopy mikroorganizmov žijúcich v absolútnej temnote, v takmer úplnej izolácii od sveta hore. "Zaistili sme prvé priame dôkazy života v hlboko položenej oceánskej kôre," uviedol mikrobiológ Mark Lever. "Podľa našich zistení tento obrovský ekosystém existuje vďaka chemosyntéze," dodal.

Život v poréznych horninách v oceánskej doske je odlišný. Energia je tvorená geochemickými procesmi. "V čadičovej kôre sa nachádzajú malé priechody, ktorými preteká voda," povedal Lever. "Tá zrejme reaguje sa železité zlúčeniny v čadiči, ako je napríklad olivín, čím sa vytvára vodík. Ten používajú mikroorganizmy ako zdroj energie k premene oxidu uhličitého na organické zlúčeniny," vysvetlil.

Podľa vedcov navyše v oceánskej kôre žijú rôzne organizmy v symbióze. Jedny vytvárajú podmienky pre život iných. Podľa Levera sú vzorky čadiča 3,5 milióna rokov staré, ale DNA v nich nájdené nepochádza zo skamenelín. "Je možné, že život založený na chemosyntéze sa dá nájsť aj na iných planétach, kde to podmienky umožňujú," povedal Jeff Alt z Michiganskej univerzity. Informoval portál novinky.cz.