Z každej strany počúvame, že žijeme v informačnej dobe. Ale čo to znamená v reálnom živote? Znamená to najmä to, že sa na nás naliehavo kladie požiadavka spracovať čoraz viac informácií v čoraz kratšom čase. Informatici preto vytvárajú vhodné technologické a softvérové prostredie a nástroje.
Všetci ostatní musia tieto nové možnosti neustále spoznávať, učiť sa ich a čo najlepšie využívať pre svoju profesionálnu i osobnú potrebu.
Dnešní žiaci a študenti, označovaní ako Net Generation alebo ako Generácia Y či Z, sú oveľa flexibilnejší. Pretože nové potreby a trendy treba nielen vnímať, ale ich aj vo svojom živote prakticky využívať, je na nás – pedagógoch – posúdiť a prípadne aj prispôsobiť metódy a formy vyučovania informačnej dobe, v ktorej žijeme. Jednou z progresívnych možností je aj virtualizácia časti vzdelávacieho prostredia, ktorá so sebou prináša nevyhnutnú zmenu foriem a metód vzdelávania. To určite nezostane bez „revolúcie“ v úlohách učiteľa, žiaka či študenta. Cieľom konferencie je, okrem iného, poukázať na zmenu osobnosti dnešného žiaka (študenta) v posledných rokoch v kontexte s oblasťou jeho záujmov, motivácie a potrieb učiť sa. Nemalo by sa zabúdať ani na to, že škola a učiteľ neformuje iba myseľ, ale aj srdce študenta.
Na Slovensku sa už celé roky snažíme budovať vzdelanostnú spoločnosť. Dosiahnutá úroveň v tejto oblasti a ani vyčlenené finančné prostriedky štátu zďaleka nezodpovedajú verbálne ani oficiálne v dokumentoch prezentovaným potrebám. Aj toto budú aktuálne témy medzinárodnej vedecko-odbornej konferencie Učiteľ, žiak a motivácia vo vzdelávaní včera, dnes a zajtra, ktorá sa uskutoční 27. júna v Bratislave a je určená pedagogickým a vedúcim pedagogickým zamestnancom, zamestnancom štátnej správy v školstve a školských zariadeniach. Identifikácia aktuálnych vzdelávacích potrieb žiakov i učiteľov so zámerom skvalitniť vzdelávací proces je totiž dôležitou métou na ceste k návrhom efektívnych riešení.
Viac na www.skolskyportal.sk