Streda24. apríl 2024, meniny má Juraj, zajtra Marek, Marko, Markus

Vedci potvrdili existenciu vodného sveta, je to superzem!

GJ 1214b obieha okolo svojho slnka
GJ 1214b obieha okolo svojho slnka (Zdroj: solstation.com)

CAMBRIDGE - Bádatelia potvrdili existenciu novej triedy planét. Sú nimi vodné svety, ktoré sa vyznačujú hustou atmosférou zahalenou v pare. Vedci novú planetárnu kategóriu objavili pomocou Hubblovho vesmírneho ďalekohľadu, keď pozorovali exoplanétu s označením GJ 1214b. Podľa webového portálu stanice BBC ide o takzvanú "superzem", teda planétu väčšiu než je tá naša, ale menšiu ako plynoví obri ako napríklad Jupiter.

Spomínaná exoplanéta je vzdialená 40 svetelných rokov v súhvezdí Hadonosa. Pozemné teleskopy ju objavili už v roku 2009, keď šlo o planétu najpodobnejšiu Zemi. Až teraz ale astronómovia potvrdili predchádzajúcu domnienku, že sa z drvivej väčšiny skladá z vody. "GJ 1214b sa nepodobá žiadnej planéte, ktorú sme doteraz objavili," komentoval zistenie šéf vedeckého tímu Zachory Berta z Astrofyzikálneho ústavu Harvard-Smithsonian v americkom Cambridgi.

Exoplanéta je v priemere 2,7-krát väčšia a 7-krát ťažšia ako Zem. Okolo svojho slnka (červeného trpaslíka) obieha vo vzdialenosti iba 2 miliónov kilometrov, čo znamená, že na planéte panuje povrchová teplota nad 200 stupňov Celzia. To znamená, že sa na nej nachádzajú nepoznané "exotické" materiály, ktorých vznik nie je na Modrej planéte možný. "Vysoké teploty a tlaky zrejme umožňujú vznik exotických materiálov, ako je 'horúci ľad' alebo 'supertekutá voda'. To sú látky, ktoré sú bežnému človeku úplne cudzie," konštatoval Berta.

Vedci taktiež zistili, že na planéte je zrejme oveľa viac vody než na Zemi, čo naznačuje, že vnútorná štruktúra tohto vzdialeného sveta sa od toho nášho veľmi líši. Vďaka relatívne malej vzdialenosti od Zeme budú astronómovia GJ 1214b pozorovať aj naďalej.