°C

Sobota, 22. február 2020. Meniny má Etela, zajtra Roman, Romana.

Ako sa slušne správať na internete?

19.09.2006 00:00

Vedeli ste, že aj pri on line komunikácii možno hovoriť o slušnom správaní? Existujú totiž viaceré pravidlá, ktoré by mali používatelia internetu dodržiavať. Ide o tzv. netiketu - čiže pravidlá správania sa na internete. Chcete vedieť, ktoré sú to?


Samotný názov - netiketa - je odvodený z anglického net, čiže sieť a francúzskeho étiquette. Zahŕňa v sebe pravidlá správania sa pri surfovaní po sieti a elektronickej komunikácii. Vznikla z podnetu užívateľov internetu a ich dodržiavanie je dobrovoľné. Hlavne pri komunikácii s obchodnými partnermi ide o otázku cti.

Dôležitosť netikety je i v tom, že pri mailovej komunikácii abstinujú dôležité komunikačné prvky ako tón reči či gestá. Ak teda chcete na adresáta pozitívne zapôsobiť, mali by ste sa pravidiel netikety držať. Ako by mal teda vyzerať správne napísaný e-mail?

KOMU
Sem vpisujte mailové adresy tých, ktorých sa správa týka. Informačný charakter bude mať pre tých, ktorých vpíšete do kolónky kópia. Treba si však uvedomiť, že ak uvediete napr. 10 adries, nechránite súkromie ich majiteľov. Zabránite tomu, ak ich uvediete v kolónke Skrytá.

PREDMET
Mnohí túto kolónku prehliadajú. Slúži však na rýchle zorientovanie sa adresáta, preto by slovo, ktoré doň napíšete, malo byť výstižné. Pravidlá povoľujú použiť 30 znakov. Určite sa nehodí: ahoj, odpoveď či správa.

OSLOVENIE
Hlavne v obchodných listoch by určite nemalo chýbať. Je to prejavom nielen slušnosti, ale aj úcty k adresátovi.

DĹŽKA MAILU
Email by nemal prekračovať 40 riadkov. Rovnako je potrebné členenie textu na obsahové odseky, a to voľnými riadkami. Ak posielate spolu s mailom prílohu, mali by ste na to adresáta upozorniť.

Najčastejšie používané emotikony
;-) mrknutie
:´-) plačem od smiechu
:-/ rozpaky
:-o údiv
:-e sklamanie
:-D prekvapenie

NEPÍŠTE VEĽKÉ PÍSMENÁ
S ich používaním by ste tiež mali byť opatrní. Môžu totiž vyvolať dojem, že na adresáta kričíte. Na vyjadrenie nálad a postojov možno používať širokú škálu tzv. smajlíkov, emotikonov...

NEZABÚDAJTE NA PODPIS
Tak ako každý list, i mail by mal byť podpísaný. Okrem toho sa odporúča uviesť kontaktné údaje ako telefónne číslo, názov firmy a podobne. Ale pozor, zvažujte, aké informácie o sebe v maili uvediete.

NA ČO NETREBA ZABÚDAŤ:
:-) vulgarizmy sú v mailoch absolútne neprístupné
:-) v obchodných listoch je namieste formálne oslovenie a vykanie
:-) každá veta by mala končiť bodkou či otáznikom, pozor však na používanie výkričníkov - mohli by byť zle pochopené
:-) na mail by ste mali odpovedať najneskôr do 48 hodín

Nástroje k článku


ZDROJ: Nový Čas

Nahlásiť chybu

Najčítanejšie články