HUSTOPEČE NAD BEČVOU – Česká Drážna inšpekcia (DI) sa pri vyšetrovaní piatkovej havárie cisterien prevážajúcich toxický benzén bude zaoberať možnou technickou chybou na trati a na vlaku, ale aj možnosťou zlyhania človeka. Súprava prevážala v 17 vagónoch vyše tisíc ton jedovatého benzénu, 15 vagónov po vykoľajení zachvátil požiar. Celková škoda vrátane ekologických škôd je odhadovaná na 225 miliónov korún, čo je v prepočte takmer 9 miliónov eur.
Nehodu v Hustopečiach nad Bečvou polícia podľa hovorkyne Miluše Zajacovej stále preveruje pre podozrenie z všeobecného ohrozenia z nedbanlivosti, právna kvalifikácia zostáva rovnaká. "V rámci vyšetrovania sa budeme zaoberať ako možnou technickou chybou na zvršku a na vlaku, tak samozrejme aj možnosťou zlyhania človeka," povedal hovorca Drážnej inšpekcie Martin Drápal.
Hospodárske noviny v pondelok na webe uviedli, že za nehodou môže byť vysoká rýchlosť, ktorú vošiel vlak na výhybky. "V tejto chvíli nevieme špekulovať nad tým, či bola alebo nebola prekročená rýchlosť," povedal k tomu Drápal. Objasniť situáciu by mal rýchlomer v rušni. Údaje inšpektori podľa Drápala zatiaľ nevyhodnocovali. "Počas víkendu nevyhodnocovali údaje z rýchlomera, aj keby tie údaje mali, pretože vykonávali vyšetrovanie na mieste," doplnil hovorca inšpekcie. Celé vyšetrovanie inšpekcií potrvá podľa neho niekoľko mesiacov.
Nehoda sa stala v piatok, vlaková súprava prechádzala železničnou stanicou Hustopeče nad Bečvou v smere od Valašského Medziříčí. Pri prejazde návestidlom a koľajovou výhybkou blízko budovy železničnej stanice Hustopeče nad Bečvou sa doteraz z nezistených príčin odpojila lokomotíva od zvyšku súpravy pozostávajúcej zo 17 vagónov, v ktorých bolo 1,024.550 kilogramov vysokotoxického benzénu. Časť vlaku sa vykoľajila, časť prepravovanej chemikálie sa vznietila. Rušeň požiar nezasiahol, došiel na nástupište na tretiu koľaj od budovy železničnej stanice.
Škody rátajú v miliónoch korún
Škoda na životnom prostredí v súvislosti s piatkovou haváriou je odhadom sto miliónov českých korún. Ďalších približne 75 miliónov korún je škoda na infraštruktúre a 50 miliónov korún na vlakovej súprave, povedal hovorca Drážnej inšpekcie Martin Drápal. Celková škoda tak stúpla na 225 miliónov korún (takmer 9 miliónov eur). Toto číslo ešte nezahŕňa náklad, ktorý cisterny viezli. Škoda, ktorá firme DEZA požiarom vznikla, sa zisťuje.
V súhrne ekologických škôd je pravdepodobne zahrnuté aj odťaženie zeminy v okolí železničnej trate, ktorú požiar a unikajúci benzén zasiahol a jej dekontaminácia. Rozsah opatrení zatiaľ ľudia obhospodarujúci predmetné pozemky nepoznajú. "Presný rozsah zatiaľ ešte nie je známy, pozvaní sme dnes popoludní na schôdzku so štábom," povedal poľnohospodár Zdenek Vahala, ktorý je tiež viceprimátorom Hustopečia nad Bečvou.
Hasiči z preventívnych dôvodov zabezpečili priľahlé rybníky pneumatickými upchávkami proti prípadnému úniku chemikálie, blízky potok chráni sorpčnými hadmi. Znečistenú vodu odváža špecializovaná firma, svoje kroky hasiči konzultujú s orgánmi životného prostredia a s Povodím Moravy. V nedeľu bol na miesto zásahu povolaný hydrogeológ, ktorý po základnom zhodnotení navrhol dekontamináciu pôdy.
Najväčším rizikom je prienik do podzemných vôd
Najväčším rizikom po úniku benzénu z havarovaných cisterien v Hustopečiach nad Bečvou je možný prienik do podzemných vôd. Bez kyslíka a svetla je tam táto toxická látka označovaná za karcinogén prvej triedy schopná pretrvať mnoho rokov. Z povrchu sa táto prchavá, horľavá kvapalina ľahko odparuje a pôsobením kyslíka a UV žiarenia sa postupne, zhruba tri dni, odbúrava. Pre ČTK to uviedol profesor z katedry organickej chémie olomouckej Prírodovedeckej fakulty Pavol Hradil.
Sedemnásť cisterien prevážalo vyše tisíc ton benzénu, ktorý vyrobila z benzolu chemička DEZA v neďalekom Valašskom Meziříčí. Požiar zasiahol 15 cisterien, mnoho z nich pri požiari vybuchlo, časť látky zostalo v poškodených cisternách. "Je to prchavá, horľavá kvapalina. Akútna toxicita nie je príliš vysoká, ale záleží na bráne vstupu do organizmu. Problematickejšia je chronická toxicita. Látka je zaradená medzi karcinogény 1. triedy. Môže spôsobovať leukémiu, poškodzuje krvotvorbu," dodal.
Z povrchu sa táto látka podľa neho ľahko odparuje a pôsobením kyslíka a UV žiarenia sa postupne odbúrava. "Látka je škodlivá pre vodné organizmy. Vo vode sa opäť pôsobením kyslíka a svetla postupne odbúrava. Najhoršie je, ak prenikne do podzemných vôd, kde je nedostatok kyslíka a svetla. Je tam schopná pretrvávať mnoho rokov, možno aj desaťročia," uviedol Hradil.
Obsah benzénu sa podľa neho zisťuje plynovou chromatografiou, v niektorých prípadoch aj kvapalinovou chromatografiou. "Páry benzénu pôsobia omamne, podobne ako toluén. Pri horení tejto látky vzniká veľké množstvo sadzí, prípadne oxidu uhoľnatého, to je bezprostredné nebezpečenstvo pre ľudí v najbližšom okolí a zasahujúcich hasičov," zdôraznil odborník.
Na mieste pomáhajú aj slovenskí hasiči
Českým hasičom pomáhajú na mieste aj slovenskí kolegovia so špeciálnym robotom. "Príslušníci využívajú robot Colossus na prieskum zameraný na identifikáciu kvapalín v cisternách a na monitorovanie teploty pomocou termokamery," priblížil HaZZ s tým, že zasahujúci hasiči používajú autonómne dýchacie prístroje na ochranu pred nebezpečnými látkami.