Piatok26. apríl 2024, meniny má Jaroslava, zajtra Jaroslav

Prevratný objav vedcov: VIDEO Na vesmírnej stanici ISS našli neznámy život

Vesmírna stanica ISS Zobraziť galériu (3)
Vesmírna stanica ISS (Zdroj: Getty Images)

WASHINGTON - Vedecký tím objavil na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) dovtedy neznámy život. Nález by mohol spôsobiť revolúciu vo výskume vesmíru.

Medzinárodná vesmírna stanica ISS je v skutočnosti veľmi čisté miesto, ale nie je sterilné - našťastie, ako sa teraz ukázalo. Medzinárodnému výskumnému tímu za účasti laboratória Jet Propulsion Laboratory (JPL) patriaceho pod NASA sa podarilo zistiť na palube vesmírnej stanice dovtedy neznámy život.

Vedci konkrétne narazili na štyri rôzne bakteriálne kmene, z ktorých tri neboli známe a nachádzali sa na rôznych miestach ISS. Vedci referujú o svojich objavoch v časopise Frontiers in Microbiology.

Prevratný objav vedcov: VIDEO

Veľké nádeje

Nález by mohol byť veľkým šťastím. Pretože v najlepšom prípade môžu baktérie pomôcť s pestovaním života na Marse. „Pre pestovanie rastlín na extrémnych miestach, kde sú minimálne zdroje, je izolácia nových mikróbov, ktoré podporujú rast rastlín v stresových podmienkach, nevyhnutná,“ vysvetľujú dôležitosť objavu výskumník JPL Kasthuri Venkateswaran a jeho kolega, mikrobiológ Nitin Kumar Singh.

Bakteriálne kmene, ktoré boli spozorované na vesmírnej stanici počas dvoch po sebe nasledujúcich letoch, patria do čeľade Methylobacteriaceae. Ich zástupcovia sa často podieľajú na dôležitých procesoch rastlín, ako je fixácia dusíka, rozpúšťanie fosfátov a takzvaná tolerancia voči abiotickému stresu. Podľa vyhlásenia je tiež známe, že podporujú rast rastlín a chránia ich pred chorobami.

Tri nové kmene sa zatiaľ nazývajú IF7SW-B2T, IIF1SW-B5 a IIF4SW-B5. Tím však plánuje pomenovať nové objavy Methylobacterium ajmalii po indickom výskumníkovi biodiverzity Ajmalovi Khanovi.

Baktéria z rodiny Methylobacteriaceae
Baktéria z rodiny Methylobacteriaceae  (Zdroj: Wikipedia)

Ako sa dostali na palubu?

Ako sa však baktérie vôbec dostali na palubu? Venkateswaran a jeho kolegovia môžu iba hádať: Podľa všetkého to boli samotní vedci, ktorí priviedli tvory so sebou na ISS. Napokon, sami si zasadili malé množstvá ovocia a zeleniny. Na ISS vyrástla aj rastlina.

Na objave sa okrem výskumníkov JPL podieľali aj vedci z University of Southern California, Cornell University a University of Hyderabad v Indii.

Viac o téme: BaktériaObjavISSVesmírna stanicaMethylobacteriaceae