Piatok19. apríl 2024, meniny má Jela, zajtra Marcel

Správa, ktorá učiteľov nepoteší: Tejto požiadavke vyhovieť nevieme, tvrdí Plavčan

Peter Plavčan Zobraziť galériu (2)
Peter Plavčan (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA – Požiadavke školských odborov a organizácií pôsobiacich v školstve na 25-percentné zvýšenie platov pedagogických a odborných zamestnancov vyhovieť nevieme, povedal dnes v rozhlasovej diskusii Sobotné dialógy v RTVS minister školstva Peter Plavčan (nominant SNS).

Minister zároveň dodal, že aj 10-percentné zvýšenie platov učiteľov by pohltilo celú sumu navýšenia rozpočtu rezortu školstva, ktorá je určená na reformu. Peniaze pritom podľa Plavčana rezort potrebuje aj na iné reformné kroky v školstve.

Predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek uviedol, že existuje predpoklad na zvýšenie platov učiteľov aj počas roku 2017. Prípadné vyhlásenie štrajku podľa neho pritom závisí od návrhu, s ktorým príde ministerstvo školstva. Poslanec za SaS Branislav Gröhling hovorí, že peniaze rezortu školstva na rok 2017 umožňujú relatívne slušné zvýšenie platov. Nastolil však otázku, či nezačneme uvažovať o zmene systému financovania.

Ideme pripraviť návrh na model novej Akreditačnej komisie, tvrdí Plavčan

Ideme pripraviť návrh na model novej Akreditačnej komisie. Povedal to v dnešnej relácii RTVS Sobotné dialógy minister školstva Peter Plavčan (nominant SNS). "Pracuje na tom skupina ľudí, myslím si, že do konca roka pripraví návrh," spresnil minister. Poslanec Národnej rady SR za SaS Branislav Gröhling uviedol, že podľa neho by nezávislá Akreditačná komisia mala pozostávať hlavne zo zahraničných odborníkov.

V rámci optimalizácie siete škôl minister vysvetlil, že je potrebné si v rámci toho predstaviť nielen znižovanie alebo ich rušenie. Ale, naopak, aj zvyšovanie napríklad v oblasti materských škôl. "Reforma bude, pokiaľ ide o optimalizáciu siete škôl, bolestivá, treba s tým počítať, pretože ide aj o optimalizáciu nákladov, o počet budov a podobne," upozornil Plavčan. Gröhling zdôraznil, že racionalizácia musí byť, len ho zaujíma kto o nej rozhodne a na základe čoho. "Keď chcete racionalizovať, tak musíte racionalizovať celú sieť a potom racionalizujte aj priamo riadené organizácie, ktoré máte," tvrdí poslanec. 

Diskutujúci sa venovali taktiež platom učiteľov. "Požiadavky, ktoré majú, hovoria o 25 percentách, tým vyhovieť nevieme. Pretože, ak sa hovorí o iných požiadavkách, napríklad o desiatich percentách na celý rok, tak potom týchto desať percent by pohltilo celú sumu navýšenia rozpočtu rezortu, ktoré bolo vybojované na to, aby sme mohli uskutočniť reformu, ale je potrebné mať finančné prostriedky aj na to, aby sme mohli uskutočniť iné reformné kroky, ktoré sa týkajú aj kvality poskytovania vzdelávania," povedal v relácii minister školstva.

Je viacero modelov na zvyšovanie platov

Podľa Plavčana je viacero modelov, ako pristúpiť k zvyšovaniu platov. Vie si predstaviť, že by sa platy učiteľov diferencovali na základe kvality vzdelávania, podľa ochoty na sebe pracovať či využívať nové metódy výučby. 

"Myslíme si, že peniaze na rok 2017 umožňujú relatívne slušné zvýšenie platov. Je nejasné, prečo boli financie presunuté na ministerstvo vnútra a či tam je nejaká pridaná hodnota. Skôr by som povedal, či nezačneme uvažovať o novom spôsobe financovania a odmeňovania, či ho nechceme absolútne zmeniť," povedal v relácii Gröhling. Navrhol, či by nemal byť stanovený jeden základný plat kompletne, ktorý by vlastne vyriešil vstupné mladých učiteľov. "Následne jednotlivé ohodnocovanie krokov, samozrejme, nejaká pevná stanovená časť, čo sa týka osobnostných príplatkov, ale tá tretia časť, ktorá by tam bola, tá by závisela od kvality, ktorú stále nevieme merať," myslí si poslanec.

Minister školstva zopakoval, že učitelia si zaslúžia vyššie platy, ako majú dnes, napriek tomu, že názory sa rôznia. "Máme vytvorenú rezervu na rokovanie s odbormi, aby sa zvýšili platy učiteľov v roku 2017, ide skôr o model, ako to urobiť," konštatoval. Pri navyšovaní platu učiteľov by sa podľa ministra mal spočiatku zvyšovať plošne (každoročne o šesť percent) a následne by sa mal zohľadniť princíp zásluhovosti. 

Viac o téme: UčiteliaPeter Plavčan
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu