Čo má najväčší vplyv na nákupné správanie Slovákov? Zákazníci uprednostňujú zdravý životný štýl, ekológiu a udržateľnosť | Topky.sk
Sobota, 12. jún 2021. Meniny má Zlatko, zajtra Anton.

Čo má najväčší vplyv na nákupné správanie Slovákov? Zákazníci uprednostňujú zdravý životný štýl, ekológiu a udržateľnosť

Zdroj: Voľba spotrebiteľov
10.06.2021 10:00

Jubilejný 10. ročník ocenení s názvom: Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka, otestoval rekordných 137 noviniek a inovácií v 45 kategóriách. Pomáha tak zákazníkom zorientovať sa v širokej ponuke výrobkov v danom segmente. Spoznajte víťazov v jednotlivých kategóriách.


Mimoriadny záujem výrobcov o registráciu noviniek na Slovensku, ale aj v Čechách, kde sa tento marketingový program realizoval už po 21-krát, zažíva tento rok zaujímavý paradox. Napriek veľkému záujmu výrobcov o program je pre pandémiu koronavírusu nových a inovatívnych produktov na trhu menej, ako kedykoľvek predtým. Výrobcovia sa nachádzajú v situácii, kedy už viac ako rok nie je možné propagovať nové výrobky na veľtrhoch či organizovať samplingy na mieste predaja. To je jeden z hlavných dôvodov, prečo majú firmy záujem o podporu vo forme nezávislého spotrebiteľského ocenenia. Ako každý rok, výrobky hodnotila reprezentatívna vzorka 2000 spotrebiteľov prostredníctvom nezávislého prieskumu organizovaného výskumnou agentúrou NielsenIQ.

Čo má najväčší vplyv
Zdroj: Voľba spotrebiteľov

Medzi nomináciami dlhodobo rastie počet registrácií zameraných na zdravý životný štýl, napríklad mliečne dezerty s nižším obsahom cukru alebo vegánske a vegetariánske produkty. Naprieč všetkými kategóriami je oproti posledným ročníkom vidieť ešte väčší tlak na ekológiu a udržateľnosť,“ uvádza Tatiana Koššová z usporiadateľskej spoločnosti Atoz Marketing Services.

V tomto roku pribudlo 21 inovatívnych kategórií, ktoré reagujú na súčasné trendy. Ide napríklad o bezlaktózové a bezlepkové potraviny alebo viac kategórií zameraných na domácnosť, hygienu, ekológiu a zdravý životný štýl. Dlhodobé prieskumy potvrdzujú, že nezávislé ocenenie je jednou z najsilnejších motivácií k nákupu hneď za osobným odporúčaním priateľov či rodiny. Podľa aktuálneho prieskumu MNForce dve tretiny spotrebiteľov potvrdzujú väčšiu dôveru k produktom, ktoré sú ocenené v nezávislých testoch. Modré logo  s „palcom hore“ doplnené farbami trikolóry k dnešnému dňu pozná viac ako 1 200 000 slovenských zákazníkov a zo strany výrobcov záujem o jeho získanie každým rokom rastie.

Oproti minulému roku sa zvýšil počet kategórií hodnotených produktov v marketingovej kampani z 32 na 45. Okrem tradičných kategórií ako sú Syry a mliečne výrobky pribudli v roku 2021 napríklad Cereálie a sušené plody, ale aj Káva či Ovocné a zeleninové šťavy a Funkčné nápoje. Rozšírenie spektra hodnotených výrobkov je odrazom najnovších trendov v spotrebiteľskom správaní. Čoraz viac zákazníkov inklinuje k zdravším potravinám, vzrástol dopyt po vegetariánskych a vegánskych produktoch a do košíkov spotrebiteľov putujú čoraz častejšie produkty zdravej výživy, produkty s eko – friendly obalmi alebo zložením.

Podľa prieskumu agentúry NielsenIQ oproti minulým rokom stúplo percento spotrebiteľov, ktorí radi skúšajú novinky a neustále vyhľadávajú nové a inovatívne produkty. Pre viac, ako polovicu nakupujúcich sú inovácie dôležité najmä pri mlieku a mliečnych výrobkoch, v tesnom závese za nimi je kategória Chlieb/čerstvé pečivo.

Ocenené novinky roku 2021

Medzi ocenené novinky v rôznych kategóriách sa dostali produkty, ktoré odrážajú aktuálne trendy. Slovenskí zákazníci sa čoraz viac zaujímajú o ekológiu, pôvod a zloženie produktov.

Respondenti mali možnosť hodnotiť vlastnosti noviniek, pričom z prieskumu vyplýva, že najdôležitejším znakom pri novom produkte je na prvom mieste chuť/funkčnosť, nasleduje kvalita, prekvapivo na treťom mieste je obal a značka produktov. Pre respondentov, ktorí novinku nepoznajú, je najvýznamnejším atribútom obal, nasleduje kvalita a značka.

Čo má najväčší vplyv
Zdroj: Voľba spotrebiteľov

Dôkazom toho je absolútny produktový víťaz – zmetáky SPONTEX Green vyrobené zo 100 % recyklovateľných materiálov ale aj víťazi v mnohých iných kategóriách. Bercoff Wellness čaje, Fermentované probiotické bio výrobky Wild & Coco či funkčné dmBio zázvorovo – kurkumový 7-dňový shot.

Ako víťazi ocenenie komunikujú

Víťazné produkty v jednotlivých kategóriách nájdu zákazníci v roku 2021 označené logom Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka na pultoch reťazcov a kamenných prevádzok. Výrobky s najvyšším hodnotením spotrebiteľov sú zárukou slovenskej kvality testovanej a overenej zákazníkmi.

Viac info nájdete aj na www.volbaspotrebitelov.sk  a  www.najlepsianovinka.sk

Ako sa hodnotilo

Hodnotenie nových produktov sa uskutočnilo na základe spotrebiteľského prieskumu realizovaného na prelome mesiacov apríl a máj 2021 výskumnou spoločnosťou NielsenIQ. Respondenti hodnotili v 45 kategóriách 137 noviniek, ktoré boli uvedené na trh v období január 2020 – máj 2021. V každej kategórii súťažili minimálne tri konkurenčné produkty a pri výbere respondentov boli zohľadnené atribúty, ako napríklad zloženie domácnosti, či prítomnosť zvieraťa v domácnosti. Respondenti mali možnosť hodnotiť vlastnosti noviniek, pričom z prieskumu vyplýva, že najdôležitejším znakom pri novom produkte je na prvom mieste chuť/funkčnosť, nasleduje kvalita, prekvapivo na treťom mieste je obal a značka produktov. Pre respondentov, ktorí novinku nepoznajú, je najvýznamnejším atribútom obal, nasleduje kvalita a značka.

„Napriek Covidu rastie percento nakupujúcich, ktorých môžeme označiť ako tých, čo udávajú trendy. Radi skúšajú nové veci, vyhľadávajú nové výrobky, značky, neboja sa experimentovať. Z posledného prieskumu Shopper Trends, ktorý sme realizovali v závere minulého roka, vyplýva, že je aktuálne medzi slovenskými nakupujúcimi 18 % tých, ktorí sú lační po novinkách. Oproti nakupujúcim západnej Európy je to síce relatívne malé percento, ale trend je určite pozitívny,“ uvádza Soňa Fialová, CZ&SK CI vendor manager spoločnosti NielsenIQ.

Víťazov čaká väčšia mediálna podpora

Desiaty ročník priniesol okrem stabilných podporovateľov aj nové zvučné mená mediálnych partnerov. Marketingový program Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka 2021 podporí rozsiahla celoročná B2C a B2B kampaň. Reklamné kampane na podporu víťazných noviniek budú uverejnené v časopisoch vydavateľstva Mafra Slovakia Print a v nákupných reťazcoch Tesco. Vyústením oceňovania každoročne býva slávnostný kongres a galavečer s odovzdávaním ocenení Dôveryhodné značky 2021. S ohľadom na pandemickú situáciu sa slávnostná ceremónia nemohla uskutočniť.

Namiesto nej organizátor programu Atoz Marketing Services prostsriedky využije na rozšírenie podpory v rámci iných marketingových aktivít. Novinkou bude citylightová kampaň v nákupných centrách a outdoorová kampaň na podporu víťazných produktov, ktorá sa uskutoční v rámci celého Slovenska. Na spomínanú podporu nadviažu po vyhlásení víťazov pravidelné spotrebiteľské súťaže počas celého roka.

Partneri programu Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka 2021:

výskumná agentúra a odborný partner: NielsenIQ, MNForce, Zväz obchodu SR

mediálni partneri: časopis Tovar&Predaj, Dámska Jazda, Startitup.sk, Store Media, Teraz.sk, Webmagazín.sk, Webnoviny.sk, Woman.sk

špeciálni partneri: Email kampane, Wau studio

Čo má najväčší vplyv
Zdroj: Voľba spotrebiteľov

Čo má najväčší vplyv
Zdroj: Voľba spotrebiteľov

Čo má najväčší vplyv
Zdroj: Voľba spotrebiteľov

Čo má najväčší vplyv
Zdroj: Voľba spotrebiteľov

- reklamná správa - 


Galéria


Nástroje k článku



PR článok

Nahlásiť chybu

Najčítanejšie články