Kým v minulosti nám rozprávky čítali naše babičky či rodičia, v dnešnej dobe si môžeme pomôcť technikou a príbehy plné fantázie môžu deti aj počúvať.
Nový Čas preto už v tomto predvianočnom období prinesie pre svojich najmenších čitateľov CD edíciu - ČAS NA ROZPRÁVKU s tými najznámejšími príbehmi.
V čom je podľa odborníkov čaro týchto diel a ako vplývajú na naše ratolesti? Rozprávky sprevádzajú naše detstvá už po generácie. Kto by si nepamätal, ako mu rodičia či babička rozprávali či čítali príbehy z rozprávkovej ríše. Podľa etnologičky v minulosti rozprávky deťom hovorili obyčajne starí rodičia, keďže rodičia detí museli pracovať na poli.
„Práve staré mamy a starí otcovia strážili deti a rozprávaním rozprávok v nich formovali pozitívne stránky a mravnú stránku budúcich dospelých ľudí. Čo bolo veľmi dôležité a v súčasnosti to dosť chýba,“ vysvetlila etnologička Katarína Nádaská. Ako dodala, dnešné rozprávky nie vždy plnia túto výchovnú úlohu. Práve tie tradičné príbehy, ktoré poznáte z vášho detstva si budete môcť kúpiť už v pondelok spolu s vaším obľúbeným denníkom. Nahraté budú na CD a vašim deťom ich prednesú známe hlasy zo seriálu Oteckovia.
Pozitíva rozprávok
- počúvanie trénuje pozornosť a koncentráciu
- pomáhajú rozvíjať fantáziu
- rozširujú slovnú zásobu
- učia rozlišovať dobro a zlo, pozitívne a negatívne vlastnosti
- pomáhajú chápať medziľudské vzťahy
- formujú mravnú stránku dieťaťa
Učia deti čestnosti
Katarína Nádaská, etnologička
Väčšina ľudových rozprávok má spoločné motívy. Majú veľmi silný výchovný charakter, formovali vzťah detí ku kráse, k estetike a morálke. Väčšina rozprávok sa končí happyendom keď dobro zvíťazí nad zlom. Sú tam aj výchovné motívy, čo znamená pre človeka byť statočným, čestným, vedieť povedať pravdu aj za cenu trápenia. Vždy v nich bolo hlboké morálne ponaučenie, ktoré sa prejavilo v šťastnom konci rozprávky. Formovali mravnú stránku budúcich dospelých ľudí, čo bolo veľmi dôležité.
Životné situácie v metaforách
Veronika Marcinčáková Husárová, detská psychiatrička
Rozprávky tvoria súčasť kultúrneho dedičstva, prostredníctvom ktorého sa deti (a aj dospeli) dozvedajú o fungovaní ľudskej bytosti v rámci vlastných psychických procesov a aj v rámci spoločnosti. Riešenia rôznych životných situácií sú zakódované v metaforách. Učia nás napríklad, že keď človek chce niečo dosiahnuť, čo je v rozprávkach mnohokrát vyobrazené ako krásna princezná, musí prekonať strach a mnoho prekážok, že aj obrovsky problém, často v podobe niekoľkohlavého draka, možno zvládnuť a napríklad, že v životných ťažkostiach nám pomáhajú vzťahy s inými, čo býva v rozprávkach často znázornené prostredníctvom zvierat (mravce, vtáčiky a iné).
Na čo sa môžete tešiť
CD 1 - pondelok 2. decembra
● Dlhý, Široký a Bystrozraký
● Ťahal dedko repu
Číta: Vlado Kobielsky
CD 2 - pondelok 9. decembra
● Valibuk
● O hlúpej žene
Číta: Filip Tůma
CD 3 - pondelok 16. decembra
● O medovníkovej chalúpke
● Tri prasiatka
Číta: Branislav Deák
CD 4 - pondelok 23. decembra
● O cínovom vojačikovi
● Doktor Jajbolíto
Číta: Marek Fašiang
-reklamná správa-