BRATISLAVA – Zatajovanie nehôd je jedným z najčastejších podvodov pri predaji jazdených áut. Najnovšie dáta ukazujú, že viac ako každé druhé preverované vozidlo bolo v minulosti poškodené. Rebríček značiek s najvyšším podielom havarovaných áut vedie Kia.
Podľa údajov spoločnosti Cebia, ktorá sa venuje overovaniu histórie ojazdených áut, bolo v júni až 55 % všetkých preverovaných vozidiel po nehode. „Nezriedka evidujeme aj viac škodných udalostí na jednom aute,“ upozorňuje riaditeľ firmy Martin Pajer.
Spoločnosť zverejnila aj rebríček značiek, pri ktorých jej klienti najčastejšie odhalili škodové udalosti. Na prvom mieste skončila Kia (64,8 %), nasledovaná značkami Mercedes-Benz (64,15 %) a BMW (63,33 %). Nezaostávali ani Citroën (62,96 %) či Honda (60,34 %).
Druhá päťka bola otvorená vozidlami Hyundai s 59,06 %, nasledovanými prémiovými vozidlami Audi (56,83 %). Ôsme miesto patrilo značke Škoda (56,63 %), za ktorou nasledovala značka Suzuki (rovných 56 %) a desiatku uzavrela Toyota s 55,78 %.
archívne video
„Z údajov jasne vyplýva, že sa oplatí preveriť vozidlá každej značky. Spoliehať sa na to, že niektoré menej havarujú a pravdepodobnosť nehody je menšia, sa nemusí vyplatiť. Podiel vozidiel po škodovej udalosti je natoľko veľký, že pravdepodobnosť, že na také auto narazíte, je veľmi vysoká,“ varuje Martin Pajer.
Na výsledky podielu vozidiel s nehodou má samozrejme vplyv to, aké vozidlá si ľudia v danom mesiaci preverujú. „Ak vezmeme počet áut danej značky na trhu ojazdených automobilov a podiel medzi preverovanými vozidlami, dlhodobo vidíme, že napríklad luxusné a prémiové autá sa preverujú častejšie ako menšie a lacnejšie vozidlá. Je to logické, pretože v prípade zlého nákupu býva finančná strata väčšia,“ vysvetľuje ďalej Pajer. Vysoký podiel vozidiel s poškodením vidí aj v tom, že havarované vozidlá sa ľudia chcú zbaviť častejšie ako tie, ktoré sú v perfektnom stave.