BRATISLAVA - Zdražovanie potravín významne ovplyvňuje nákupné správanie slovenských zákazníkov. Podľa prieskumu spoločnosti KRUK takmer polovica (48 %) slovenských domácností v súčasnosti nakupuje potraviny zásadne v zľavách. Len 17 % domácností sa zdražovanie potravín zatiaľ nijako nedotklo. Domácnosti najčastejšie vydajú za potraviny 200 až 400 eur mesačne.
Podľa prieskumu, ktorý si nechala vypracovať spoločnosť KRUK Česká a Slovenská republika (KRUK), ktorá sa zameriava na správu pohľadávok finančných inštitúcií a korporátnych zákazníkov, takmer polovica (48 %) slovenských domácností v súčasnosti nakupuje potraviny zásadne v zľavách. Domácnosti najčastejšie vydajú za potraviny 200 až 400 eur (45 %), ale viac ako pätine domácností (22 %) stačí aj 100 až 200 eur mesačne. Takmer 20 % domácností minie za potraviny viac ako 400 eur.
Najviac uskromniť sa museli dôchodcovia, rodičia s malými deťmi a nezamestaní
Viac ako tretina (36 %) slovenských domácností musí vystačiť len so základnými potravinami. Celých 20 % domácností začalo nakupovať menej kvalitné potraviny ako doteraz a 13 % Slovákov sa snaží znížiť svoje výdavky za potraviny úpravou jedálneho lístka, konzumáciou menších porcií a menej často. Niektoré domácnosti (7 %) nakupujú potraviny v zahraničí, kde sú lacnejšie. Starší ľudia v menších mestách si častejšie vypomáhajú chovom vlastných hospodárskych zvierat a pestovaním potravín.
„Len 17 % slovenských domácností sa zdražovanie potravín doposiaľ nijako nedotklo a nakupujú ich rovnako ako predtým. Uskromniť sa museli najmä dôchodcovia, rodičia na rodičovskej dovolenke a nezamestnaní. Zásadnú pomoc pri obstarávaní potravín, napríklad prostredníctvom potravinovej banky, však zatiaľ potrebuje len minimum slovenských domácností,“ vysvetľuje Jaroslava Palendalová, generálna riaditeľka spoločnosti KRUK.
Stovky eur mesačne
Osem z desiatich slovenských domácností (80 %) vydá za potraviny do 400 eur mesačne. Vyššie náklady na potraviny uvádzajú skôr muži a vo všeobecnosti ľudia vo veku 35 až 44 rokov. Vyššie sumy za nákup potravín utrácajú aj zamestnanci v sektore IT a telekomunikácií alebo vo finančnom sektore. Nákupy v zľavách najčastejšie využívajú nezamestnaní a dôchodcovia, ako aj zamestnanci v školstve, kultúre, poľnohospodárstve a lesníctve.
„Takmer bez ohľadu na vek, mesačný príjem a sociálne postavenie sú Slováci veľmi citliví na cenu a radi vyhľadávajú zľavové akcie. Okrem toho obyvatelia regiónov susediacich s Poľskom neváhajú cestovať za lacnejšími potravinami do zahraničia: viac ako trikrát častejšie než je celoslovenský priemer,“ dodáva Jaroslava Palendalová.