Slováci, pozor! Dnes v noci budeme spať o hodinu kratšie, prichádza letný čas | Topky.sk

°C

Streda, 13. november 2019. Meniny má Stanislav, zajtra Irma.

Slováci, pozor! Dnes v noci budeme spať o hodinu kratšie, prichádza letný čas

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: thinkstock.com
25.03.2017 14:10

BRATISLAVA - Od nedele 26. marca 2017 začne na Slovensku opäť platiť stredoeurópsky letný čas (SELČ). Ručičky hodiniek si bude treba posunúť o druhej hodine stredoeurópskeho času (SEČ) na tretiu hodinu letného času (SELČ).


Znamená to, že ľudia si pospia o hodinu kratšie. Stredoeurópsky letný čas bude trvať od 26. marca do nedele  29. októbra 2017, keď sa Slovenská republika (SR) vráti k stredoeurópskemu času. O zavedení letného času rozhodla vláda SR 8. februára 2017 Nariadením o zavedení letného času v rokoch 2017 až 2021. Týmto nariadením prebralo Slovensko právne záväzné akty Európskej únie.

Myšlienka zmeniť čas tak, aby sa ušetrilo denné svetlo (daylight-saving time), sa prvýkrát objavila v roku 1784 v článku amerického spisovateľa, štátnika, osvietenského mysliteľa, vynálezcu a fyzika Benjamina Franklina (1706-1790). Prvý vážny návrh na zavedenie letného času podal londýnsky staviteľ William Willet roku 1907 v eseji The Waste of Daylight (doslovný preklad: Mrhanie denným svetlom).

V súčasnosti sa letný čas platný v stredoeurópskom priestore odkláňa od koordinovaného svetového času (UTC), nazývaného aj greenwichský stredný čas (GMT - Greenwich Mean Time), o dve hodiny, v období od októbra do marca sa táto oblasť vracia k svojmu pôvodnému stredoeurópskemu času, odklonenému od UTC o hodinu dopredu.

Zmeny biorytmu cítia aj domáce zvieratá

Na území súčasného Slovenska sa letný a tzv. zimný čas zaviedol prvýkrát v priebehu 1. svetovej vojny v rokoch 1915 a 1916, potom v rokoch 1940 až 1949. Od roku 1979 sa SELČ uplatňoval každý rok. Až do roku 1995 trval SELČ šesť mesiacov. Od roku 1996, keď sa dĺžka SELČ na Slovensku zosúladila so smernicami Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie, trvá SELČ sedem mesiacov.

Zmenu času využíva väčšina členských štátov Európskej únie i niektoré štáty USA. So zmenou času mali skúsenosti napríklad aj obyvatelia Ruskej federácie i ďalších štátov sveta. Pôvodnou myšlienkou pri zavádzaní letného času bolo ušetriť elektrickú energiu a lepšie využiť prirodzené denné svetlo. Kritici posúvania hodinových ručičiek už niekoľko rokov tvrdia, že úspora energie je minimálna, letný čas mnohým ľuďom narúša biorytmus a podpisuje sa pod zdravotné problémy.

Zmena času pôsobí na ľudí individuálne. Odporcovia posunu hodinových ručičiek konštatujú, že striedanie letného a stredoeurópskeho času vyvoláva u niektorých ľudí psychické poruchy, depresie a únavu. Zmenu biorytmu cítia údajne aj domáce zvieratá. Podľa psychológov možno tieto problémy zvládnuť už v priebehu niekoľkých dní vhodne zvoleným relaxom a odpočinkom.

Posun času sa môže podľa neurologičky podpísať pod horší spánok a zvýšenú únavu 

Odborníčka na dôležitosť spánku Eva Feketeová, ktorá pôsobí na Neurologickej klinike Lekárskej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika (UPJŠ) a v Univerzitnej nemocnici L. Pasteura v Košiciach je toho názoru, že z pohľadu spánkovej medicíny by bolo vhodnejšie čas neposúvať.

"Problém so zmenou času mávajú citlivejší jedinci, pre ktorých sa môže spájať hlavne v prvých dňoch s pocitom únavy a horšou koncentráciou. Zvlášť negatívne ho môžu vnímať malí školáci s výučbou od skorého rána a starší ľudia s horším spánkom," uviedla Feketeová. Ako liek na prekonanie časového posunu radí všetku dennú aktivitu vykonávať už podľa posunutého času a nedospávať prípadnú únavu v priebehu dňa. "Okrem toho je dobré dodržiavať aj ďalšie zásady 'spánkového desatora' ako striedmosť v pití kávy, čaju, alkoholických nápojov, zvlášť pred spaním, ďalej nejedávať a nešportovať večer či neriešiť problémové záležitosti krátko pred usnutím," doplnila neurologička, ktorá sa venuje štúdiu a liečbe spánkových porúch už 20 rokov. 

Začiatkom tohto týždňa (21.3.) sme si pripomenuli Svetový deň zdravého spánku a tým jeho dôležitosť, negatívne dosahy nespavosti a význam prevencie. Feketeová uviedla, že spánok je pravidelný stav odpočinku ľudí charakterizovaný spomaleným rytmom dýchania, tepu srdca a nižšou citlivosťou na vonkajšie podnety. Zabezpečuje regeneráciu organizmu. Jeho nedostatok sa odráža na duševnom a telesnom stave človeka, zapríčiňuje psychickú a fyzickú vyčerpanosť, poruchy myslenia a pamäte, nepokoj, zmeny nálady, ale aj závažné zdravotné komplikácie, napríklad je rizikovým faktorom srdcovo-cievnych ochorení. 

"Nespavosť je najčastejšou poruchou spánku. Ľudí, ktorí ňou trpia, trápia viac bolesti hlavy a depresie, mávajú zvýšený krvný tlak a oslabenú imunitu. Medzi najrozšírenejšie poruchy spánku patrí syndróm nepokojných nôh prejavujúci sa nepríjemnými pocitmi v nohách v pokoji a pri zaspávaní, ktoré nútia k neustálemu pohybu nôh, tiež bruxizmus (škrípanie zubami) a spánkové apnoe, pri ktorom dochádza počas spánku k opakovaným zástavám dychu. Ďalšími poruchami sú parasomnie s prítomným abnormálnym pohybom v podobe námesačnosti alebo s agresívnym správaním pri narušení REM spánku," povedala Feketeová. Novodobým fenoménom je problém mladých jedincov, ktorí si posúvajú zaspávanie na skoré ranné hodiny a spánkovú periódu na dennú dobu (syndróm oneskorenej spánkovej fázy).

Dĺžka spánku potrebná na dobrú regeneráciu je individuálna, zvyčajne šesť až osem hodín denne. K dobrému odpočinku prispieva neponocovanie a skorší budíček, zdravý životný štýl, pravidelná pohybová aktivita, pohodové životné tempo, málo stresu, relax. Tiež pohodlná posteľ, tmavá a chladnejšia miestnosť či pohodlná poloha pri spánku. Príležitostne skrátený spánok nemá na zdravie vážnejšie následky, no pri dlhodobej nespavosti alebo inej poruche spánku, mal by človek vyhľadať odbornú pomoc. Neliečené problémy znižujú kvalitu života, podpisujú sa pod horšie spoločenské a pracovné uplatnenie a často sú i príčinou dopravných či priemyselných nehôd, skonštatovala odborníčka na spánok.


Nástroje k článku



ZDROJ: TASR
FOTO: thinkstock.com

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články