Streda24. apríl 2024, meniny má Juraj, zajtra Marek, Marko, Markus

Zlá správa pre cestujúcich vlakmi: RegioJet oznámil veľkú zmenu

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA - Súkromný dopravca RegioJet sa rozhodol, že prestane vypravovať svoje vlaky na trase z Bratislavy do Košíc. TASR to potvrdil majiteľ spoločnosti Radim Jančura.

"Rozhodol som sa, že odtiaľ definitívne odchádzame. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) neurobil nič s podnákladovými cenami v stratových InterCity (IC) vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorými sa nás cielene snaží vytlačiť z trhu," odôvodnil Jančura. Navyše existuje podľa jeho slov podozrenie, že toleruje krížové financovanie IC vlakov z peňazí na dotované spoje, čo je v rozpore so zákonmi.

Kedy presne spoločnosť svoje vlaky z tejto trasy stiahne, zatiaľ nie je stanovené. "Budeme musieť určiť dátum, ku ktorému odídeme tak, aby to bolo fér voči cestujúcim aj zamestnancom," doplnil. Prisľúbil však, že do konca roka sa tak nestane. Najpravdepodobnejším termínom sú úvodné mesiace budúceho roka. Spoločnosť totiž bude musieť dať výpovede a odstupné časti zamestnancom. Na linke momentálne pracuje približne 120 ľudí, väčšinu z nich však chce RegioJet zamestnať vo vlakoch na trase z Košíc do Prahy. Tieto spoje plánuje spoločnosť od decembra posilniť. "Myslím si, že tri štvrtiny zamestnancov prácu dostanú," avizoval Jančura. 

Momentálne tak vlaky na trase z Bratislavy cez Žilinu do Košíc jazdia bezo zmeny. Od pravidelnej úpravy cestovných poriadkov, ktorá je naplánovaná na 13. decembra, dopravca spoje mierne upraví. Zruší doterajší nočný spoj a nezavedie ohlásené nové denné spoje. Cestujúcim tak ostanú k dispozícii aktuálne tri páry denných vlakov. 

RegioJet na tejto linke vypravuje vlaky od decembra minulého roka. Dopravca je presvedčený, že štátna ZSSK má po zohľadnení IC vlakov aj rýchlikov na trase z Bratislavy cez Žilinu do Košíc dominantné postavenie. Súkromný dopravca tak namieta, že ZSSK znížila s príchodom RegioJetu ceny lístkov v IC vlakoch ešte pod pôvodne ohlásené ceny súkromnej firmy, a teda pod úroveň nákladov. Tým mala podľa Jančuru porušiť zákon. Približne pred rokom sa obrátil aj na Protimonopolný úrad SR, ten ale doteraz nerozhodol.

ZSSK v tomto roku okresala časť svojich spojov, no ďalšie znižovanie sa podľa RegioJetu nechystá. "My na tej trati tento rok prerobíme okolo štyroch miliónov eur," vyčíslil Jančura. Dopravu na linke preto podľa neho nemá zmysel dlhšie prevádzkovať, keďže štát so svojimi zdrojmi môže ZSSK dotovať dlhodobo.

Štátna ZSSK však tvrdenia RegioJetu odmieta. Podľa spoločnosti RegioJet cielene klame a útočí na ňu, pričom podsúva verejnosti vykonštruované a nepravdivé informácie o financovaní, prevádzke, cenách či naplnenosti vlakov spoločnosti. ZSSK trvá na tom, že ich IC vlaky nie sú krížovo financované z dotácií štátu a majú samostatné hospodárenie oddelené od vlakov, ktoré si zmluvne objednáva štát. Spoločnosť tiež argumentuje, že nevytláča RegioJet svojou politikou z trhu, nerozpútala a nevedie cenovú vojnu, ale je to práve naopak.

Stanovisko ZSSK k útokom spoločnosti RegioJet

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dôsledne rešpektuje zákony tejto krajiny. Audítor každoročne potvrdzuje, že InterCity vlaky ZSSK nie sú krížovo financované z dotácií štátu. ZSSK nerozpútala a nevedie cenovú vojnu v IC vlakoch, deje sa presný opak. ZSSK nejazdí za podnákladové ceny. Prevádzkový výsledok IC vlakov  ZSSK je priebežne v pluse.

RegioJet sľuboval navýšenie počtu spojov od polovice decembra, dnes priznal, že tak neurobí. Aby odpútal pozornosť, agresívne a nepravdivo útočí na konkurenciu. Dokonca sa vyhráža špekuláciami o úplnom zastavením komerčných vlakov. Vie, že je to pre médiá  najzaujímavejšie.

Nie je jasné, prečo RJ žiada zrušiť IC vlaky ZSSK, keď sú podľa neho málo vyťažené a ohrozujú ho len minimálne. Po úsporných opatreniach  na jar  tohto roka je ZSSK menším hráčom na trhu komerčných vlakov. Je teda ťažko hovoriť o monopolnom postavení štátneho dopravcu. RJ  v skutočnosti oneskorene robí len to, čo ZSSK už na jar uviedla a zrealizovala - že  je nevyhnutné redukovať rozsah komerčných vlakov. RegioJet je teda schopný podnikať na komerčnom trhu, len ak nebude mať žiadnu konkurenciu.

ZSSK dnes realizuje 4 až 5 IC vlakov denne v odlišných časových polohách, čo je  výrazne menej ako  RJ. Majiteľ žltých vlakov sa snaží zrejme zvyšovať tlak na štát, aby mu začal finančne prispievať na komerčné vlaky. (V súčasnosti RJ ani ZSSK nedostávajú dotácie na komerčné IC vlaky ani sa v nich neuplatňuje bezplatná preprava).

Spoločnosť RegioJet cielene, ako veľakrát v minulosti, podsúva verejnosti vykonštruované a nepravdivé informácie o financovaní, prevádzke, cenách či naplnenosti vlakov ZSSK. ZSSK zvažuje riešiť ataky právnou cestou.

Ak majiteľ RegioJetu zistil, že neunesie stratu komerčných vlakov a nezvládne podnikateľskú stratégiu, rešpektujeme to. Ak súkromný dopravca použije cestujúcich ako rukojemníkov a náhle zastaví linku Bratislava – Košice, ZSSK je pripravená na situáciu reagovať.

Viac o téme: RegioJet
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu